گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان «برجسته های تارنماها» منعکس کرده است.
«جنگ اقتصادی» بیسروصدا ادامه دارد
پایگاه خبری فرارو در گزارشی آورده است: همزمان با شدت گرفتن تحرکات دیپلماتیک در سازمان ملل برای تنشزدایی میان تهران و واشنگتن، آمریکا بر استمرار فشارهای اقتصادی علیه ایران تاکید کرد و بر این فشارها افزود.
هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، در شرایطی با حضور سران ایران و آمریکا برگزار میشود که جمعه گذشته، وزارت خزانهداری آمریکا در واکنش به حمله ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان، تحریمهای جدیدی علیه ایران اعمال کرد که شامل بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی این کشور میشوند.
ابدی کردن خصومت
تحریمهای اخیر آمریکا، که بانک مرکزی ایران و چند نهاد مالی دیگر را هدف قرار داد، ممکن است اثرات اقتصادی فوری آنی نداشته باشند، اما بنا به گفته ظریف، تبعات بلندمدتی برای روابط تهران و واشنگتن دارند. به نوشته روزنامه دیلیبیست، ظریف، مارک دوبوویتز، رئیس اندیشکده بنیاد دفاع از دمکراسیها، را مغز متفکر تحریمهای جدید دانست و گفت: «مارک دوبوویتز، خواست تضمین کند که نه این رئیسجمهور (ترامپ) و نه جانشین او، هیچکدام قادر نخواهند بود که روابط با ایران را عادیسازی کنند. فکر میکنم پرزیدنت ترامپ آگاهانه یا ناآگاهانه، روز جمعه درِ مذاکرات را بست.»
علاوه بر مسائل هستهای، مسائل مربوط به حمایت ادعایی ایران از تروریسم، هم به عنوان دلیل تحریمهای جدید ذکر شده است. این امر بدان معناست که رفع این تحریمها مستلزم مذاکره مربوط به مسائل تروریسم و نفوذ منطقهای ایران است. چنین مذاکرهای، احتمال تحقق اندکی دارد. از این رو، هر رئیسجمهور آمریکایی، که بخواهد بدون مذاکره درباره مسائل تروریسم، تحریمهای ایران را رفع کند، با مخالفت محافل ضدایرانی در کنگره و رسانهها مواجه خواهد شد. به همین دلیل، ظریف گفته است ترامپ در مذاکرات را بست. چون احتمالا ظریف میداند که مذاکرات فراهستهای میان ایران و آمریکا بعید است.
افزون بر این، در حال حاضر با توجه به استمرار فشار اقتصادی آمریکا علیه ایران، حتی مذاکره در باره مسائل هستهای هم چندان محتمل نیست. زیرا هیچ نشانهای از احتمال کاهش تحریمهای آمریکا دیده نمیشود. آمریکاییها روی این تحریمها شرط بندی کرده و آن را مهمترین اهرم خود در برابر ایران میدانند. به همین دلیل، مدام روی تحریمها میافزایند و کشورهایی که با ایران دادوستد میکنند را تحت فشار میگذارند. اخیرا، در برلین، کنفرانسی در زمینه بانکداری ایران برگزار شد. سفارت آمریکا در آلمان، فورا به این موضوع واکنش نشان داد و خواستار مقابله با این کنفرانس شد. در همین خصوص، ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، در توئیتی نوشت: «برگزار کردن کنفرانسهای توسعه بازرگانی به منظور تجارت با ایران، امر خطرناکی است. خصوصا الآن.»
سیاست فعلی آمریکا در برابر ایران، به شدت بر تحریم اتکا دارد. مقامات دولت ترامپ مکررا به اثرات ادعایی تحریمها بر اقتصاد ایران مباهات کردهاند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، حتی اخیرا گفته است مردم ایران، فشارهای اقتصادی را تحمل نخواهند کرد. وی در گفتگو با شبکهای بی سی نیوز مدعی شد: «ما در آغاز کارزار تحریمها هستیم، نه در میانه یا در پایان آن. امسال اقتصاد ایران چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کوچکتر خواهد شد. رژیم (ایران) میداند که مردمشان این را تحمل نخواهند کرد.»
بر همین اساس، نمیتوان نسبت به موفقیت تحرکات دیپلماتیک واسطههای بین المللی نظیر فرانسه، در زمینه تنشزدایی میان ایران و آمریکا خوشبین بود. ایران، مذاکره و گفتگو با آمریکا را به رفع تحریمها و توقف جنگ اقتصادی مشروط کرده است. این در حالی است که آمریکا، ضمن تاکید بر استمرار کارزار فشار حداکثری علیه ایران، بر اثرگذاری تحریمها بر محاسبات این کشور حساب کرده است.
آوردگاه نیویورک؛ روحانی و ظریف چه میکنند؟
به گزارش وبسایت خبری فرارو؛ مقامات بلندپایه ایران با هدف تبیین مواضع این کشور و همچنین کاهش تبعات حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، راهی نیویورک شدند. رئیسجمهور ایران ابتکاری برای صلح در خلیج فارس به سازمان ملل با خود برد، اما فضای تنشآلود فعلی ممکن است چشم انداز موفقیت طرح صلح ایران را محدود کند. فعالیتهای هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با حضور بیش از ۱۵۰ تن از رهبران جهانی آغاز شد. مقامات بلندپایه ایران و آمریکا در این نشست حضور خواهند داشت. حسن روحانی، رئیسجمهور ایران، روز دوشنبه، در حالی برای حضور در این نشست عازم نیویورک شد، که تنشها میان ایران و آمریکا در اثر حمله ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان، به شدت افزایش یافته است. آمریکا و عربستان، هر دو ایران را مسئول این حمله دانستند، ولی ایران هرگونه دست داشتن در این حمله را رد کرد.
تا قبل از حمله به تاسیسات نفتی عربستان، گمانههایی درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در سازمان ملل و آغاز گفتگوهای این دو کشور مطرح شده بود. اما حمله یادشده، به یکباره فضا را متشنج کرد. هر چند که هنوز هم احتمال دیدار وجود دارد، اما به گفته ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، دیگر دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ، اولویت یا «موضوع شماره یک» نیست.
آمریکا در جستجوی اجماعسازی
در حالی که مقامات جمهوری اسلامی ایران قصد دارند در نیویورک ابتکاری در زمینه صلح در خلیج فارس ارائه دهند، دولت آمریکا با جدیت دنبال همراه کردن سایر کشورها علیه ایران است. در آستانه آغاز نشست مجمع عمومی، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ابراز امیدواری کرد که سازمان ملل، علیه ایران موضع نیرومندی اتخاذ کند. پمپئو به شبکه ای بی سی نیوز گفت: «کل هفته در سازمان ملل خواهیم بود تا درباره این (ایران) صحبت کنیم. امیدواریم که سازمان ملل موضع نیرومندی اتخاذ کند. چرا که دقیقا برای همین طراحی شده است. یعنی زمانی که یک کشور به کشور دیگر حمله میکند.»
رفتار آمریکا در زمینه صدور روادید برای هئیت ایرانی، نشان میدهد که این کشور تمایلی به حضور فعال ایران در نیویورک ندارد. آمریکا با تاخیر ویزای محدودی به مقامات ایران داد. دولت آمریکا برای معاونین دفتر رییس جمهوری و نهاد ریاست جمهوری که از لحاظ عددی در کمترین تعداد ممکن بوده اند، ویزا صادر نکرده و کل تیم رسانهای روحانی هم به علت صادر نشدن ویزا برای آنها نمیتوانند رئیس جمهور را همراهی کنند. مدت ویزای روحانی در سفر به نیویورک محدود بوده و محدوده تردد هم بین محل اقامت رئیس جمهور و مقر سازمان ملل و نمایندگی جمهوری اسلامی است. علاوه بر این، دولت آمریکا طی یک نامه پیوست به روادید محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، به روشنی مشخص کردند که او واجد شرایط دریافت روادید نبوده، اما این کار را بر اساس چشمپوشی انجام دادهاند.
آشفتگی اروپا
در ماههای اخیر، فرانسه تلاشهایی زیادی برای نزدیکسازی دیدگاههای ایران و آمریکا انجام داد، اما این تلاشها تا به حال به نتیجه نرسیده است. رئیسجمهور فرانسه چند بار مقامات دولتش را به ایران و آمریکا اعزام کرد و با روسای جمهور این دو کشور هم چندین بار تلفنی گفتگو کرد. این تلاشها در نشست اخیر سران گروه هفت در گردشگاه بیاریتس فرانسه به اوج رسید. زمانی که ایمانوئل ماکرون، پس از گفتگو با ترامپ و روحانی، ابراز امیدواری کرد که روسای جمهور ایران و آمریکا در «هفتههای آینده» دیدار کنند. در حال حاضر فرانسویها ایده دیدار روحانی و ترامپ را کنار گذاشتهاند و تمرکزشان را بر جلوگیری از تشدید بیشتر تنشها گذاشتهاند.
اما ظاهرا فرانسویها در این مسیر تنها هستند. آلمان، مدتهاست که سکوت کرده و موضع خاصی درباره نجات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا تنشزدایی میان ایران و آمریکا بیان نمیکند. بریتانیا نیز روز به روز به سمت آمریکا متمایل میشود. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، قرار است روز سه شنبه با روحانی در نیویورک دیدار کند. اما یک روز قبل از این دیدار، جانسون، ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان دانست و اعلام کرد کشورش با آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی درباره یک پاسخ مشترک به ایران کار میکند.
امکان موفقیت طرح صلح روحانی چقدر است؟
در بحبوحه اتهامزنیها علیه ایران، رئیس جمهور روحانی عازم نیویورک شد. وی ظاهرا، برای کاستن از فضای ضدایرانی در جامعه بین المللی، ابتکاری تحت عنوان «صلح هرمز» با خود به نیویورک برده است. جزئیات این طرح هنوز معلوم نیست، اما ممکن است شامل دیدار با ترامپ هم بشود. ظریف، در نیویورک به رسانههای خارجی گفته است روحانی مایل است با ترامپ دیدار کند به شرطی که آمریکا تحریمهای ایران را بردارد. در همین رابطه، کریستیان امان پور، مجری سی ان ان، از قول ظریف مدعی شد که وزیر خارجه ایران گفته است ایران حاضر است در ازای رفع تحریمها، نظارت دائمی بر تاسیسات هستهای خود را بپذیرد.
در شرایط تنش آلود فعلی بعید است که روحانی و ترامپ دیدار کنند. چرا که اولا، امکان تحقق شرط ایران مبنی بر رفع تحریمها، قبل از رسیدن به توافق، بسیار اندک است. آمریکا معتقد است که تحریمهایش اثرگذار هستند و در نهایت ایران را به پذیرش خواستههای کاخ سفید مجبور خواهند کرد. بنابراین، لزومی نمیبینند که این اهرم را از بین ببرند. از این گذشته، پمپئو ظاهرا امیدوار است که این تحریمها موجب ناآرامی در داخل ایران شوند. او اخیرا گفت: «ما در آغاز کارزار تحریمها هستیم، نه در میانه یا در پایان آن. امسال اقتصاد ایران چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کوچکتر خواهد شد. رژیم (ایران) میداند که مردمشان این را تحمل نخواهند کرد.»
ثانیا، در حال حاضر، مسئله گفتگوهای هستهای ایران به دلیل ماجرای آرامکو به حاشیه رفته است. در پی این حمله، آمریکا تلاش کرد کارت صلحطلبی را بازی کند و ایران را به عنوان یک کشور بیثباتکننده به جامعه جهانی معرفی کند. محکومیت حملات آرامکو توسط دهها کشور، به عربستان و آمریکا فرصتی داد تا نشست مجمع عمومی را به صحنه سیاهنمایی علیه ایران تبدیل کنند.
افزون بر این، حتی فرانسه که برای گفتگوهای ایران و آمریکا وساطت میکرد، در حال حاضر بر پاسخ دادن به ایران در ماجرای آرامکو متمرکز شده است. وزیر خارجه این کشور، حمله مزبور را «لحظه خطرناکی برای جهان» توصیف کرد که در زمانی اتفاق افتاد که فرانسویها فکر میکردند فرصتی برای گفتگوها وجود دارد.
فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار حداکثر باید ۲ میلیون تومان باشد.
وب سایت خبری عصر ایران در گفت و گو با سعید موتمنی، گزارش داد: رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران از روند کاهشی قیمت خودرو در ماه های گذشته خبر داد و گفت : هنوز تا رسیدن قیمت ها به سال گذشته فاصله داریم و هرچند که روند کاهش قیمت ها مناسب بوده اما حباب قیمت در مورد برخی از خودروها وجود دارد که باید برطرف شود.
سعید موتمنی با اشاره به اقدامات موثر در برخورد با افرادی که در بازار خودرو اختلال ایجاد کرده اند گفت: تعدادی از نمایندگی های خودرو سازان اقدام به خرید کلی و سبدی محصولات کرد ه و با این اطمینان از اینکه که خودرو از سوی کارخانه به بازار عرضه نمی شود اقدام به فروش های کاردکس و با قیمت های دلخواه در بازار می کردند که اینگونه اقدامات باعث بروز التهاب در این بازار شده بود.
وی با تقدیر از اقدامات اخیر در برخورد با عواملی که در بازار خودرو اختلال ایجاد کرده بودند گفت: پایین آمدن قیمت ارز و ثبات نسبی که در این بازار به وجود آمد به همراه برخورد هایی که با عوامل تاثیر گذار در افزایش قیمت خودرو شکل گرفت باعث شد تا قیمت خودرو روند کاهشی به خود بگیرد. هم اکنون خرید وفروش در بازار در کمترین حد ممکن است و کسانی که واقعا نیاز به خرید خودرو دارند وارد این بازار می شوند. همچنین افرادی که خواهان تبدیل خودروی خود به احسن هستند نیز منتظرند تا قیمت ها بیش از این پایین آمده و بعد اقدام به خرید کنند.
رئیس اتحادیه خودروی تهران در ادامه با اشاره به خودروهایی که توسط افراد در ماه های گذشته و به قصد سود دهی خریداری شده است گفت: افرادی که در اردیبهشت ماه و به قصد سود اقدام به خرید خودرو کردند هم اکنون برای جلوگیری از ضرر بیشتر خودروهای خود را با ۳۰ تا ۴۵ درصد ضرر واگذار کرده و از بازار خودرو خارج شدند که این روند در آینده نیز ادامه دار خواهد داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز هم قیمت خودرو به قیمت های سال گذشته باز نگذشته است گفت: قیمت ها با یک شیب زیاد به یکباره بالا رفت اما پایین آمدن قیمت به صورت کند انجام می گیرد هر چند که هم اکنون نیز قیمت خودرو به زمان اردیبهشت ماه ۹۸ باز گشته است اما اگر عرضه بیشتر شود قیمت ها به بهمن ماه سال گذشته نیز باز خواهد گشت.
رئیس اتحادیه خودروی تهران با بیان اینکه هنوز هم حباب قیمت در برخی از خودروها وجود دارد که در حال تخلیه شدن است در مورد نوع این خودروها گفت: پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو پارس و پژو ۲۰۶ وی ۸ از جمله خودروهایی هستند که هنوز در مورد آنها حباب قیمت وجود دارد که با عرضه مناسب از سوی شرکت این خودروها نیز با کاهش بیشتر قیمت مواجه می شوند.
وی خاطر نشان کرد باید فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار نهایت ۲ میلیون تومان باشد که رسیدن به این امر با عرضه بیشتر امکان پذیر است.
این کارشناس بازار خودرو در مورد آینده این بازار و وضعیت قیمت ها در آن نیز گفت: روند قیمت در خودروهای وارداتی تا ۴۰ درصد و در خودروهای داخلی تا ۱۵ درصد کاهش یافته است که پیش بینی می شود تا با سیاست های جدیدی که مدیران ۲ خودروساز بزرگ کشور در زمینه عرضه بیشتر خودرو اعلام کرده اند باید شاهد کاهش بیشتر قیمت خودروهای داخلی در بازار باشیم.
خانه تا ۳۰ درصد ارزان می شود؛ پیشبینی رکود عمیق برای بازار مسکن
پایگاه خبری عصری ایران در گفت و گو با حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، آورده است: بازار مسکن در پاییز و زمستان روند نزولی پیدا میکند و حتی ممکن است بیش از قبل هم شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم.
حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران با بیان اینکه قیمت مسکن در سال ۹۸ افزایش نزدیک به ۱۲۰ درصدی داشته است گفت: به خاطر این افزایش قیمت قدرت خرید مردم کم شد و شاهد کاهش تقاضا بودیم و معاملات مسکن روند نزولی پیدا کرد. در تابستان ۹۸ کاهش معاملات مسکن در خرید و فروش به مرز ۸۰ درصد رسید که این عدد بسیار چشمگیر است به طوری که در ۲۵ سال گذشته چنین چیزی را تجربه نکرده بودیم.
عقبایی در ادامه گفت: بازار سرمایه ای هم با این شرایط وارد معاملات مسکن نشد و آن ۲۰ درصد معاملات هم توسط مصرف کننده های واقعی که بیشتر به شهرهای حاشیه ای مهاجرت کرده بودند انجام شد.
وی با اشاره به ادامه روند کاهش معاملات تا پایان تابستان و شکسته شدن قیمت ها گفت: ما پیش بینی کرده بودیم که این کاهش قیمت تا پایان تابستان در واحدهای بالای ۱۵۰ متری ۳۰ درصد باشد که در نیمه تابستان شاهد این اتفاق و حتی بیش از ۳۰ درصد بودیم. پیش بینی ما از شروع کاهش قیمت در واحدهای کوچک متراژ از اواخر شهریور بود که آن هم از اوایل شهریور اتفاق افتاد و شاهد کاهش قیمت در شهر تهران تا ۳۰ درصد هم بودیم.
عقبایی در ادامه گفت: ما پیش بینی می کنیم بازار مسکن در پاییز و زمستان هم روند نزولی تا ۳۰ درصد پیدا کند و حتی ممکن است بیش از قبل هم شاهد کاهش قیمت باشیم. فرضیه افزایش قیمت هم فرضیه بسته ای است و احتمالش خیلی ضعیف است و پیش بینی ما این است که تا پایان سال این روند نزولی ادامه خواهد داشت. میزان معاملات مسکن با توجه به کاهش قیمت ها به نظر نمی رسد افزایش پیدا کند و ما پیش بینی می کنیم بازار مسکن تا پایان سال وارد یک رکود عمیق می شود.
نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با پیش بینی اینکه در پاییز و زمستان اجاره بها ۵ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می کند، گفت: به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه و اینکه در سال های گذشته هم در این دو فصل شاهد کاهش اجاره بها بوده ایم، این روند هم امسال ادامه دار خواهد بود.
وی ادامه داد: تسهیلات بانکی باید تا حداقل ۵۰ درصد قیمت مسکن را در شهرهای بزرگ تامین کند که الان زیر ۱۵ درصد است. مدت بازپرداخت وام های مسکن مثل کشورهای توسعه یافته باید به ۴ دهه برسد. در چنین شرایطی تسهیلات بانکی می تواند موثر باشد. تسهیلات بانکی را مستقیم باید به انبوه ساز بدهند اما چون ظرفیت انبوه سازی در ایران ضعیف است و ۸۵ درصد تولید به صورت سنتی انجام می شود، این امر تحقق پیدا نمی کند.
تیشه لایحه شفافیت به ریشه دسترسی آزاد به اطلاعات؛ دستگاهها از انتشار اطلاعات معاف شدند!؛ عدم ارائه اطلاعات جرم محسوب نمیشود!
تارنمای خبری تابناک در گزارشی آورده است: قانون تازه شفافیت به عنوان نسخهای برای جایگزین قانونی که یازده سال پیش به تصویب مجلس رسیده، در شرایطی در قالب لایحه به مجلس میرود که این قانون نه تنها مقاومت در برابر انتشار اطلاعات را جرم انگاری نکرده و بستر لازم برای تحقق شفافیت فراهم نشده، بلکه برخی مزایای قانونی پیشین را نیز حذف و دستگاهها و نهادهای عمومی را از انتشار اطلاعات که پیش از این جزو تکالیفشان بود، معاف کرده است.
«آزادی اطلاعات / Freedom of information» یک پارادایم جهانی است که قدمت آن در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بیش از نیم قرن است. آثار مثبت این دسترسی آزاد به اطلاعات در راستای افزایش شفافیت و کاهش فساد، باعث شده همه کشورها به این سمت و سو حرکت کنند و از نظارت عمومی بهره ببرند. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب جلسه علنی مورخ ششم بهمن ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی، نخستین قانون جدی بود که در این زمینه به کار گرفنه شده بود اما به واسطه ضعیف بودن این قانون، فاقد کارکرد مؤثر بود.
دستگاهها دیگر مکلف به انتشار اطلاعات نیستند!
در ماده ۳۶ لایحه تازه دولت آمده است: «از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون عنوان «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷» به «قانون دسترسی آزاد به اطلاعات» تغییر مییابد و مواد ۱۰، ۱۱ و ۱۲ قانون مذکور نسخ میشود.» این ماده به چه معناست و چرا لفظ «انتشار» از این قانون حذف شده است!؟ برای درک این اتفاق باید مواد ۱۰ تا ۱۲ را ـ که دولت حذفش کرده ـ بازخوانی کرد.
در واقع از این به بعد، دستگاهها اساساً وظیفه ای مبنی بر انتشار عمومی اطلاعاتشان ندارند و اگر اطلاعات را منتشر نکنند هیچ تخلفی مرتکب نشدهاند و فقط موظفند در چارچوب قانون جدید ـ اگر درخواست اطلاعاتی شد ـ این اطلاعات را در اختیار درخواستکننده قرار دهند! تاکنون که دستگاهها مکلف به انتشار اطلاعات بودند، از انتشار بخش وسیعی از اطلاعات استنکاف میورزیدند و حفظ ظاهر نیز نمیکردند. اکنون که اساساً وظیفه انتشار اطلاعات ندارند، چگونه میتوان امیدوار بود حتی به درخواستها نیز پاسخ بدهند!؟
چالشی به نام «حذف یارانه پردرآمدها»؛ از اعتراض دهکهای پایین تا درخواست دولت برای دسترسی به اطلاعات بانکی مردم
وبسایت خبری تابناک گزارش داد: متوسط سهم هر خانوار حاضر در دهک اول از یارانههای پنهان ۳.۲ میلیون تومان در سال و سهم هر خانوار حاضر در دهک دهم از یارانههای پنهان ۲۱.۳ میلیون تومان در سال است. نتیجه آن که متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیش از هفت برابر متوسط دریافتی دهک اول است.
در جزء (۱) بند الف. تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۸ دولت مکلف شده است که با استفاده از همه بانکهای اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند. بنابراین، برای اجرای تکلیف قانون بودجه ۱۳۹۸ آئیننامه مربوطه جهت حذف دهکهای بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران در تیرماه سال جاری در هیأت دولت تصویب و مقرر شد بعد از اعلام نظر نهایی وزارتخانههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان برنامه و بودجه به عنوان مسئولان شناسایی دهکهای بالا، غربالگری از پایان شهریور ماه آغاز شود.
قرار بود یارانهها بر چه مبنایی حذف شود؟
در سیزدهم شهریور ماه ۱۳۹۸ محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: "سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در سه دهک بالا میزان مصرف خانوارها خواهد بود؛ در واقع آن دسته از خانوادههایی که میزان مصرفشان از حد معین بالاتر است، مشمول حذف یارانه میشوند.
همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت در ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ درباره مبنای شناسایی و حذف گروههای پردرآمد تأکید کرد: خانوارهای ایرانی بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرتهای خارجی، خودروهایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده، داراییهای مختلف و کلیه اطلاعاتی که روی کد ملی فرد ثبت شده دهکبندی شدهاند.
یارانه چه تعداد خانوار در شهریور ماه حذف شد؟
حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸، در دوره شهریور امسال برای ۲۰۰ هزار خانوار پردرآمد، یارانه نقدی حذف شد. همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت در ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ با تأکید بر اینکه حذف یارانه بگیران از مهرماه آغاز خواهد شد گفت: در مرحله اول در مهرماه چند «صدک» از «دهک» های بالا حذف میشوند که ممکن است هفتصد تا هشتصد هزار تن را در برگیرد که البته امکان اعتراض و پاسخگویی به اعتراض هم برای آنان محفوظ است.
مخالفت مجلس با حذف فلهای یارانه بگیران
هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی مصاحبهای در ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ با اشاره به تصمیم جدید دولت مبنی بر حذف چند دهک از یارانهبگیران گفت: مطالعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حذف یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از دریافت یارانه بسیار ضعیف است، چون در پی این تصمیم ۵۰ هزار از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) حذف خواهند شد. قوامی با تأکید بر اینکه مطالعه وزارت کار در این رابطه باید اصلاح شود، چون چالشهایی را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: بر مبنای شیوه مطالعاتی وزارت کار در هر استان چندین هزار نفر از دریافت یارانه حذف میشوند، اما این شیوه نمیتواند به نتیجه درستی رسد و رافع مشکل نخواهد بود.
وی با بیان اینکه دولت باید ثروت افراد را از میزان درآمدشان مجزا کرده و با راستیآزمایی اقدام به قطع یارانهها کند، افزود: به عنوان مثال گاهی فردی حقوق پایین، اما املاک متعددی دارد و در مقابل ممکن است فردی دیگر با حقوقی نسبتا بالا حتی صاحب یک آپارتمان کوچک نیز نباشد. به گفته قوامی مجلس با حذف فلهای یارانه یارانهبگیران مخالف است و طبق قانون باید یارانه دهکهای بالای جامعه با شرایط اقتصادی مساعد، حذف شود.
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس نیز طی مصاحبهای در سی ام شهریور ۱۳۹۸ با انتقاد از حذف یارانه قشر ضعیف و متوسط جامعه، ادامه داد: دولت مکانیزم و بانک اطلاعاتی ضعیفی برای حذف یارانه دهکهای پردرآمد جامعه داشته و به جای این دهکها در روزهای اخیر، یارانه قشرهای ضعیف را که حتی باید یارانه آنها اضافه شود، قطع کرده است.
دهکهای پایین به حذف یارانه نقدی خود اعتراض کردند!
همان گونه که این دو نماینده مجلس پیش بینی کرده بودند، به علت نبود بانک اطلاعاتی مناسب و کار مطالعاتی ضعیف برای حذف یارانه بگیران، یارانه برخی افراد حاضر در دهکهای پایین جامعه حذف و همین موضوع عاملی برای اعتراضات بوده است. به عنوان نمونه در روز گذشته مورخه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ حذف شدگان یارانه نقدی در مقابل فرمانداری بجنورد تجمع کردند. تعداد این افراد که ۱۵ تا ۲۰ نفر گزارش شده بود. همچنین در روز پنجشنبه هفته گذشته نیز شماری از مردم شهرستان بجنورد که بیشتر آنان ساکن روستا بودند در اعتراض به حذف یارانه نقدی مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کرده بودند.
پذیرفتن احتمال وجود اشتباه در حذف یارانه افراد و بیان دلایل بروز آن
حسین میرزایی، سخنگوی ستاد یارانه تبصره ۱۴ که شب گذشته ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حاضر شده بود با تأیید امکان بروز اشتباه در حذف یارانه بگیران، درباره دلایل آن گفت: برخی بروز مشکل به واسطه حساب بانکی افراد است و گاهی تغییر یا فوت سرپرست خانوار و بعضی وقتها هم تاخیر در پرداخت یارانه از ناحیه بانک هاست.
دولت حسابهای بانکی معترضین به حذف یارانه را بررسی میکند
در ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ دفتر سخنگوی دولت با انتشار مطلبی نحوه اعتراض و رسیدگی مجدد به منظور برقراری یارانه را اعلام کرد. در این مطلب ذکر شده بود: در ابتدا به سرپرستان خانوارهایی که یارانه شان حذف شده است، پیامکی با سربرگ Yarane زده میشود. افراد بعد از دریافت پیامک میتوانند به پیشخوان خدمات الکترونیک دولت مراجعه کنند. تاریخ مراجعه هم در پیامک مشخص شده است. در هنگام مراجعه نیز باید به این نکات توجه شود؛
اولاً: با همان شماره همراهی که به افراد پیامک زده شده باید مراجعه کنند و همان موبایل و پیامک را باید به پیشخوان دولت ارائه دهند.
ثانیاً: در هنگام مراجعه، کارت ملی معتبر، شناسنامه، گذرنامه و گواهینامه که جزو کارتهای شناسایی معتبر است باید همراه باشد.
ثالثاً: در پیشخوان دولت یک فرم رضایتنامه به افراد داده میشود مبنی بر اینکه دولت اجازه دارد به کلیه اطلاعات مالی و بانکی آنها دسترسی پیدا کند. از طرف پیشخوان یک کد رهگیری به موبایلی که به نام سرپرست خانوار است، ارسال میشود.
بعد از دریافت کد پیگیری، افراد باید به سامانه yaraneh.mcls.gov.ir مراجعه کنند که در آن سامانه کد رهگیری و کدملی را وارد کنند. افراد میتوانند درخواست خود را در همان سامانه درج کنند و پس از بررسی، نتیجه آن به شماره تماسشان ارسال خواهد شد.
بازگشت بنزینهای آلاینده، با چاشنی انکار و «گوگرد» چهار برابری!
تارنمای خبری تابناک در این گزارش آورده است: در آستانه فصل پاییز و قریب الوقوع بودن وقوع پدیده وارونگی جوی، گزارشهای رسیده حکایت از افزایش چشمگیر غلظت یک آلاینده در تهران دارد؛ خبری نگران کننده که قابل تعمیم به سراسر کشور است.
از جمله تغییرات بزرگی که با آغاز به کار دولت روحانی در سال ۹۲ رقم خورد، توقف تولید بنزین در پتروشیمیها و تن دادن به واردات این محصول از دیگر کشورها برای بهبود وضع هوا بود؛ اقدامی برای فرار از شرایطی که موجب شده بود اجرای طرح زوج و فرد از در منازل و تعطیلی ادارات و سازمانها بارها در دستور کار قرار گیرد. سلسله تدابیری برای رهایی مردم از آلودگی روز افزون هوا که ادعا میشد راه گریزی از آن نیست و مسئولان وقت تأکید داشتند هیچ ارتباطی با طرح خودکفایی تولید بنزین و به کار گیری پتروشیمیها برای تولید این محصول مهم و استراتژیک ندارد، که بعد ثابت شد این گونه نبوده است.
در آن برهه، تغییرات جوی نیز موجب شد تا از تصمیم دولت برای توقف طرح موسوم به خودکفایی بنزین و ازسرگیری واردات این فراورده تا کاهش محسوس آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرهای کوچک تر، زمان به سرعت سپری شود و دستورالعمل توزیع سوخت با کیفیت بالاتر در شهرهای آلودهای مانند تهران، اثرگذاری طرح را بالاتر ببرد.
همه اینها در حالی بود که به باور منتقدان، نه سوختهای قبلی آلودگی داشت و نه واردات بنزین امری قابل پذیرش مینمود و افزون بر این موارد، این اختلاف نظر نیز وجود داشت که کاهش آلودگی نتیجه افزایش باد و باران است، نه تغییر نوع سوخت، اما گذشت زمان نشان داد چه اتفاق مبارکی رخ داده و چقدر ادعاهای مطرح درباره سلامت سوختهای تولیدی در پتروشیمی با واقعیت فاصله داشته است.
اتفاقی که به نظر میرسید مقدمه بسته شدن پرونده سوختهای کم کیفیت برای همیشه در کشور و اجرای بی کم و کاست قانون در این خصوص، یعنی رسیدن به استاندارد یورو ۴ و بعد تلاش برای ارتقای این استاندارد به یورو ۵ در آینده باشد که ظاهرا تصوری خوش بینانه و دور از انتظار بوده است چراکه خبر میرسد غلظت گوگرد در بنزین توزیعی در تهران افزایشی چشمگیر یافته است.
به دست نیاوردن اکثریت نباید باعث ناامیدی شود، شرکت نکردن در انتخابات هزینهها را برای مردم سنگینتر میکند
پایگاه خبری تابناک در گفت و گو با جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید، آورده است: مدتی است، رقابت انتخاباتی از حالت چراغ خاموش خارج شده و علنی توسط جناحهای رقیب انجام میشود؛ هر چند رویه انتخابات معمولا به این شکل بود که هر جناح، نقاط قوت خود را معرفی و روی آنها مانور سیاسی میکرد، چند وقتی است، برخی جناحها بداخلاقیهای سیاسی را راهبرود پیش روی قرار داده اند.
بسیاری از سیاسیون و برخی نمایندگان مجلس، حمله یک جناح سیاسی به امیدی های مجلس را نکته آغاز تبلیغات انتخاباتی می دانند و اعتقادشان بر این است که عده ای از خارج از مجلس با قصد ایجاد ناامیدی در میان مردم، می خواهند شانس موفقیت خود را بالا ببرند. این افراد از روش ها و ابزار گوناگون به ویژه فضای مجازی و حمله به نمایندگان یک جناح خواص در مجلس و ایجاد فضای مسموم در روزهای اخیر حاشیه های بسیاری به وجود آورده اند که کمترین نتیجه آن علاوه بر تضعیف مجلس فعلی، باعث کاهش مشارکت عمومی در انتخابات خواهد شد.
البته از مدت ها قبل زمزمه هایی از احتمال عدم حضور جناح اصلاح طلب در انتخابات مجلس مطرح شده بود و برخی سران این طیف خواستار کنارگیری از انتخابات و یا حضور مشروط را مطرح کرده بودند؛ اما پس از سخنرانی آخر خاتمی، این قضیه به کلی منتفی شد و اصلاحطلبان در حال آماده شدن برای انتخابات آتی شدند.
جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید در گفتوگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: باید سعی کنیم تا انتخابات روال خود را پشت سر گذارد؛ بنابراین، اینکه ما از هم اکنون شروع کنیم و برنامههای ناپختهای ارائه دهیم، شیوه درستی نیست. مردم در جامعه از حقوقی برخوردارند که از مدتها قبل به آنها اعطا شده و جزو حقوق شهروندی نیز به حساب میآید؛ بنابراین، مردم باید از این حق خود استفاده کنند، چون باعث میشود، بخشی از انتظارات آنها برآورده شود. پس این انتظار حداکثری نباید ایجاد شود که با رأی دادن به یک جریان خاص، تمام مطالبات آنها تأمین و برآورده خواهد شد. اساسا اینکه انتخابات در دورههای زمانی چهار ساله باید تکرار شود، به این دلیل است که حق انتخاب برای مردم همیشه وجود داشته باشد و در صورتی که به بخشی از توقعات خود نرسیدند، در دور بعد افراد دیگری را انتخاب کنند تا به بخشی از توقعاتشان برسند.
وی در ادامه یادآور شد: در صورتی که مردم در انتخابات شرکت کنند و جریان مورد حمایت آنان نتواند اکثریت را به دست بیاورد و در مجلس توقعات را برآورد کند، نباید باعث ناامیدی شود، چون به هر حال افراد وارد شده به مجلس اکثریت را نداشته اند؛ اما اکنون ما در جامعه با پدیدهای مواجه هستیم که در نوع خود بی نظیر است. اکنون شاید یک جناح خاص از گروهی حمایت کند و این گروه بتواند وارد مجلس شود، ولی متأسفانه از روز بعد از انتخابات همینها شروع به تخریب منتخبان خود میکنند. خلاصه آن که به جای اینکه جریان حمایت کننده، راهکار ارائه دهد و مشکلات را شناسایی و به منتخبان در راه پیشبرد اهداف کمک کند، شروع به زدن این افراد کرده و تخریب میکنند. همین موضوع الان در مورد فراکسیون امید هم صادق است و این اتفاق متأسفانه در مجلس دهم نیز رخ داده است.
این نماینده مجلس با اشاره به سخنان رئیس دولت اصلاحات گفت: با توجه به بازخوردهای جامعه و اینکه اصلاحطلبان همیشه خود را با جامعه انظباق و در هر زمانی مصالح کشور را به مسائل دیگر ترجیح داده اند، به همین دلیل نیز رئیس دولت اصلاحات راهبرد اصلاح طلبان را مشخص کردند و تصمیم بر این شد، اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند. به هر حال خواسته رئیس دولت اصلاحات و بسیاری دیگر از اصلاحطلبان این است که مردم باید از حق خود در انتخابات استفاده کنند، چون این به نفع آنان است و رفتن به سمت و سوی دیگر مشکلی را حل نمی کند و تنها هزینه آن بر دوش مردم خواهد افتاد؛ بنابراین، استفاده از حق عمومی برای انتخاب افراد بیشتر به نفع کشور است.
طرح روحانی منطقه را نجات میدهد؟ / همه چیز به مناسبات دوگانه ایران و عربستان بستگی دارد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفت و گو با رحمان قهرمانپور، تحلیلگر مسائل بینالملل، آورده است: در شرایطی که در نتیجه حمله پهپادی نیروهای انصارلله به تاسیسات نفتی عربستان، سطح بحران در خاورمیانه را به حداکثر ممکن و مرحله انفجار رسانده است، حسن روحانی رئیس جمهوری کشور در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در جمع نظامیان کشورمان با بیان اینکه امسال در سازمان ملل متحد با شعار "ائتلاف امید" و "ابتکار صلح هرمز" که خلاصه آن «حب و امید» خواهد بود، حضور خواهیم یافت، اظهار داشت: امسال طرحی را در سازمان ملل پیش روی جهانیان قرار خواهیم داد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای منطقه میتواند امنیت خلیج فارس و دریای عمان را با کمک کشورهای منطقه بوجود آورد. این اظهارات رئیسجمهوری کشورمان، در میانه تنشهای فزاینده منطقهای در گفتگوی «انتخاب» با رحمان قهرمانپور، کارشناس مسائل بینالملل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
طرح امنیت منطقهای همواره مطرح بوده اما هیچگاه عملی نشده است
رحمان قهرمانپور، در ارتباط با اظهارات حسن روحانی، پیرامون ائتلافسازی منطقهای بر این باور است که چنین طرحی از گذشته مطرح سوده و مختص مقطع کنونی نیست. سابقه این طرح به سالهای ابتدایی بعد از جنگ سرد بر میگردد. طی دورانهای مختلف برای پیگیری حل معضل امنیت در منطقه خاورمیانه، طرحهایی برای ایجاد امنیت منطقهای ارائه شده است اما به دلیل ساختار خاص منطقه، نه تنها شاهد ایجاد ائتلاف نبودهایم، بلکه شاهد امنیتیتر شدن منطقه بودهایم. بعد از رخدادهای سپتامبر و بهار عربی شاهد افزایش آفات درونی منطقه بودهایم. اکنون شرایط بهگونهای است که برخی اعتقاد دارند منطقهای در مفهوم اصلی آن وجود ندارد و شاهد کشورهای مجزا از یکدیگر هستیم. حتی در خاورمیانه اتحادیه عرب نیز به دلیل اختلافات شدید اعضا فاقد کارآمدی است.
ائتلاف منطقهای باید با ابتکار در تنشزدایی میان ایران و عربستان صورت بگیرد
وی افزود: «علاوه بر سطح امنیتی، منطقه خاورمیانه با بحرانهای بزرگ اقتصادی نیز مواجه است. بسیاری از کشورهای منطقه، با شکافهای اقتصادی بزرگی همچون شکافهای امنیتی هستند. به این معنا، اگر ائتلاف منطقهای به معنای اجماعی بزرگ باشد، آیندهای روشن برای آن نمیتوان متصور شد اما اگر طرح ایران، طرحی جدید باشد که ایران با همه همسایگان خود به صورت دوجانبه تنشزدایی کند، میتوان به کلیت آن امیدوار بود. گستره این طرح را نمیتوان بسیار وسیع در نظر گرفت، بلکه واقعبینانه آن این است که کاهش تنش در مناسبات دوگانه اتفاق بیافتد. در این میان، مساله اصلی ایران نیز عربستان است. سایر کشورها همچون امارات و... به تبع تغییرات در مناسبات با عربستان، نگاه خود را نسبت به ایران تغییر خواهند داد. لذا میتوان مساله ایجاد امنیت منطقهای را به نوع مناسبات میان ایران و عربستان تقلیل داد؛ بدین معنی که در منطقه کشورهای مختلف تابع سیاستهای عربستان هستند. در مجموع اگر ائتلافسازی به معنای عملی شدن تنشزدایی با عربستان باشد، تا حدودی میتوان خوشبین و امیدوار بود.
عربستان برای تامین امنیت خود نمیتواند به آمریکا اتکا کند
این کارشناس مسائل بینالملل در بخشی دیگر از گفتههای خود تصریح کرد: «دیدگاهی رایج در سیاست بینالملل وجود دارد که اساس آن بر این مبنا است که هر گاه بحران به اوج خود برسد، مرحله فرود آن فرا میرسد. یعنی اگر ایران و عربستان به این نتیجه برسند که بحران میان دو طرف به اوج خود رسیده و امکان ادامه وضع موجود وجود ندارد، ممکن است عربستان از مواضع خود کوتاه بیاید. در این زمینه، مساله را تا حدود زیادی میتوان جدی قلمداد کرد؛ زیرا هر دو کشور منافع مشترکی دارند. علیالخصوص عربستان پس از دو رخداد حمله به آرامکو و ساقط شدن پهباد آمریکایی توسط ایران، متوجه شده که نمیتواند بر روی وعدههای امنیتی آمریکا حساب باز کند. زمانی که آمریکا به رخدادی مهم همچون حمله به آرامکو واکنش نشان نمیدهد، به صورت عقلانی، عربستان به این نتیجه میرسدکه برای تامین امنیت خود نمیتواند به آمریکا اتکا کند؛ بنابراین، یا باید مسیر جایگزینی گزینه ها به روسیه و چین را در پیش بگیرد یا به فکر صلح منطقهای با ایران باشد. در مجموع، میتوان گفت طرح روحانی منتفی نیست.
دولت روحانی، اهمیت استراتژیکی برای منطقه قائل نیست
رحمان قهرمانپور، در ارتباط با راهبرد منطقی و مناسب برای ایران اظهار داشت: «بهترین راهبرد برای ایران، توافق امنیتی و اتخاذ راهبرد کاهش تنش است. ایران ضروری است در سطح منطقهای با عربستان تنش زدایی کند و متعاقب این امر بسیاری دیگر از کشورهای عربی، همچون کویت، امارات، بحرین و... به سمت تنشزدایی با ایران حرکت خواهند کرد. هر چند موانع در این زمینه بسیار زیاد است اما باید توجه داشت ادامه وضعیت به شکل کنونی ناممکن است. ایران باید برای ناکام کردن طرحهای ضد ایرانی آمریکا باید به سطح منطقهای گرایش پیدا کند. متاسفانه دولت روحانی، اهمیت استراتژیکی برای منطقه قائل نیست. بسیار از افراد دولت دیدگاهی بر مبنای رئالیسم سنتی به مساله دارند و براین باور هستند که اگر مشکلات در سطح بینالمللی حل شود، به صورت خودکار در سطح منطقهای نیز مشکلات حل خواهد شد. این رویکرد ناکارآمد و تاریخ مصرف گذشته است. بسیاری از بازیگران در سطح جهانی نشان دادهاند که میتوان از ابزارهای منطقهایی برای افزایش قدرت در سطح بینالمللی بهره گرفت.»
برخی اعضای جامعه مدرسین از بنیصدر حمایت کردند/ رجل مذهبی معنایش نماز خواندن و هیات رفتن نیست
مسیح مهاجری: با دوگانه انقلابی-غیرانقلابی، بسیاری از بزرگان طرد شدند
وبگاه خبری خبرآنلاین در گفت و گو با مسیح مهاجری، عضو حزب جمهوری اسلامی، آورده است: کافی است چندبار مخاطب صحبت ها و نوشته هایش باشی تا متوجه شوی چه دل پُر دردی از تندروها دارد و انقلابی نماها، همانها که میگوید با متر و معیارهای خودشان یکی را انقلابی میخوانند و دیگری را غیرانقلابی و با همین روش بسیاری از بزرگان انقلاب را طرد یا منزوی کردند، همانها که می گوید خوداسلام پندار هستند و متخصص در دوقطبی سازی و دوگانه سازی.
حجت الاسلام مسیح مهاجری به مثابه همیشه در اتاقی میزبان ما بود که بر یک دیوار آن قاب عکسی از رفیق دیرینه اش آیت الله هاشمی درحال خواندن روزنامه جمهوری اسلامی خودنمایی می کرد و بر دیواری دیگر تصویری از آیت الله بهشتی و دیگر رفقای آن روزهای پرتب و تاپ مبارزات انقلابی. او همچنان مرید آیت الله بهشتی است و با حالتی خاص از مردی حرف می زند که از نگاه او اگر رئیس جمهور میشد زینت ریاست جمهوری بود.
آقای مهاجری! تصمیم داشتم مصاحبه را با موضوعی دیگر شروع کنم ولی اخیرا آقای ظریف مصاحبهای با روزنامه ایران داشتند و گفته بودند، انقلابیهای زیر کولرنشین باید بروند و انقلابی بودن را از انقلابیون واقعی یاد بگیرند. سؤالم از آقای مسیح مهاجری مبارز انقلابی این است که ما باید کدام تفسیر را از انقلابی بودن بپذیریم، انقلابی دهه ۶۰ یا انقلابی که این روزها عدهای براساس آن بسیاری از نسل اولیها را کنار میگذارند.
به طور کلی با این تقسیمبندیها که موجب کنار زدن انقلابیون واقعی میشود مخالف هستم. این باعث میشود کسانی که باید برای نظام خدمت میکنند و انگیزه لازم را برای خدمت دارند کنار گذاشته شوند. البته نه آنکه دیگر انگیزهای برای خدمت نداشته باشند بلکه امکان خدمت کردن از آنها گرفته میشود، به همین دلیل به جد موافق جذب هستم نه مدافع دفع. منظورم از این حرف این است که ما باید تلاش کنیم حتی کسانی هم که انقلابی نبودند را جذب کنیم و این روش دفع روش غلطی است.
با تقسیم بندی انقلابی-غیرانقلابی، بسیاری از بزرگان انقلاب طرد شدند
شهید بهشتی در این رابطه جملهای دارند که لازم است بار دیگر آن را به خاطر بیاوریم؛ ایشان همواره میگفتند «جاذبه در حد اعلا و دافعه در حد ضرورت از ویژگیهای خط امام است.» خط امام باید برای ما الگو باشد و حول این خط باید رفتار کنیم. اگر خط امام را محور قرار دهیم که قطعاً باید این کار را بکنیم، صحبتهای آیتالله بهشتی را باید در این زمینه رعایت کنیم. معنی جملهای که مرحوم بهشتی بر آن تأکید داشتند این بود که ما به اندک بهانهای کسی را طرد نکنیم و تا آنجا که ممکن است نه تنها از طرد کردن خودداری کنیم بلکه تلاش کنیم افراد را جذب کنیم. منظور آیتالله بهشتی در آن بخش که میگویند «دافعه در حد ضرورت باشد» این است که سعی کنیم حتیالمقدور از دافعه استفاده نکنیم مگر آنجایی که دفع نکردن باعث شود زیانی متوجه انقلاب، اسلام و ملت شود. این تعریفی است که خط امامیها از انقلابی و غیرانقلابی دارند؛ که اگر این تعریف را معیار قرار دهیم میبینیم این تقسیمبندیها (انقلابی - غیرانقلابی) غلط است و بسیاری از بزرگان و پیشکسوتان انقلاب طرد میشوند و افرادی جایگزین آنها میشوند که سابقهای در انقلاب ندارند و امروز هم که میخواهند بگویند ما انقلابی هستیم انقلاب را به صورتی تعریف میکنند که معنای آن دفع هرکسی است که میخواهد با انقلاب همراهی کند. اگر جریانِ انحرافیِ حذف شخصیت ها که در دهه ۶۰ شروع شد ادامه پیدا کند درگیری نیروهای انقلاب با خودشان بیشتر میشود و این تبدیل به یک خودزنی میشود که برای نظام و انقلاب خطرناک است.
برخی خوداسلام پندار، خودانقلاب پندار و خود حق پندار هستند
* چرا برخی تلاش دارند چنین تقسیمبندیهایی را وارد ادبیات سیاسی کشور بکنند؟
افرادی که این تقسیمات را انجام میدهند خود اسلامپندار، خود انقلابپندار و خود حقپندار هستند و ما امروز از این رهگذر ضررهای زیادی میبینیم یعنی کسانی که خود را اسلام میدانند، دیگرانی که مانند آنها فکر نمیکنند را دور از اسلام معرفی میکنند. همچنین کسانی که خود را انقلاب میدانند، افرادی را که مانند آنها فکر نمیکنند را دور از انقلاب میشناسند. و همینطور افرادی هستند که خود را حق میدانند و هر کسی را که مانند آنها فکر و عمل نمیکنند را ناحق میدانند؛ متأسفانه امروز ما با چنین افرادی سروکار داریم و همین افراد هستند که دست به چنین تقسیمبندیهایی میزنند.
در دهه ۶۰ هم همین دوگانه سازی ها و طرد یکدیگر وجود داشت
* در دهه ۶۰ هم با چنین تقسیمبندیها و دوگانهسازیها مواجه بودید؟
بله؛ ما همان زمان هم این اختلافات را مشاهده میکردیم اما چون جنگ بود و دفاع از کشور در اولویت قرار داشت این مسئله که اسم زیبایی هم پیدا کرد و شد «دفاع مقدس» بر همه مسائل سایه افکند و همه چیز را تحت شعاع قرار داد. اما همان زمان هم به صورت کمرنگ و در پشت صحنه همین دعواها و دوگانهسازیها وجود داشت و سعی میکردند یکدیگر را طرد کنند. متأسفانه آن تفکر همچنان باقی ماند و به مرور زمان شکل و قالب عوض کرد تا اینکه امروز به این وضعیت رسید.
امروز دافعه مان خیلی بیشتر از جاذبه است
* فکر میکنید در طول این ۴۰ سال جاذبه بیشتر بوده یا دافعه؟
نمیتوان درباره همه چهل سال یک قضاوت کلی داشت. ما در هر مقطعی به یک گونهای عمل کردیم. مثلا در دهه ۶۰ جاذبه بیشتر بود و از دهه ۷۰ این روند کاهش پیدا کرد. اگر کسی بخواهد درباره هر کدام از این چهار دهه صحبت کند باید به این موضوع بپردازد که ما در هر دوره چند درصد جاذبه و چند درصد دافعه داشتیم. امروز در دهه ۹۰ باید بگویم ما دافعهمان خیلی بیشتر از جاذبه است. اما این به معنای این نیست که ما در همه دورهها با چنین شرایطی روبه رو بودیم.
نمی توان گفت فقط اصولگراها مقصر بودند یا فقط اصلاح طلبان
* میگویید امروز قدرت دافعهمان بیشتر شده است، چه کسی یا چه کسانی مسبب این وضعیت هستند؟ یا در هر دورهای که این اتفاق افتاه است چه کسی مقصر بوده است؟ آیا میتوان برای مثال گفت در دوره ۹۰ حضور اصولگرایان در قدرت این وضعیت را ایجاد کرده است یا در دهه ۷۰ این تقصیر متوجه دولت هاشمی رفسنجانی بود یا نه اساسا تقصیر متوجه نهادهایی مانند شورای نگهبان، قوه قضائیه و... است؟
همین سؤال و هر جوابی که به آن داده شود خود یک مسیر انحرافی محسوب میشود. چراکه اصلا نمیتوان گفت فقط اصولگراها یا اصلاحطلبها یا شورای نگهبان و... مقصر بودهاند. در خیلی موارد هر کدام از این جناحها و نهادها بسیار خوب عمل کردند. بنابراین چنین سؤالی میتواند مصداق همان دوگانهسازیها باشد. اگر کسی از من بپرسد شما اصولگرا هستید یا اصلاحطلب من قطعا پاسخ خواهم داد من وابستگی به هیچکدام از این جریانات ندارم. معتقدم هم در میان اصلاحطلبان افراد خوب و بد وجود دارند و هم در میان اصولگرایان. لذا یکجا نمیتوان اصلاحطلبان یا اصولگرایان را بد دانست و کنار گذاشت. در دیگر مسائل و نهادها هم همین وضعیت حاکم است. شما اگر درباره بالاترین نقطه نظام هم بپرسید همین وضعیت است. به عبارت دیگر شما نمیتوانید بگویید همهچیز درست است و هیچ اشکالی وجود ندارد یا همه چیز غلط است و هیچ نقطه مثبتی وجود نداشته است.
چه کسانی قطعا پیامک حذف یارانه را دریافت خواهند کرد؟
وبسایت خبری خبرآنلاین در این گزارش به جزییات تازه از حذف یارانه برخورداران، عنوان کرد و آورده است: عملیات حذف یارانه ثروتمندان حالا وارد فاز اجرایی شده است و در فاز اول بنا بر آمارهای رسمی حداقل ۸۰۰ هزار نفر از فهرست یارانه بگیران خط خوردند.
حالا در آستانه ده سالگی برنامه پرداخت یارانه های نقدی، بالاخره گام عملی برای حذف یارانه برخورداران به مرحله اجرا گذاشته شد و یارانه برخی افراد که شرایط خاصی را دارا بودند، حذف شده است. هر چند سخنگوی دولت از حذف ۸۰۰ هزار نفر از یارانه بگیران برخوردار در روزهای پایانی تابستان خبر داده است اما بررسیها نشان میدهد در صورت اجرای برنامه حذف سه دهک برخوردار از فهرست یارانهبگیران، شمارش معکوس برای حذف یارانه نقدی تعدادی بیش از این میزان آغاز شده است. به نظر میرسد از پس یک دهه پرداخت یارانه، زمان بیرون آمدن پای اقتصاد ایران از چاله یارانههای نقدی فرا رسیده است.
چه کسانی منتظر پیامک هستند؟
"شهروند گرامی یارانه خانوار شما از شهریور ماه حذف شده است. در صورت درخواست رسیدگی، با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر و ارائه این پیامک به نزدیکترین دفتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه فرمایید. "
این متن پیامکی است که آن روزها به دست بسیاری از شهروندان ایرانی که دارای تمکن مالی تشخیص داده میشوند، رسیده است. در عین حال یارانه برخی خانوارها حذف شده اما هنوز سرپرست خانوار پیامکی در این خصوص دریافت نکرده که دلیل آن اختلال در سایت سازمان هدفمندی اعلام شده است.
سابقه حذف یارانهبگیران برخوردار
بر اساس گزارش های رسمی، مجموعهای از شاخصها برای اعلام برخورداری یا نیاز به یارانه مد نظر اعلام ستاد اجرایی ماده ۶ آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ قرار گرفته است. این مجموعه شاخص داراییها و درآمدها را توامان در خود جای میدهند. تا پایان مرداد ماه نزدیک به ۷۸ میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت میکردند این در حالی است که پیشتر حتی برنامهریزی بر حذف حداقل ۲۴ میلیون یارانه بگیر برخوردار استوار بود. به نظر می رسد با تکمیل بانکهای اطلاعاتی، پروسه حذف یارانه بگیران برخوردا تسهیل شده باشد.
دولت پیش از سال ۱۳۹۷ نیز اقدام به حذف یارانه برخی از ثروتمندان و کسانی که دارای تمکن مالی بودند، کرد. طبق گزارشی که میدری، معاون وزیر تعاون کار ور فاه اجتماعی در همین سال گذشته ارائه شده است، در ۵ سال منتهی به سال ۱۳۹۷، پرونده بیش از ۴۵۰ هزار شکایت از قطع یارانه مورد رسیدگی قرار گرفته است که این میزان پرونده کل شکایات دیوان عدالت اداری است. میدری درباره برخی از اعتراض کنندگان نیز گفته بود: "برای نمونه فردی را داشتهایم که نسبت به قطع یارانهاش اعتراض داشته، وقتی به او گفته میشود که معامله ملکی به مبلغ ۸ میلیارد تومان داشته میپذیرد اما میگوید من حقوق ندارم و یا در مورد دیگر پزشکی داشتیم که میگفت من پزشک متخصص هستم اما فوق تخصص نیستم. شاید اینها شوخی به نظر برسد ولی واقعا جدی است. "
معیارهای جدید چیست؟
بر اساس اعلام ستاد اجرایی ماده ۶ آیین نامه تبصره ۱۴ قانون بودجه، تعداد و ارزش خودروی اعضای خانوار، تعداد و ارزش املاک خانوار و البته تعداد سفرهای خارجی اعضای خانوار در این پروسه از اهمیت بالایی برخوردار است. صاحبان برخی مشاغل نیز واحد شرایط برای دریافت یارانه اعلام نشدهاند، پزشکان، مدیران دولتی، وکلا، هیات علمی، کارفرمای حقیقی یا حقوقی، صاحبان صرافی، اصناف، فعالان کسب و کار از این جمله مشاغل هستند. بر اساس این گزارش مبنای محاسبه برای تعیین درآمد نیز تنها درآمد سرپرست خانوار نیست و دستمزد اعضای خانوار در این پروسه مد نظر قرار میگیرد. تعداد و استان یا منطقه محل زندگی بر مبنای مالکیت یا اجاره در این پروسه دخیل هستند.
اما سقف درآمدی برای برخورداری از یارانه نقدی چیست؟
طبق اخبار رسمی اعلامی اگر حداقل هزینه کرد خانوار تک نفره در ماه کمتر از ۴ میلیون تومان باشد، این فرد مشمول دریافت یارانه خواهد بود البته پیش شرطهای ذکر شده در حوزه دارایی را باید احراز نماید. این رقم هزینه کرد برای خانوار دو نفره ۵ میلیون تومان؛ برای خانوار سه نفره ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای خانوار چهار نفره ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. برای خانوارهایی بالاتر از ۵ نفر، رقم هزینه کرد از هشت میلیون و پانصد هزار تومان به بالا در نظر گرفته شده است. به این ترتیب سرپرستان خانوار با تکیه بر این معیارها میتوانند به شکل سرانگشتی خود محاسبه نمایند که در ماههای آتی مشمول دریافت یارانه نقدی هستند یا خیر. بر اساس این گزارش معترضان به قطع یارانه این اجازه را به دولت میدهند که نسبت به بررسی حساب های بانکی شان اقدام کنند.
لاریجانی برای رای آوردن در قم به حمایت جامعه مدرسین نیاز دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفتوگوی با حسین کنعانیمقدم، آورده است: نقش علی لاریجانی در عرصه سیاسی کشور بر هیچکس پوشیده نیست و او در تمام سالهایی که در مجلس حضور داشته، توانسته است، نقشی تعیینکننده در مناسبات سیاسی این نهاد مهم ایفا کند اما به گمان برخی نقش او در انتخابات پیش رو متفاوت از گذشته خواهد بود.
حسین کنعانیمقدم درباره نقش و جایگاه انتخاباتی علی لاریجانی به «نامهنیوز» گفت: «در این دوره از انتخابات شاهد رأی معنادار مردم خواهیم بود و کمتر آراء هیجانی به صندوقها ریخته خواهد شد؛ ازاینرو آراء برنامه محور و نه شخص محور میشود. با چنین شرایطی اگر بناست که مشارکت حداکثری مردم تحقق یابد چارهای جز جذب آراء خاکستری وجود ندارد. تا امروز عمدتاً آراء خاکستری برای نفی دیگری داده میشد یعنی آنکه برای آنکه یک فرد یا جناح رأی نیاورد آراء در سبد رقیب قرار میگرفت و معیار کارآمدی چندان لحاظ نمیشد. ما باید چنین آرائی را به آراء مؤثر تبدیل کنیم. آقای لاریجانی در هر دو جناح دارای رأی هست اما این معیار بهتنهایی نمیتواند او را به توفیق برساند. تجربه آقای روحانی نشان میدهد که اگر با هر دو جناح چپ و راست همراه شود درنهایت هردوی اینها از او ناراضی خواهد شد. البته او بهتنهایی هم میتواند آرائی از سوی مستقلین و معتدلین به دست بیاورد که اینها موجب پیروزی او نمیشود. او باید در وهله نخست برنامههای خود را بهطور مشخص به مردم ارائه بدهد و از سوی دیگر با یکی از دو جناح سیاسی مهم وارد انتخابات شود زیرا در غیر این صورت اصولگرایان و اصلاحطلبان هرکدام با نامزدهای خود به میدان میآیند. البته بهطورکلی بعید است او با شرایط کنونی بخواهد نامزد ریاستجمهوری شود و حتی آمدنش به میدان انتخابات مجلس هم در هالهای از تردید است».
او در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد با مناقشات اخیر آیتالله یزدی و آیتالله آملی لاریجانی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حمایت خود را از علی لاریجانی بردارد، اظهار کرد: «هدف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشارکت حداکثری و حضور نیروهای ارزشی و انقلابی است و بعید است بر سر مصادیق مخالفت یا موافقتی داشته باشد اما بههرحال حمایت جامعه مدرسین برای پیروزی یک کاندیدا یک اصل است و اگر این پشتیبانی وجود نداشته باشد، بیتردید آن نامزد رأی نمیآورد و کمک هیچ جناحی هم در چنین شرایطی مؤثر نمیافتد. آقای لاریجانی باید فارغ از دعواهای اخیر آیتالله یزدی و آیتالله آملی لاریجانی و با تکیهبر هویت شخصی خود حمایت جامعه مدرسین را اخذ کند و در غیر این صورت بعید است بتواند در قم آراء زیادی را به خود اختصاص دهد».
کنعانیمقدم درباره اقدام اخیر برخی نیروها برای کمرنگ کردن نقش خانواده لاریجانی در عرصه سیاسی کشور گفت: «مدتهاست که طرح حذف لاریجانیها از سوی برخی نیروها آغاز شده است و شاید بتوان سرآغاز آن را از زمان روی کار آمدن آقای احمدینژاد دانست اما اینکه تخریبهای متعدد علیه لاریجانیها چه قدر مؤثر بوده، محل تردید است زیرا مشاهده شد که در آن مقطع آقای علی لاریجانی ریاست شورای امنیت ملی را بر عهده گرفت و چندی بعد هم آقای صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه شد؛ بنابراین اقداماتی که برای حذف لاریجانیها انجام میشود، به تقویت آنها منجر میشود. البته اکنون ماجرا قدری متفاوت شده است و با توجه به رویکرد رسانهای غالب، مردم نسبت به خاندان لاریجانی حساس شدهاند و اگر ایشان در یکساله پیش رو نتوانند شبهات را برطرف کنند از سوی افکار عمومی دچار مشکل میشوند».
این فعال سیاسی اصولگرا در پایان وضعیت مجلس در شرایطی که لاریجانی در انتخابات شرکت نکند را اینگونه توصیف کرد: «تجربه نشان میدهد که هرچه از مبانی مردمسالاری دینی فاصله بگیریم، فضا برای تندروها آماده میشود و این شرایط به کشور آسیب میزند. آقای لاریجانی وزنه تعادل مجلس بود و هرزمانی که به هر سویی متمایل میشد، آراء آن جناح بیشتر میشد. البته اگر آقای لاریجانی در مجلس آینده هم حضور نداشته باشد، بازهم اعتدالگرایان جریان اصلی مجلس خواهند بود اما بدون رهبریت آقای لاریجانی».
منصوری: بازگشت ترامپ به برجام یعنی تسلیمشدن در مقابل ایران/ روی نشستن ترامپ در سالن هنگام سخنرانی روحانی حساب باز نکنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت وگو با منصوری آورده است: پای حسن روحانی به نیویورک نرسیده اخباری در تقویت احتمال دیدار ترامپ و روحانی در جلسه سران کشورهای ۵+۱ به گوش می رسد.
کریستین امانپور مجری سرشناس سی ان ان ساعتی پیش از پرواز روحانی چراغ اول را روشن کرد و در توئیتی نوشت: «ظریف گفت روحانی حاضر است با ترامپ در نیویورک دیدار کند اما به شرط لغو تحریمها در ازای نظارتهای دائمی بر برنامه هسته ای ایران».
خبر دوم اعلام موافقت ترامپ برای شرکت در نشست ۱+۴ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.
پالس سوم را ترامپ داد و نسبت به شنیدن طرح پیشنهادی روحانی برای ایجاد ثبات و آرامش منطقه خلیج فارس اعلام آمادگی کرد.
مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز از این سخن گفت که «ممکن است در نیویورک درباره ایران اتفاقی بیفتد».
ظریف نیز توییت کریستین امانپور خبرنگار سی ان ان را تکمیل کرد و گفت «ایران پیشنهاد دو تعهد متقابل ۲۰۲۳ را در برجام داده است، یعنی تصویب پروتکل الحاقی در ایران، در صورت لغو تحریمها در مجلس آمریکا. در صورت اجرای فوری تعهد توسط ایالات متحده دیداری در چارچوب ۱+۵ صورت خواهد گرفت».
اما جواد منصوری دیپلمات با سابقه و فرمانده پیشین سپاه پاسداران همه این پالس های مثبت را خوشبینی می داند و معتقد است «هیچ دیداری در هیچ سطحی بین ایران و آمریکا اتفاق نمی افتد.»
قسمتی از گفتگوی نامه نیوز با جواد منصوری را در ادامه بخوانید.
با توجه به پالس هایی که طرف های ایرانی، اروپایی و آمریکایی این روزها می دهند، به نظر شما در نیویورک چه اتفاقی می افتد، دیداری بین روحانی و ترامپ در قالب ۱+۵ انجام می شود یا خیر؟
مقام معظم رهبری تعیین کننده خط و مشی نظام در حوزه سیاست خارجی هستند براساس سخنان اخیر ایشان، معتقدم به هیچ عنوان دیداری با آمریکایی ها در هیچ یک از سطوح نباید در دستورکار مقامات دولت قرار گرفته باشد. به نظر می رسد صحبت هایی که انجام می شود بیشتر خبرسازی و جوسازی آمریکایی ها به ویژه غربی هاست تا نشان دهند ایران تمایل به گفتگو دارد و حاضر است برای حل و فصل مسائلش گام به گام از مواضع خود عقب برود.
با توجه به تجربه دیدار کیم جونگ اون، همه می دانند مذاکره و گفتگو با ترامپ جز خبرسازی و عکس و فیلم گرفتن هیچ نتیجه محسوس و مشخص دیگری ندارد.
آقای مکرون خیلی درباره نشست سازمان ملل و ایجاد گشایش در روابط ایران و آمریکا خوشبین است، به نظر شما چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟
شرط رهبر معظم انقلاب برای پذیرش آمریکا در ۱+۵، بازگشت ترامپ به برجام و لغو و کل تحریم ها است اما بحثی درباره دیدار دوجانبه نمی تواند رقم بخورد.
اگر آمریکایی ها خبر لغو تحریم ها و بازگشت به برجام را اعلام کنند به نظر شما آیا می توانند در جلسه سران ۱+۵ شرکت کنند؟
بله، البته آمریکایی ها به پالس فرستاندن نباید اکتفا کنند بلکه رسما باید اعلام کنند و در عمل هم نشان دهند که به برجام برگشتند، پایبند به برجام هستند و تحریم ها را نیز لغو کردند.
آیا دولت آمریکا چنین کاری را انجام خواهد داد؟
اگر بازگشت آمریکا به برجام و لغو کامل تحریم ها اتفاق بیفتد باید بگوییم از وقایع مهم سیاسی دهه اخیر است و معنی اش آن خواهد بود که آمریکا همه مواضعش را زمین گذاشت و رسما تسلیم ایران شد اما قرائن نشان می دهد که قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد.
حسن روحانی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل باید به چه نکاتی اشاره کند؟
به مقاومت ملت ایران در مقابل زورگویی ها و بی قانونی ها و دفاع از مظلومان و محرومان منطقه -که بخاطر زیاده خواهی های آمریکا و اروپا هر روز کشته می شوند- باید اشاره کند.
به نظر شما هنگام سخنرانی آقای روحانی، ترامپ در سالن اجلاس می ماند یا آن را ترک می کند؟
ماندن و نماندن ترامپ موضوع مهمی نیست چون جز یک نمایش نتیجهای ندارد. ما هم نباید روی این مسئله حساب باز کنیم. به عبارت روشن تر آیا نشست ترامپ در سالن اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل هنگام سخنرانی آقای روحانی به معنای لغو تحریم ها و بازگشت به برجام و جبران خسارت های وارده به ایران است؟ خیر هیچ معنایی ندارد.
آقای روحانی چه طور آیا هنگام سخنرانی ترامپ در سالن اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل حضور خواهد داشت یا خیر؟
شواهد و قرائن نشان می دهد که آقای روحانی نخواهد نشست چون ترامپ در چندسال گذشته بسیار رفتار غیرمتعارف و ناجوانمردانه علیه ایران داشته است.
نظر شما