۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۶
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 83488906
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بناهای فرهنگی کوچک در مسیر جاده ابریشم نیازمند توجه بیشتر است

همدان- ایرنا- ‍معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با تاکید بر لزوم توجه به بناهای فرهنگی کوچک در مسیر جاده ابریشم گفت: راه ابریشم شرقی، عنصر حیاتی کریدور جاده ابریشم است.

جینگ فنگ روز سه‌شنبه در نشست تخصصی اجلاس جهانی راه ابریشم افزود: اولین مطالعه موضوعی «ایکوموس»(شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ICOMOS) سازمانی برای نگهداری و پاسداری از اماکن میراث فرهنگی در سراسر جهان) توسط مرکز میرات جهانی مطرح شد.

وی گفت: نخستین مطالعه موضوعی ایکوموس در مورد جاده ابریشم با هدف بررسی محدوده زمانی و جغرافیایی این راه و پوشش سایت‌های در امتداد کریدورهای آن بود.

معاون آسیا و اقیانویسه مرکز میراث جهانی یونسکو با بیان اینکه در امتداد جاده ابریشم ۵۵ سایت وجود داشت افزود: برخی از بناهای موجود، وجود مبادلات تجاری را نشان می‌داد.

وی با اشاره به اینکه مرحله اول مطالعات ایکوموس دستاورد بزرگی برای کشورهای عضو داشت،گفت: بعد از اولین جلسه کمیته هماهنگی، مرکز میراث جهانی کار هماهنگی را بر عهده گرفت.

فنگ ادامه داد:‌ کمیته هماهنگی از کشورها خواست هر نوع مستندات درباره «جاده ابریشم» را تحویل دهند و با اطلاعاتی که در اختیار قرار گرفت توانستیم اول مطالعه کتابی و بعد دور اول مطالعات موضوعی را انجام دهیم.

معاون آسیا و اقیانویسه مرکز میراث جهانی یونسکو با تاکید بر اینکه اولین دور ارزیابی‌های ایکوموس توصیه داشت سایت‌های دیگر هم باید مورد حمایت قرار گیرند بیان کرد: در مسیر جاده‌ها بناهای اصلی پوشش داده شد و  برخی نقاط و بناها مغفول مانده است.

وی گفت : ایجاد راه‌های بهتر برای کریدورهایی که از جاده اصلی راه ابریشم برخورد دارند و همچنین افزایش تعداد سایت‌ها باید مدنظر باشد.

وی با اشاره به اینکه نباید تنها جاده‌های اصلی و بناهای اصلی پوشش داده شود بلکه سایت‌ها و بخش‌های مغفول نیز باید دیده شود گفت: برخی از فعالیت‌ها و تجارت‌ها و تبادلات کالایی منجر به تغییر چشم‌اندازهای جغرافیایی شده است و باید به آنها توجه داشته باشیم.

فنگ اظهار داشت: وجود سایت‌های کوچکی چون اقدامات کشاورزی و مدیریت آب و حتی قنات هایی که در کشور ایران است، باید در جاده ابریشم مدنظر باشند.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو در ادامه بر لزوم ایجاد راه‌های بهتر برای تبادل داده‌ها در خصوص جاده‌هایی که به مسیر اصلی راه ابریشم وصل می شوند، تاکید کرد و افزود: در این بین مستندسازی لازم است.

فنگ بر لزوم توجه به ارتباط جاده های زمینی و دریایی در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: برخی از جاده‌ها از سوی امپراتوری‌ها و تجار توانمند ایجاد شده اند و همان جاده ها محرک تجارت بوده‌اند بدین سان جاده های سرویس‌دهنده به راه ابریشم نیز باید مدنظر قرار گیرد.

۷۵۲۳/۲۰۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha