۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۹
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 83490732
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استان کردستان بیش از ۹۰ دهنه غار دارد

۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۹
کد خبر: 83490732
استان کردستان بیش از ۹۰ دهنه غار دارد

سنندج – ایرنا - معاون فنی اداره کل محیط زیست کردستان گفت: بیش از ۹۰ دهنه غار در این استان وجود دارد که تاکنون ۳۲ دهنه توسط غارشناسان و زمین‌شناسان شناسایی و معرفی شده است.

شهاب محمدی روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح مطالعه غارشناسی در استان توسط شرکت مشاور انجام شده و گزارش این کار در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعه انجام شده تعداد غارهای استان ۹۰ غار تخمین زده شده است، اضافه کرد:  با توجه به موقعیت و جغرافیای استان تعداد غارها بیشتری در آن موجود است که شناسایی کامل آن نیاز به انجام مطالعات گسترده دارد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست کردستان افزود: در این طرح مشخصات غارها  شامل نام، وجه تسمیه، کاشف، طور و عرض جغرافیایی، نحوه دسترسی، شکل هندسی، ارتفاع و عرضه دهانه و تنوع زیستی تعیین شده است.

محمدی یادآور شد: کارگروه غارشناسی به ریاست معاون عمرانی استاندار در کردستان هم تشکیل شده و فعال کردن این کارگروه در دستور کار اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان نیز قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کردستان دارای غارهای شاخصی در کشور هم چون کرفتو و کنه شم شم است، گفت: غار کنه شم شم در سال جاری در کمیته شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان نخستین اثر ملی طبیعی استان به تصویب رسید.

کارگروه غارشناسی در سال ۱۳۸۹ با مصوبه دولت و با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست و عضویت ۱۰ دستگاه مرتبط ایجاد شد که  وظیفه این کارگروه مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری از غارهای کشور است.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و  پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده است.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha