۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۵
کد خبرنگار: 786
کد خبر: 83494600
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین گرامیداشت شکستن حصر آبادان در کیش برگزار شد

کیش - ایرنا - آیین گرامیداشت شکستن حصر آبادن و پایان هفته دفاع مقدس با حضور سرداران و یاران دفاع مقدس در مرکز همایشهای بین المللی جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین که امروز شنبه در آخرین روز هفته دفاع مقدس با حضور مردم، نیروهای نظامی و انتظامی و جمعی از یاران دفاع حضور داشتند،، مسئول سازمان علمی و فرهنگی پاسداران اهل قلم گفت: عشق به شهادت و صبر در برابر سختی ها باعث شکست حصر آبادان شد.

  سردار محمد علی آسودی با اشاره به عظمت و حماسه آفرینی نیروهای مسلح و مردم در دوران هشت سال دفاع مقدس افزود: نویسندگان باید عظمت حماسه رزمندگان ما را در دوران هشت سال دفاع مقدس بشناسند و همچون ابولقاسم فردوسی که در شاهنامه رستم را با آن عظمت به تصویرکشیده است، عظمت و حماسه رزمندگان و شهدای دفاع مقدس را به همه دنیا معرفی کنند.   

 همچنین  سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی طی سخنانی، رمز تداوم و اقتدار یک ملت و کشور را اجرای تصمیمات مهم و قدرتمندانه ذکر کرد و افزود:  گرفتن تصمیمات مهم و قدرتمند نیازمند همراهی مردم، اقتدار و صلابت سیاسی و مسئولان صادق، راستگو و پرتلاش است.

 وی افزود: اندیشه بازدارندگی تهاجم دشمن، نشات گرفته از قدرت مردمی و پیشرفت علمی کشور است و این ویژگیهایی است که ایران اسلامی را در منطقه برجسته کرده است. 

 همچنین سرهنگ شهداد کناری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه کیش در این مراسم با بیان اینکه دفاع مقدس برگی زرین از قدرت و اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است گفت: امنیت و آسایش حاکم بر کشور حاصل تجربیات، ایثار رزمندگان و خون پاک شهدای دوران هشت سال جنگ تحمیلی است و نیروهای مسلح در اوج اقتدار و گوش به فرمان ولی امر مسلمین جهان با تمام توان از مرز های این کشور دفاع می کنند. 

 حبیب احمد زاده کارگردان فیلم و سینمای ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان این آیین بود که با انتقاد از نحوه انتقال مفاهیم فرهنگی به جوانان تصریح کرد: در حال حاضر باید به زبان جوانان امروز در خصوص حماسه آفرینان هشت سال دفاع مقدس صحبت کنیم و بتوانیم با شناخت مولفه های تاثیر گذار و نحوه انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی یک ارتباط خوبی را با آنان داشته باشیم. 

 در پایان این آیین قاب عکس شهید علی اکبر حسینی با حضور مسئولین رونمایی شد و به رسم زنده نگه داشتن جان فشانی ها و رشادت های همه رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس به خانواده آن شهید اهدا شد. 

 عملیات غرورآفرین ثامن الائمه(ع) با هدف شکست حصر آبادان در پنجم مهرماه سال ۱۳۶۰ با فرمان تاریخی امام راحل(ره) اجرا شد. این عملیات نقطه عطفی در تاریخ هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌رود که برای پیروزی‌های بعدی رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی سرآغازی مهم بود.

 رژیم بعث عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با آغاز جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران اشغال سریع بخش هایی از خاک  کشور ایران از جمله خرمشهر که مهم ترین شهر بندری ایران به شمار می آمد را در دستور کار خود قرار داد نیروهای عراقی به سرعت با عبور از مرز خود را به خرمشهر رساندند  که با مقاومت نیروهای مردمی، سپاه و نیروهای ارتش  روبه رو شدند.

 پس از ۴۰ روز مقاومت دلیرانه مدافعان خرمشهر ، با خیانت آشکار منافقین، خرمشهر به دست دشمن افتاد و از آن پس رژیم عراق تلاش کرد تا با عبور از شرق کارون و شمال بهمنشیر وارد شبه جزیره آبادان شود و برای دست یابی به این هدف در هشتم آبان ۱۳۵۹  در منطقه  ذوالفقاری بر روی رودخانه بهمنشیر پل شناور احداث کرد تا با استفاده از  پوشش نخلستان و نیزار بتواند از دید رزمندگان اسلام دور مانده و به راحتی وارد شهر آبادان شود اما اینبار نیز  با مقاومت نیروهای مردمی مجبور به عقب‌نشینی از بهمنشیر شد.  

رزمندگان اسلام نیز پیرو فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اقدام لازم را برای شکستن محاصره آبادان انجام دادند و نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش طرح های مشترکی را برنامه ریزی کردند. 

فرمان پیر جماران سبب شد نیروهای مسلح تمام تلاش و امکانات خود را برای شکستن محاصره آبادان به کار گیرند و سرانجام در ابتدای سال ۱۳۶۰خورشیدی یوسف کلاهدوز، قائم مقام وقت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح شکست حصر آبادان را که به وسیله حسن باقری طراحی شده بود به شورای عالی دفاع ارائه کرد که پس از مشورت های زیاد، طرح مشروط با هماهنگی «لشکر۷۷» به تصویب رسید. 

این عملیات با همکاری ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای ژاندارمری به مرحله ی اجرا درآمد و سرانجام با شکستن حصر آبان زمینه را با برای پیروزهای بعدی  فراهم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha