بحرانی دیگر برای بوئینگ، ترک‌خوردگی در بدنه«۷۳۷ ان‌جی»

تهران- ایرنا- شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا که حدود ۷ ماه پیش بعد از سقوط دو فروند «۷۳۷ مکس» و کشته شدن ۳۴۶ تن، با لغو همه سفارش‌های خرید این مدل مواجه شد، اکنون با بحران جدید ترک خوردگی در بدنه مدل دیگری از این هواپیما مواجه شده است.

طبق اعلام بی‌بی‌سی، اداره هوانوردی فدرال آمریکا در بیانیه‌ای، از شرکت هواپیماسازی بوئینگ خواسته است، نسبت به بازرسی مدل «۷۳۷ ان‌جی» این شرکت پس از مشاهده ترک‌هایی در این هواپیما اقدام کند.
مقام‌های این اداره گفته‌اند، شرکت بوئینگ این ترک‌ها را «هنگامی که در حال ایجاد تغییراتی در این هواپیمای سنگین بوده، پیدا کرده است.»
به گفته این سازمان، ترک‌های مشابهی نیز در تعداد اندکی از هواپیماهای دیگر این شرکت نیز دیده شده است.

مسئولان شرکت بوئینگ اعلام کردند با همه شرکت‌های دارنده مدل «۷۳۷ ان‌جی» تماس گرفته‌اند اما هنوز گزارشی درخصوص وجود مشکل دریافت نکرده‌اند.
البته این شرکت هواپیماسازی نگفته است که برای بازرسی چه تعدادی از مدل‌های ۷۳۷ ان‌جی اقدام خواهد کرد.
بوئینگ در پاسخ به بی‌بی‌سی درباره محل ترک‌ها در هواپیما و جزییات آن پاسخی نداده است.
تارنمای اینترنتی ای‌بی‌سی‌ نیوز در این رابطه اعلام کرده که این ترک‌ها در بخشی دیده شده که به اتصال بدنه هواپیما به ساختار بال آن کمک می‌کند.

طبق گزارش منتشر شده در تارنمای شرکت بوئینگ، مدل ۷۳۷ ان‌جی اکنون توسط شرکت‌های هوایی همچون «امریکن ایرلاین،‌ رایان‌ایر، یونایتدایرلاین» استفاده می‌شود.
اداره هوانوردی فدرال آمریکا از بوئینگ خواسته ضمن انجام بازرسی دقیق، تعمیرات لازم را نیز اعمال کرده و گزارش آن را به سرعت اعلام کند.

پیش از این نیز وقوع چنین مشکلی برای این مدل از هواپیماهای بوئینگ، مدل دیگر«۷۳۷ مکس» از اسفندماه سال گذشته پس از وقوع دومین حادثه سقوط در نتیجه مشکل ایمنی، در سراسر جهان زمین‌گیر شد و همه خریداران، صدها سفارش به ارزش میلیاردها دلار را لغو کردند.
سقوط دو پرواز یکی مربوط به خطوط هوایی «لایون اندونزی» در مهرماه سال گذشته و دیگری مربوط به هواپیمایی اتیوپی، سبب شد تا شرکت‌های هواپیمایی جهان عملیاتی شدن این نوع از بوئینگ را متوقف کرده و تولید بوئینگ‌های ۷۳۷ آمریکا متوقف شود.

شرکت‌های خریدار این مدل هواپیما در کنار قربانیان خانواده جانباختگان از بوئینگ شکایت کرده و درخواست خسارت کرده‌اند.
شرکت بوئینگ در هفته اخیر اعلام کرد از ذخیره ۵۰ میلیون دلاری صندوق کمک مالی خود، به خانواده‌های هر یک از قربانیان سقوط هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس حدود ۱۴۴ هزار و ۵۰۰ دلار غرامت پرداخت می‌کند.
بوئینگ وعده داده بود، ۱۰۰ میلیون دلار به خانواده قربانیان و مناطق صدمه دیده از سقوط این هواپیماها پرداخت می‌کند.
وکلای خانواده‌های قربانیان سقوط این دو پرواز بوئینگ که در دادگاه علیه بوئینگ شکایت کرده‌اند، این صندوق را به عنوان اقدامی نمایشی فاقد اعتبار می‌دانستند.
«نومان حسین» وکیل ساکن تگزاس که وکالت ۱۵ تن از خانواده‌های قربانیان را برعهده دارد، گفته، ۱۴۴ هزار دلار برای جبران غرامت هیچیک از خانواده‌ها کافی نیست؛ این مبلغ  خانواده ها را راضی نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha