۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۸
کد خبرنگار: 1270
کد خبر: 83496775
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۱ هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌غربی به کشت کلزا اختصاص یافته‌است

مهاباد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در سال زراعی جاری، ۲۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان برای کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافته‌است.

 اکبر کرامتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشت کلزا می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات با مصرف آب بالا باشد، اظهار داشت: کلزا یکی از محصولات استراتژیک کشور به شمار می‌رود و وزارت جهاد کشاورزی تاکید ویژه‌ای برای کشت آن دارد.

وی با بیان اینکه سال زراعی گذشته مقداری از سطح زیر کشت این محصول از دست رفته و زیرکشت قرار نگرفت، افزود: در سال زراعی جاری برنامه‌ریزی‌ شده است تا سطح بیشتری از اراضی کشاورزی استان زیر کشت کلزا برود.

وی ادامه داد: کشاورزان در کنار گندم و جو در مزارع خود، کشت کلزا را برای تناوب در کشت انجام دهند تا بتوانند محصولات بیشتری از مزارع خود برداشت کنند.

وی اظهار کرد: استفاده از تناوب در کشت کلزا در مزارع گندم و جو باعث افزایش تولید گندم و جو در سال‌های بعد خواهد شد و علاوه بر آن موجب حاصل‌خیزی خاک نیز می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: به دلیل نفوذ زیاد ریشه کلزا در عمق خاک بیماری‌های خاک نیز از بین رفته و باعث قوی شدن خاک مزرعه کلزا خواهد شد که این امر مبارزه با علف‌های هرز را نیز آسان خواهد کرد.

کرامتی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی در استان جهت جلوگیری از کشت مستمر گندم در مزارع برای بهبود کیفیت محصول، تنوع در کشت و کشت‌های جایگزین بوده که دانه روغنی کلزا به سبب داشتن قابلیت‌های مناسب از این جهت در برنامه این سازمان جای گرفته‌است.  

وی گفت: برای کشت پاییزه در این استان،  ۴۰ هزار تُن کود از جمله کود ازت، فسفات و پتسال تامین شده که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

آذربایجان غربی پتانسیل بالایی برای کشت کلزا دارد تا جایی که طبق آمارهای موجود، شهرستان پیرانشهر توان کشت ۱۰ هزار هکتار کلزا با متوسط عملکرد چهار تن در هکتار را داراست.

بیش از ۱۴ هزار تن کلزا سال زراعی گذشته در آذربایجان غربی از سطح پنج هزار و ۳۰۰ هکتار برداشت شد.

کلزا از جمله محصولات مهم روغنی به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر مورد توجه جدی مسوولان قرار گرفته اما هنوز جایگاه خود را جهت بهبود الگوی کشت در بین کشاورزان پیدا نکرده است؛ محصولی راهبردی که می‌تواند در حل مشکلات اقتصاد مادر آذربایجان‌غربی /کشاورزی/ و کاهش مصرف آب نقش‌آفرین باشد.

آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت دارد که ۷۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی رفته است؛ از این ۷۰۰ هزار هکتار نیز ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار هکتار باغ و حدود ۳۷۵ هزار هکتار گندمزار است و مابقی به کشت سایر محصولات آبی و دیم اختصاص دارد.
چغندر قند، سیب درختی، گندم، انواع میوه‌های هسته‌دار، انگور و انواع حبوبات و سبزی و سیفی‌جات جزو محصولات کشت شده در مزارع و باغات آذربایجان‌غربی است.  

۷۵۱۰/۲۰۹۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha