رسانه‌های غربی از اربعین هراس دارند؟

تهران – ایرنا – "محمد حسن علی" عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا تاکید کرد : دلیل نادیده گرفتن پدیده اربعین و یا کمرنگ جلوه دادن آن از سوی رسانه های غربی، هراس آنان از تجلی مفهوم وحدت جهانیان بدون در نظر داشتن اعتقاد و دین آنان و حضور همگانی در راهپیمایی عظیم اربعین است.

وی روز دوشنبه در حاشیه سومین همایش بین المللی اربعین در تهران در مصاحبه با خبرنگار ایرنا این مطلب را در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی عدم انعکاس و انتشار بهینه اخبار مربوط به اربعین از سوی رسانه های غربی بیان کرد.
استاد دانشگاه کربلا تاکید کرد، این رسانه ها اصلا این پدیده عظیم و مهم جهانی را پوشش نمی دهند و تلاش می کنند تا تاثیرات این پدیده میلیونی را خنثی کرده و یا با پرداختن به برخی زوایای منفی و جزیی آن را وارونه جلوه دهند.  

سومین دوره همایش بین المللی اربعین امروز در محل همایش های دانشگاه علامه طباطبایی در دهکده المپیک تهران برگزار شد و در آن شماری از شخصیت های برجسته دانشگاهی و دینی از داخل و کشورهای عراق، لبنان، ترکیه و افغانستان حضور داشتند.

محمد حسن علی ادامه داد، همان طور که همه مردم دنیا می دانند گاهی رسانه های غربی برای یک حادثه بسیار کوچک چنان هیاهویی راه می اندازند که واقعا فکر می کنیم حادثه مهمی در جهان اتفاق افتاده است، زیرا  آن رسانه ها تلاش می کنند با استفاده جهت دار و سازماندهی شده از این حادثه یک نهاد یا شخصیت مهم را در یک کشور سرنگون کرده و عنصر مورد نظر و مطلوب خود را بر سر کار بیاورند.

وی  افزود: در چنین فضای رسانه ای در غرب این رسانه ها از هیبت و عظمت راهپیمایی میلیونی اربعین هراس دارند زیرا می دانند که این پدیده تجلی عظمت وحدت میان انسان هایی از سراسر جهان بدون توجه به اعتقاد و دین آنان است.

استاد دانشگاه کربلا ادامه داد، بحث شهروندان کشورهای غربی از رسانه های آنان جداست و در میان آنان افراد منصف بسیاری هستند که اگر با هیبت حسینی آشنا شوند به طور قطع جذب آن خواهند شد و یکی از نگرانی های رسانه های غربی از عدم پوشش خبری اربعین نیز در همین نکته نهفته است.

** تجلی وحدت جهانیان در اربعین
حسن علی در خصوص تاثیر راهپیمایی اربعین در جهان اسلام نیز گفت : پیش از برپایی راهپیمایی میلیونی اربعین بسیاری از پژوهشگران و دانشمندان تلاش می کردند تا با ارائه راهکارهای بررسی شده میان مسلمانان بیش از پیش وحدت برقرار کنند اما نتوانستند به آن چه که مطلوبشان بود دست یابند.
وی ادامه داد، اما هنگامی که به اربعین نگاه می کنیم، این پدیده حسینی حتی در مقایسه با تلاش های دانشمندان بسیار موفق تر عمل کرده است.  اربعین حسینی نمود واقعی ایجاد وحدت نه تنها بین مسلمانان بلکه پیروان سایر ادیان است و بنده همه کسانی را که به دنبال تحقق وحدت جهانیان هستند دعوت می کنم تا جام عشق امام حسین (ع) را در پیاده روی اربعین بنوشند چرا که در این پدیده همه جوانب وحدت متجلی است و فقط کافی است هر کسی آن را بچشد.
** اربعین فرصتی بی نظیر برای فهم وحدت است

استاد دانشگاه کربلا در ارتباط با اهمیت و نقش اربعین به عنوان نخستین شعیره اسلامی در بین شیعیان و پیروان سایر ادیان نیز گفت : می توان نقش های متعدد و گسترده ای را برای این پدیده بی نظیر دینی تصویر کرد که یکی از برجسته ترین نقش های راهپیمایی اربعین ایجاد وحدت بیش از پیش در میان زایران امام حسین (ع) بدون در نظر داشت ایمان و عقیده آنان است.

حسن علی ادامه داد، هنگامی که پیاده روی آغاز می شود می توان تجلی وحدت را در بین شیفتگان و رهروان راه و عقیده امام حسین (ع) از سراسر جهان به خوبی مشاهده کرد. در واقع تحقق وحدت از طبقه عامه مردم شروع می شود و اربعین فرصتی بی نظیر برای فهم وحدت و دستیابی بسیار آسان به آن در میان مردم مختلف کشورهای جهان است.

استاد دانشگاه کربلا افزود: من از خداوند سپاسگزارم که این تجمع وحدت آمیز (اربعین) در یک یا دو روز خلاصه نشده است. ده روز و بیشتر فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی امت اسلامی و جهانیان با مفاهیم مرتبط با وحدت است و مسلمانان می توانند از طریق این پدیده عظیم به وحدت واقعی میان خود و پیروان سایر ادیان برسند.

** تلاش برای تبلیغ پیام اربعین

وی در خصوص حضور پیروان ادیان مختلف در راهپیمایی اربعین نیز تاکید کرد: به نظر من نمی توان نام آنان را اقلیت گذاشت بلکه آنان اکثریت هستند و من معتقدم که اتفاق های مهم و بزرگ از حوادث کوچک و جزیی شروع می شوند. این اقلیتی که شما از آن سخن می گویید می تواند در آینده به اکثریت تبدیل شود و ما شیعیان باید با کمک به این اقلیت ها و حمایت از آنان سعی کنیم تا آنان به پیام رسانان و مبلغان اربعین در کشورهای خود تبدیل شوند.

** حضور بوداییان در اربعین

حسن علی تصریح کرد : حضور مسیحیان در راهپیمایی اربعین امری ثابت است که هر ساله تکرار می شود. ما در سالیان اخیر شاهد حضور اقلیت بودایی نیز در مواکب حسینی هستیم.  آنان در سال های اخیر پا به پای مسلمانان با حضور در مواکب به راهپیمایان اربعین خدمت رسانی می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا در پایان به راز تکرار پرشور هر ساله اربعین اشاره کرد و گفت: دانش و تجربه به ما می گوید که اگر از یک پدیده فایده ای حاصل نشود، دیگر تکرار نخواهد شد اما ما شاهد هستیم که زایرین امام حسین (ع) در اربعین هر ساله این راهپیمایی را عظیم تر از سال گذشته تکرار می کنند که این خود اثبات کننده فواید روحانی و معنوی این پدیده عظیم است.

بر اساس آمارهای منتشر در سال گذشته ۲۰ میلیون نفر در اربعین در راهپیمایی عظیم این مناسبت شرکت کردند و امسال پیش بینی می شود که این رقم افزایش خواهد یافت.

راهپیمایی اربعین به صورت علنی از زمان سقوط صدام در سال ۱۳۸۲ هجری شمسی (۲۰۰۳ میلادی) آغاز شد و هر سال با استقبال بیشتری برگزار شد و اکنون بعد از ۱۶ سال به ۲۰ میلیون نفر رسیده است.  

پیش از آن مردم عراق بر اساس یک سنت دیرینه به خاطر محدودیت های رژیم بعثی به صورت محدود و مخفیانه با استفاده از مسیر نخلستان ها و کنار رودخانه ها اقدام به برپایی راهپیمایی اربعین می کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha