۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۴۳
کد خبر: 83497665
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تهران- ایروان؛ گسترش مناسبات

۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۴۳
کد خبر: 83497665
 تهران- ایروان؛ گسترش مناسبات

تهران- ایرنا- یک کارشناس مسایل بین الملل می گوید:سفر رئیس جمهور کشورمان به ارمنستان می تواند ظرفیت های خوبی برای توسعه مبادلات اقتصادی تهران – ایروان و مقابله ای با تحریم های خصمانه آمریکا علیه ایران باشد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان امروز دوشنبه ۸ مهر ماه برای حضور و سخنرانی در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا  به ایروان سفر کرده است. روحانی علاوه بر سخنرانی در این اجلاس و تشریح توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گسترده کشورمان برای تعامل تجاری با اتحادیه اوراسیا، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با نخست وزیر و مقامات ارشد ارمنستان خواهد داشت که در آن مهمترین مسائل در روابط تهران - ایروان و آخرین وضعیت اجرای موافقتنامه‌ها و طرح‌های مشترک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور کشورمان همچنین در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا، دیدارهای جداگانه‌ای با برخی سران حاضر در این اجلاس خواهد داشت که طی آن، در مورد مهم ترین مسائل مورد علاقه طرفین، منطقه‌ای و بین المللی گفت وگو و رایزنی خواهد شد. روحانی را در این سفر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی همراهی خواهند کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۴ میلادی تشکیل شد و کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس در آن عضویت دارند.

پژوهشگر ایرنا با «حسن بهشتی پور» کارشناس روابط بین الملل در مورد سفر رئیس جمهور کشورمان به گفت و گو پرداخت.

سفر روحانی به ارمنستان دارای اهمیتی دو جانبه است

بهشتی پور در ابتدای این مصاحبه اظهار داشت: اهمیت سفر روحانی به ارمنستان دارای دوجنبه است؛ جنبه اول توسعه روابط دو جانبه میان ایران و ارمنستان به عنوان دو کشور همسایه  و جنبه دیگر نیز شرکت در اجلاس اتحادیه اوراسیا و توسعه همکاری ایران با این اتحادیه اقتصادی می باشدعضو شدن ایران  در اتحادیه اوراسیا  نقش تعیین کننده جهت موقعیت این اتحادیه اقتصادی دارد.

وی افزود: این اولین سفر رسمی روحانی به ارمنستان است و می تواندنقطه عطفی در توسعه روابط تهران – ایروان باشد. این کشور می تواند مرکز برقراری ارتباط میان ایران، ارمنستان وگرجستان  و خط ارتباط دریای سیاه و شرق اروپا شود و همچنین ظرفیت  مطلوبی برای توسعه تجارت از طریق ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه با ایران، ارمنستان و روسیه شود  و از  طریق خاک روسیه به اروپایی شرقی کریدور های موجود را گسترش دهد. قبلا ایران و ترکیه در این راستا فعالیت هایی داشتند و نتایج خوبی نیز به همراه داشت. منافع ایران اقتضا می کند که انتخاب های متعدد و دسترسی ها مختلف از طریق کشورهای همسایه شمالی به کشورهای اروپایی جهت توسعه تجارت  داشته باشد و بتواند از طریق کریدور شمال و جنوب این روابط را تقویت کند.

بهشتی پور گفت:ایران جایگاه مهمی برای ارمنستان دارد. این کشور با دو همسایه خود ترکیه و آذربایجان مشکلات و اختلافاتی دارد. ایران و روسیه برای ارمنستان دارای اهمیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک جهت دسترسی به آب های آزاد  است. ایران می تواند از طریق ارمنستان در توسعه مبادلات در حوزه انرژی سرمایه گذاری کند قبلا هم خط لوله گاز ایران به ارمنستان کشیده شده بود، اما دچار مشکلاتی شد که به تدریج  دو طرف  سعی می کنند که این مشکلات برطرف شوند.

وی در ادامه اظهار داشت:روابط بین ایران و ارمنستان می تواند کریدور شمال جنوب را از راه توسعه میان روابط ایران، ارمنستان و روسیه و ایران، ارمنستان و گرجستان تقویت کند. سفر رئیس جمهور کشورمان به ارمنستان ظرفیت های خوبی را برای توسعه مبادلات اقتصادی دو کشور فراهم می کند.

عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و فرصت های پیش رو

اهمیت دیگر این سفر  برای حضور  در اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.  این اتحادیه اقتصادی که    از حضور کشورهای همچون روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان تشکیل شده است  و تاجیکستان هم مایل است که عضو این اتحادیه شود. توسعه همکاری کشورهای منطقه  با این اتحادیه می تواند موقعیتش را تقویت کند. با توجه به اینکه کشورهای عضو، ارتباط با سایر کشورها و اتحادیه اقتصادی  دارند همکاری های منطقه ای  به موقعیت کشورها کمک کرده و در نظام جدید که نظام بی قطبی یا چند قطبی گفته می شود کشورهای عضو اتحادیه ها می توانند وضعیت  اقتصادی خود را افزایش دهند

این کارشناس بین الملل همچنین اظهار داشت: ایران عضو سازمان همکاری های اقتصادی(اکو) هست، اما توسعه تجارت در  بین کشورهای عضو اکو چندان قابل انتظار نبوده است. اتحادیه  اقتصادی اوراسیا  می تواندتامین کننده نیازهای ایران و همچنین پل ارتباطی این اتحادیه با خلیج فارس و آب های آزاد باشد. در شرایط کنونی که ایران و روسیه  از سوی آمریکا در تحریم هستند. اتحادیه اوراسیا می تواند با این تحریم ها مقابله کند و همکاری های دو جانبه و سه جانبه را به وجود آورد.

برای عضو شدن دایمی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقداماتی از نظر اقتصادی لازم است که ایران با پیمودن این مسیر تلاش می کند که عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شود. از نظر قانون بانک ها و تعرفه های گمرکی  این اتحادیه به  مرحله نهایی نزدیک است و چندان فاصله ای با عضویت دایم ندارد. عضویت کشورمان به عنوان یک کشور توانمند در حوزه تامین انرژی در اتحادیه  اروسیا هم به نفع ایران است و به تقویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک می کند.

بهشتی پور در مورد تلاش آمریکا برای ورود به این حوزه از آسیا گفت: اصولا راهبرد و استراتژی آمریکا توسعه روابط  شرق - غرب است. واشنگتن سعی می کند با حل  مشکل ارمنستان با آذربایجان  و ترکیه و اتصال به  اروپا همکاری های شرق به غرب را توسعه دهد.  این در حالی است که  روسیه و ایران به دنبال همکاری شمال به جنوب هستند آمریکا  خواهان گسترش روابط در خط ارتباطی شرق به غرب است و هدفش دور زدن ایران و روسیه است و می خواهد در مبادلات تجاری و معادلات منطقه ای این دو کشور مشارکتی نداشته باشند. این ایده  هرگز  نتوانست موفقیتی  در بر داشته باشد. البته خط ارتباطی شرق و غرب یک نگاه استراتژیکی بود که آمریکایی ها بعد از فروپاشی شوروی سابق دنبال کردند. در این شرایط اتحادیه اوراسیا به نوعی می تواند  به رفع تحریم های  اعمال شده آمریکا علیه ایران و روسیه کمک کند. دیپلماسی فعال ایران در حوزه آسیا و اوراسیا به تقویت روابط کشورمان کمک کرده و اصولا سیاست خارجی نگاه به غرب ر ا کم رنگ و می تواند تاثیر مثبتی در توسعه اقتصادی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha