تعرفه‌های طرح پرستاری و مراقبت در منزل مناسب نیست

تهران- ایرنا- معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعرفه‌های طرح پرستاری و مراقبت در منزل بازنگری شد، اما فقط ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

مریم حضرتی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره تعرفه‌های طرح پرستاری و مراقبت در منزل افزود: البته تعرفه‌های طرح پرستاری و مراقبت در منزل از ابتدا خیلی کم در نظر گرفته شده بود و با افزایش ۱۰ درصدی، با توجه به تورم، خیلی تعرفه‌های مناسبی نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال آینده بتوانیم تعرفههای این طرح را بیشتر اصلاح کنیم.

حضرتی بیان کرد: در حال حاضر طرح پرستاری و مراقبت در منزل با همکاری سازمان بیمه سلامت در ۴ استان در حال اجرا است و باید سازمان بیمه سلامت نتایج و گزارش های لازم را از اجرای آزمایشی طرح ارائه کند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: آنچه برای ما اهمیت دارد، استانداردهای مراقبت در منزل است که این استانداردها توسط کارگروه های تخصصی معاونت پرستاری که شامل تیمی از پزشکان، پرستاران، نماینده بیمه و همه گروه های است، احصا و به شورای عالی بیمه سلامت ابلاغ خواهد شد و پس از تصویب، طرح ملی مراقبت در منزل اعلام می شود.

حضرتی گفت: تلاش ما این است که طرح ملی پرستاری و مراقبت در منزل حداکثر تا پایان سال جاری در کل کشور اجرایی شود.

حیدر علی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز پیش از این درباره این طرح به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: طرح پرستاری و مراقبت در منزل یک نوع سرمایه گذاری است. اگر سازمان‌های بیمه گر و به خصوص سازمان بیمه سلامت از این طرح استقبال کنند، شاید در دو سال ابتدایی هزینه‌های بیمه بالا برود، اما در بلندمدت منجر به صرفه جویی و کاهش هزینه های سلامت می‌شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: اگر پرستاری و مراقبت‌های در منزل سازمان یافته شود و پزشک آی سی یو مطمئن شود که مراقبت جامع و علمی پرستاری در منزل وجود دارد و ارائه می‌شود، بیمار را بیهوده در بیمارستان نگهداری نمی‌کند و وظیفه مراقبت از بیمار در منزل بر عهده پرستاران قرار می‌گیرد. هزینه‌هایی که برای بیمار در آی سی یو و سی سی یو بیمارستان‌ها ایجاد می‌شود، با طرح پرستاری و مراقبت در منزل کاهش یافته و منابع سلامت مدیریت خواهد شد.

مهدی خاکیان، کارشناس دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت نیز پیش از این درباره طرح پرستاری و مراقبت در منزل که توسط معاونت پرستاری و با همکاری سازمان بیمه سلامت در حال اجراست گفته بود: این طرح تاکنون در استان‌های یزد، کرمان، اردبیل و همدان و برای ۲ گروه از بیماران بستری در آی‌ سی یو و بیماران نارسایی احتقاقی قلب به صورت آزمایشی اجرا شده است.

خاکیان ادامه داد: در سال ۹۷ در راستای برنامه عملیاتی سازمان بیمه سلامت مبنی بر خرید خدمات پرستاری در منزل و موافقت هیات مدیره سازمان با طرح پیشنهادی وزارت بهداشت، تدوین برنامه اجرایی، بسته خدمتی، تعرفه و فرانشیز خدمات و فرمت قرارداد با مراکز ارائه خدمات پرستاری در منزل برای ۵ گروه بیماران بستری در آی‌ سی‌ یو، بیماری‌های نارسایی احتقانی قلب، سرطان، ایکتر نوزادی و سکته مغزی با همکاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت در دستورکار قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha