۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۶
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 83500319
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راه ورود هشت فاضلاب به رودخانه‌های رشت مسدود می‌شود

رشت - ایرنا - رئیس شورای اسلامی کلانشهر رشت گفت: اقداماتی برای رفع آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود را آغاز می کنیم که از جمله آنها؛ مسدود شدن راه ورود هشت فاضلاب به این رودخانه هاست.

رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت که در گذشته از رودهای زیبا، تفریحی و دیدنی این شهر بودند؛ امروز غرق در آلودگی و به عنوان معضلی زیست محیطی و نگرانی اجتماعی شناخته می شوند و در انتظار نگاه ویژه دستگاه های متولی و البته مشارکت مردم برای رهایی از این نابسامانی هستند. زرجوب و گوهررود از رودخانه های روگذر رشت هستند؛ به گفته قدیمی ها، این رودخانه ها در گذشته از مکان های دیدنی و تفریحی به شمار می رفتند، در آنها ماهی گیری انجام می شد و مردم برای تفریح به کنار آنها می آمدند اما امروز جزو آلوده ترین رودخانه ها هستند تا جایی که توقف در کنار این رودخانه ها به دلیل بوی نامناسب بویژه در فصل تابستان، بسیار دشوار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل حاجی پور روز چهارشنبه در نشست با نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود رشت بحران ملی است زیرا این رودخانه ها مستقیم به تالاب انزلی ریخته که در نهایت از این تالاب  به دریای خزر سرازیر می شود.

وی ادامه داد: برای نجات رودخانه های زرجوب و گوهررو رشت تمام تلاش مان را به کار گرفته ایم و در این راه به کمک مسئولان مربوطه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیاز است.

وی در رابطه با انجام اقدامات لازم برای رودخانه های زرجوب و گوهررود  اظهار داشت: کارهای اساسی برای رفع آلودگی این رودخانه ها را در آینده نزدیک آغاز می کنیم که با اقداماتی راه هشت ورودی فاضلاب به این رودخانه ها گرفته می شود و به تصفیه خانه مسکن مهر که اکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، هدایت خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر رشت با بیان این که برای احیاء، آزاد سازی و رفع منابع آلودگی این رودخانه ها، افزون بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، خاطر نشان کرد: ما در شهرداری و شورای اسلامی رشت برای انجام این کار بزرگ، در کنار دولت هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات موجود در رشت در حوزه ترافیک اظهار داشت: خیابان ها در این کلانشهر، گنجایش خودروهای موجود را ندارند، از طرفی ورود ماشین های سنگین مشکلاتی را  ایجاد می کند و ما نیازمند احداث کمربندی هستیم تا از این طریق از مشکل ترافیک رشت کاسته شود.

حاجی پور با بیان این که ناوگان عمومی در کلانشهر رشت را با برون سپاری به بخش خصوصی واگذار می کنیم، اضافه کرد: اگر بخش خصوصی در این حوزه ورود کند؛ کارها و اقدامات در حوزه ناوگان عمومی بهتر می شود.

وی درباره سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده و موضوع لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس خاطر نشان کرد: عدم تخصیص مالیات ارزش افزوده به شهرداری موجب بروز مشکلات مالی در شهرداری می شود، از نمایندگان مجلس می خواهیم که در این زمینه توجه داشته باشند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به بودجه ۶۵۱ میلیارد تومانی شهرداری رشت در سال جاری اظهار داشت: ۷۰ درصد این بودجه عمرانی است، بنابراین بایستی از وجود سرمایه گذار برای توسعه و پیشرفت این کلانشهر بهره مند شویم که البته برای جذب سرمایه گذار فعالیت های خوبی انجام داده ایم.

کمبود تجهیزات آتش نشانی، ناکافی بودن اعتبارات استانی و ملی برای جمع آوری فاضلاب، کمبود سرانه های فرهنگی و زیرساخت های بهداشت و سلامت در رشت از جمله مشکلات مطرح شده اعضای شورای اسلامی این کلانشهر با نمایندگان مجلس بود.

غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست در سخنانی بیان داشت: نمایندگان مردم در مجلس ظرفیتی هستند که پارلمان شهری می توانند از این ظرفیت برای رفع مشکلات بهره مند شوند.

وی با بیان این که موضوع لایحه ارزش افزوده اکنون در صحن مجلس مطرح است، اظهار داشت: پیش از این بایستی نمایندگان در پارلمان شهری نظرات شان را در این باره بیان می کردند.

وی خاطر نشان کرد: بودجه ۹۸ از ظرفیت های خوبی برخوردار بوده که مجموعه شهرداری و شورای اسلامی می توانستند از آن بهره مند شوند، تبصره ۱۸ برای بافت های فرسوده، تبصره ۱۶ برای حاشیه شهرها، تبصره ۱۹ برای ورود شهرداری ها به مراکز عام المنفعه و ... از جمله این ظرفیت هاست.

جبار کوچکی نژاد دیگر نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان این که تکرار موضوعات و مشکلات این کلانشهر شامل پسماندها، رودخانه های زرجوب و گوهررود و ... ما را به نتیجه نمی رساند، گفت: هر یک از این موضوعات بایستی به طور جداگانه در جلسه هایی با حضور مسئولان دستگاه ها، نمایندگان مجلس، استاندار، معاون عمرانی و فرماندار مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نتیجه نهایی اعلام شود.

وی با اشاره به موضوع راه اندازی قطار شهری در کلانشهر رشت بیان داشت: ما با تلاش های فراوان برای این مهم ردیف بودجه گذاشتیم، امسال هم هشت میلیارد تومان در نظر گرفتیم و اگر استفاده نشود، در جاهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

وی بیان داشت: دولت در بازآفرینی شهری اهتمام خوبی داشته که بایستی از این فرصت در شهرها از جمله در کلانشهر رشت استفاده شود.

شورای اسلامی کلانشهر رشت، ۱۱ عضو دارد.

رشت حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد.

۷۲۸۶ / ۲۰۰۷/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha