سنگاپور و اتحادیه اوراسیا توافقنامه تجارت آزاد امضا کردند

تهران- ایرنا- نخست وزیر سنگاپور پس از نشست در اجلاس شورای عالی اتحادیه اقتصادی ارواسیا در ارمنستان گفت که کشورش با این اتحادیه اروپایی- آسیایی توافقنامه تجارت آزاد امضا کرده که فرصت تجارت بیشتر در دوسوی آسیا را افزایش می دهد.

رسانه های سنگاپوری روز چهارشنبه با انعکاس اظهارات نخست وزیر این کشور گزارش دادند: هسین لونگ تاکید کرد که امضای این توافقنامه بسیار مهم است چرا که نشان از عزم سنگاپور و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای رفع مقاومت ها و سیاست های حمایت گرایی اقتصادی است.

هسین لونگ گفت: سنگاپور از اینکه در میان اعضای اوراسیا شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه شرکای همفکر در مورد تقویت چند جانبه گرایی و تجارت آزاد یافته، خرسند است.

وی تاکید کرد که "دوطرف براین اعتقادیم که تجارت آزاد باعث تقویت رقابت و نوآوری خواهد شد، به مشاغل ما اجازه می دهد تا به فن آوری های جدید و شبکه های جهانی دسترسی پیدا کنند، بهره وری ما را افزایش داده و اقتصادهای ما را رشد دهد.

نخست وزیر سنگاپوردر ارمنستان با شرکت در نشست مطبوعاتی در کنار نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا خواستارهمکاری همه کشورها برای  کنار زدن یکجانبه گرایی اقتصادی درجهان شد.

هسین لونگ  خاطرنشان کرد که بسیاری از رهبران جهان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، به ویژه کشورهای کوچک، از سفت شدن مرزها و عواملی که سبب کاهش جریان تجارت آزاد شود، ابراز نگرانی کردند.

نخست وزیر سنگاپور ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه منجر به توافق تجاری گسترده میان اتحادیه اوراسیا و کشورهای دهگانه عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا " آسه آن" شود.

لی هسین لونگ تاکید کرد که این دو اتحادیه از جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ میلیون نفر برخوردارند.

به گفته وی روابط تجاری میان اتحادیه اوراسیا و سنگاپور۶.۵ میلیارد دلار بوده که قرار است با توافقنامه جدید افزایش یابد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد و کشورهای بلاروس، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی برای شرکت در اجلاس شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به این کشور سفر و در این اجلاس شرکت کرد.

در این نشست به دعوت نخست وزیر ارمنستان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس، «قاسم جومارت توقایف» رئیس جمهوری قزاقستان، «سورنبای جینبکف» رئیس جمهوری قرقیزستان و «تیگران سارکیسیان» دبیر هیأت اقتصادی اتحادیه اوراسیا، همچنین «ایگور دودون» رئیس جمهوری مولداوی به عنوان عضو ناظر و   «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «لی هسین لونگ» نخست وزیر سنگاپور به عنوان میهمان شرکت داشتند.

علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی روز چهارشنبه به ایرنا گفت: عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اورسیا در آبان امسال به مرحله اجرا می رسد و سفر رئیس جمهوری به ارمنستان و شرکت در اجلاس اروسیا مقدمه ای برای تحقق این موضوع بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha