۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83503048
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمایشگاه واردات شانگهای، فرصتی برای تجار ایرانی

پکن- ایرنا- چین که عنوان نخستین تولید کننده جهان را به خود اختصاص داده است قصد دارد با هدف برقراری تعادل میان صادرات و واردات، بزرگترین نمایشگاه این کشور را با عنوان اکسپو واردات شانگهای برگزار کند این نمایشگاه با توجه به بازار مصرف و جمعیت زیاد چین می تواند سکوی پرتاب بسیاری از شرکت های خارجی از جمله شرکت های ایرانی به بازار چین باشد.

دومین نمایشگاه بزرگ بین المللی اکسپو شانگهای روزهای ۵ تا ۱۰ نوامبر (۱۴ تا ۱۹ آبان ۱۳۹۸) برگزار می شود بر اساس آمار قرار است مساحت این نمایشگاه با رشد قابل توجه به نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی به ۲۷۰ هزار متر مربع برسد در سال ۲۰۱۸ میلادی اولین اکسپو واردات شانگهای با سه هزار غرفه از ۱۷۲ کشور و منطقه و در فضایی به مساحت ۱۲۰ هزار متر مربع برگزار شد.

سال گذشته میلادی نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از نمایشگاه دیدن کردند که ۱۲۰ هزار نفر آنها حرفه ای ها بودند پیش بینی شده است این رقم امسال به ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار نفر برسد گزارش ها حاکی است شمار غرفه های امسال هم بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ غرفه در نظر گرفته شده است همچنین قرار است بیش از ۸۰۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کنند.

بخش های مختلف این نمایشگاه شامل مواد غذایی، قهوه، تولیدات روزمره مصرفی، لبنیات، فناوری، آثار هنری و فرهنگی، لوازم خانگی، کالاها و تجهیزات پزشکی، کشاورزی، خودرو و خدمات است.

در حاشیه این نمایشگاه قرار است چندین فعالیت علمی و فنی، نمایشگاهی، تجارت خدمات و تجارت بین المللی با موضوعات مختلف دیگر برگزار می شود.

وزارت بازرگانی چین، دولت محلی و شهرداری شانگهای و مرکز برگزاری نمایشگاه های بین المللی این شهر با مشارکت سازمان تجارت جهانی، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل و اداره توسعه صنایع سازمان ملل این نمایشگاه را برگزار می کنند.

در نمایشگاهی که در سال ۲۰۱۸ میلادی برای نخستین بار در این شهر با عنوان اکسپو واردات شانگهای برگزار شد، ۵۷ میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار قرارداد و توافقنامه تجاری امضا شد نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار از این قراردادها در حوزه تجهیزات پیشرفته و فناوری هوشمند و ۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار هم در بخش لوازم خانگی و مصرفی بود.

بیش از ۱۱ میلیارد دلار هم سهم بخش خودرو، ۱۲ میلیارد دلار نیز سهم حوزه های کشاورزی و مواد غذایی، ۳ میلیارد دلار هم مربوط به پوشاک و کالاهای مصرفی و نزدیک به ۵ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار هم متعلق به تجهیزات پزشکی بود.

«آگوستو روسما» از تجار خارجی مقیم چین می گوید که ما می خواهیم در بازار دومین غول اقتصاد دنیا فعال شویم و یکی از گذرگاه های ورودی به بازار اکسپو بین المللی واردات شانگهای است.

وی با اشاره به اینکه چین می خواهد درهای خود را در سه سال آینده بر روی ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد دلار کالای وارداتی دنیا باز کند، گفت: بازار بسیار فعال است تجار فرصت های بسیاری در این بازار دارند و چین در مسیر اصلاحات گام بر می دارد.

رابرت کوهن از بازرگانان آمریکایی هم بر این باور است که یکی از مشکلاتی که اکنون برای گسترش روابط وجود دارد مساله جنگ تجاری میان دو کشور است.

او می افزاید که در یک سال گذشته مناقشه شدت زیادی گرفته و طرفین تعرفه های متقابل وضع کرده اند و این می تواند تجارت خارجی را در معرض مخاطرات زیادی قرار دهد.

وی گفت که شرکت های آمریکایی از این وضع خوشحال نیستند آنها تنش نمی خواهند هر تنشی تجارت را فلج می کند و باعث انحراف فعالیت های تجاری کشورها می شود و این وضعی است که آمریکا و چین درگیر آن شده اند.

چین قول داده است با بازکردن درهای بازار خود به روی شرکت های خارجی، هم تجارت بین المللی را گسترش دهد و هم ضمن ایجاد فرصت های بیشتر برای خود و کشورهای دیگر، بازار بین المللی را به دنیا معرفی کند بر همین اساس شرکت های خارجی از برگزاری نمایشگاه های بین المللی بخصوص نمایشگاه های واردات در چین استقبال گرمی به عمل می آورند.

جدا از این موارد، نمایشگاه شانگهای فرصت بزرگی برای معرفی برندها و تولیدات ایرانی است متاسفانه سال گذشته تجار ایرانی علاقه ای به حضور در این نمایشگاه نشان ندادند اما امسال با پیگیری های سفارت ایران در چین قرار است ۱۵ شرکت ایرانی در این نمایشگاه شرکت کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به اهمیت نمایشگاه واردات شانگهای گفت: شاید در اذهان عمومی اینطور متبادر شود که چین فقط یک کشور صادر کننده کالا است و فقط به دنبال صادرات کالا است اگرچه طبیعی است هر کشوری چنین برنامه های داشته باشد اما چین برای توسعه اقتصادی خود برنامه هایی هم برای واردات کالا دارد که از جمله این برنامه ها دومین نمایشگاه بین المللی واردت چین در شانگهای است.

او با اشاره به اینکه این نمایشگاه ۴۰۰ هزار متر مربع زیر بنا دارد و ایران هم می توانست با کیفیت و کمیت بالاتری شرکت کند افزود: بازار چین بزرگ است و این کشور قصد دارد در ۱۵ سال آینده ۳۰ تریلیون دلار کالا و ۱۰ تریلیون دلار خدمات وارد کند.

وی افزود: نمایشگاه صادرات شانگهای که ۵ تا ۱۰ نوامبر (۱۴ تا ۱۹ آبان) برگزار می شود فرصت خوبی برای معرفی کالاها و تولیدات ایرانی است ایران متاسفانه سال گذشته در این نمایشگاه شرکت نکرد و فرصت خوبی را از دست داد.

کشاورز زاده تصریح کرد: امسال هم توقع بر این بود که شرکت ها و تجار ایرانی حضور قوی تر و گسترده تری داشته باشند اما باز حضور ۱۵ شرکت ایرانی در این نمایشگاه شروع خوبی است هرچند کافی نیست.

وی با اشاره به اهمیت این نمایشگاه که از آن به عنوان بزرگترین نمایشگاه وارداتی دنیا یاد می کنند اعلام کرد از ایران وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاحیه نمایشگاه شرکت می کند.

سفیر ایران در چین گفت با توجه به اینکه یکی از سیاست ها ما اقتصاد مقاومتی است حتماً باید از این فرصت ها استفاده کنیم باید از هم اکنون چاره اندیشی شود تا در سال آینده ایران بتواند با قدرت بیشتری در این نمایشگاه شرکت کند.

وی گفت: با توجه به توافقات اخیری که در جریان سفر وزیر جهاد کشاورزی ایران به چین در زمینه صادرات میگو و آبزیان از ایران به چین صورت گرفت فرصت برای صادرات غیر نفتی به چین افزایش یافته است و به نظر می رسد در آینده بتوانیم محصولات کشاورزی، صنایع دستی و کالاهای لوکس را به چین صادر کنیم.

کشاورز زاده از این کشور به عنوان بازار مستعدی یاد کرد و گفت: محصولات ایرانی از جمله پسته، خاویار، فرش و زعفران در چین بازار مناسبی دارند و باید برای کسب سهم بیشتر باید تلاش کرد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha