«خسرو قمری» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص تور ایران و آذربایجان، اظهار داشت: این تور به مدت ۳۴ سال در حال برگزاری و از شرایط خوبی از لحاظ قدمت در سطح آسیا برخوردار است. به دلیل اینکه عضو هیات رییسه کنفدراسیون دوچرخهسواری آسیا هستیم، میزبانی این تور فواید فراوانی را برای ایران در سطح بینالمللی خواهد داشت.
وی افزود: ۱۲ تیم در سی و چهارمین دوره تور بینالمللی دوچرخهسواری ایران - آذربایجان شرکت کردند که تیمهای چین، مالزی، روسیه، قزاقستان، هنگکنگ، جمهوری آذربایجان، آفریقای جنوبی، مالزی (۲ تیم)، بلاروس، بحرین و بلژیک در این رقابتها حضور یافتند. از ایران نیز چهار باشگاه سپاهان، ایی اف تی آذربایجان غربی، تیمملی و امیدنیا مشهد در این تور شرکت کردند.
رییس فدراسوین دوچرخه سواری ادامه داد: این مسابقات طی ۵ روز و به مسافت ۸۷۸ کیلومتر برگزار میشود. مرحله اول آن در تبریز- منطقه آزاد ارس با ۱۴۸ کیلومتر، مرحله دوم ارس – خوی با ۱۸۰ کیلومتر و مرحله سوم ارومیه - تبریز با ۱۶۳ کیلوکتر، مرحله چهارم تبریز- سرعین با ۱۹۸ کیلوکتر و مرحله پنجم آن سرعین - تبریز با ۱۸۹ کیلوتر در حال برگزاری است. بیش از ۷۰ هزار یورو برای قهرمانان تور از طریق میزبان پرداخت میشود.
وی یادآور شد: این تور ۶۲۰ امتیاز دارد و یکی از مسابقات گزینشی برای کسب سهمیه المپیک است. همچنین ۲ داور از فدراسوین جهانی، مسابقات را قضاوت می کنند که «مجید ناصری» یکی از نمایندگان فدراسیون جهانی در این رقابتها است. این مسابقات در سه استان آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل برگزار میشود و هزینههای برگزاری آن را این استانها متقبل شدهاند.
قمری درباره محدودیت و تنگناهای برگزاری تور دوچرخه سواری در ایران گفت: یکی از مشکلات ما برای تامین منابع ۲ میلیاردی این ۳ استان، نبود حامی مالی است. یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را شهر میزبان از منابع داخلی خود تامین کرده و مابقی هم از طریق حامیان مالی تهیه شده است. برای ارتقا این تور باید تیمهای حرفهای در سطح کشور داشته باشیم. این تیمها نیاز به تامین منابع و ورزشکاران سطح بالایی دارند تا در تورهای حرفهای شرکت کنند و در رقابتها خود را نشان دهند.
وی افزود: حمایت نکردن بخش صنعت و حامیان مالی در برگزاری چنین تورهای بینالمللی، مشکلات زیادی را در برگزاری بههمراه دارد. یکی از مشکلات دیگر ما این است که برخی از کشورهای برگزار کننده تورهای بینالمللی از ایران دعوت نمی کنند و به سراغ باشگاه های سطح بالا میروند. اگر باشگاههایی داشته باشیم که جزو سه باشگاه مطرح قاره آسیا باشند میزبان مجبور است که ما را نیز دعوت کند. در سالیان گذشته باشگاههای پیشگامان، پتروشیمی و شهرداری تبریز جزو سه باشگاه مطرح آسیا بودند و کشورهای میزبان مجبور شدند به درخواست ما پاسخ مثبت بدهند. کشورها برای آنکه ایران امتیاز لازم را برای کسب سهمیه المپیک نداشته باشد، ما را دعوت نمیکنند.
رییس فدراسیون دوچرخه سواری اضافه کرد: اگر این موانع از پیش روی دوچرخهسواری ایران برداشته شود، میتوانیم بهتر در آسیا ظاهر شویم زیرا کشورهای دیگر در حال سرمایه گذاری هستند. قزاقستان سالیانه مبلغ قابل توجهی را در این رشته هزینه میکند. این رشته گران و هزینههای آن بالا رفته است. دوچرخههایی که ۲ سال گذشته ۴۰ میلیون تومان خریداری میکردیم اکنون باید ۱۸۰ میلیون تومان بخریم بنابراین ابزار و وسایل ما خیلی گران شده و همه را باید از خارج از کشور تامین کنیم.
وی همچنین طرح دوچرخههای بیدود را در سطح شهر را ایده جالبی دانست و اظهار داشت: هر کسی که خواهان استفاده از دوچرخه در سطح یک جامعه است باید ابزار و زیرساخت آن فراهم باشد. این طرح ارزشمند است و نظر مثبت مسولان و مردم را نسبت به دوچرخه جلب میکند. این طرح از طریق بخش خصوصی و وزیر نظر شهرداری آغاز شد و همه از آن استقبال کردند. باید به آرامی فرهنگ استفاده از دوچرخه را با این روشها بالا ببریم و زیرساختهای آن را در سطح شهر برای مردم مهیا کنیم.
قمری تاکید کرد: شهرداری از ما برای اجرای این طرح کمک نخواسته است. شهردایها یک نهاد مستقل و زیرمجموعه آنها حوزه ترافیک و ورزش است و خود برای اجرای این طرحها تصمیم میگیرند اما اگر تمایل دارند تا در حوزه کارشناسی نظرات فدراسیون دوچرخه سواری را جویا شوند، به آنان کمک خواهیم کرد. این طرح شاید ایرادهایی داشته باشد اما کار ارزشمند و خوبی است.
نظر شما