۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۷
کد خبر: 83504309
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اعتراضات‌ مردمی عراق و مواضع آیت الله سیستانی و مقتدی صدر

۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۷
کد خبر: 83504309
رحمت طهمورثی
اعتراضات‌ مردمی عراق و مواضع  آیت الله سیستانی و مقتدی صدر

تهران- ایرنا-  سید علی میرموسوی کارشناس مسایل خاورمیانه می گوید: در اعتراضات مردمی عراق تفاوت دو موضع «آیت الله سیستانی» در جایگاه مرجعیت، کاملا معطوف به منافع عمومی مردم و جریان سیاسی   «مقتدی صدر» به دنبال اهداف سیاسی خود در کشور عراق است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق بامداد جمعه۱۲ مهر ماه در پیامی تلویزیونی به موضوع تحولات اخیر در این کشور پرداخت و با حمایت از برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز گفت: برخی موفق شدند تا تظاهرات را از مسیر مسالمت آمیز آن خارج کنند. ما همه خواسته های مشروع معترضان را پیگیری و به آن ها پاسخ خواهیم داد.

وی در ادامه گفت: راه حل های جادویی وجود ندارد و دولت نمی تواند آرزوهای شهروندان را تنها در یک سال برآورده کند. ما بیکاری را به وجود نیاوردیم و زیر ساخت های ویران را به ارث بردیم.

نماینده «آیت الله سید علی سیستانی»، مرجع عالیقدر شیعیان نیز در خطبه‌های نماز جمعه ۱۲ مهر ماه در کربلا گفت: اخیرا تجاوزهایی علیه تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی و املاک عمومی صورت گرفت. دولت باید تدابیری را برای مبارزه با فساد اتخاذ کند و از سهمیه‌بندی دست بردارد. انجام اصلاحات یک ضرورت است و باید به آن عمل کرد. رؤسای سه‌گانه باید تدابیر عملی را در این باره اتخاذ کنند. پارلمان عراق از طریق فراکسیون اکثریت پارلمانی که باید روش خود را تغییر دهد مسئولیت بزرگتر را در این راستا برعهده دارد. «مقتدی صدر» روحانی بانفوذ شیعه عراق نیز در موضع متفاوتی خواهان استعفای دولت و برگزاری انتخابات زود هنگام در عراق شد. وی با امضای بیانه نوشت: با استعفای دولت، جلوی خونریزی مردم شریف عراق را بگیرید.

تظاهرات و اعتراض خیابانی عراق، از روز سه‌شنبه۹ مهرماه آغاز شده است.. گزارش‌های متعدد رسانه‌های عراقی و همچنین شعارهایی که معترضان در تظاهرات سر می‌دهند، روشن است که خواست اصلی آنان رفع مشکلات اقتصادی و  مبارزه با فساد سیاسی است. برخی رسانه ها مدعی شدند که تعداد افراد کشته شده در تظاهرات به بیش از ۵۰ تن رسیده است.

با توجه به اعتراضات مردمی عراق پژوهشگر ایرنا با «سید علی میرموسوی» کارشناس مسایل خاورمیانه و استاد دانشگاه به گفت و گو پرداخت.

مشکلات اقتصادی عامل اصلی اعتراضات عراق است

میرموسوی در ابتدای این مصاحبه اظهار داشت: در اعتراضات مردمی روزهای اخیر در عراق دلایل متعددی وجود دارد. مشکلات معیشتی و اقتصادی، ناکارآمدی همه نهادهای حکومت در تامین خواسته های عمومی،  از عوامل اصلی این اعتراضات  است. بر اساس آمارهای موجود از  وضعیت اقتصادی عراق نشان می دهد که اقتصاد این کشور در وضعیت بحرانی نیست.  اقتصاد  عراق در چند سال اخیر رشدی نزدیک به ۶ درصد داشته و  تورم ۲در صد بوده است. بیکاری ۱۶در صد است و ارزش پول ملی در این کشور نسبتا ثابت بوده و در برابر دلار رشد کرده است.

 آمار و ارقام وضعیت اقتصادی عراق را بحرانی نشان نمی دهد، اما اعتراضات مردمی حاکی از آن است که دولت عراق و احزاب سیاسی در این کشور در بر آوردن  انتظارات مردم بویژه جوانان چندان موفق نبوده است. احزاب سیاسی در پارلمان عراق هم هر کدام منافع خاص خود را دنبال می کنند. دولت در مهار فساد سیاسی و اصلاحات ناکارآمد بوده است و نارضایتی مردم را بوجود آورده است.

وی در ادامه افزود: عامل دیگری که اعتراضات مردمی در عراق را به سمت خشونت کشاند ضعف فرهنگ سیاسی مشارکتی است. دولت کنونی عراق تجربه لازم برای مهار اعتراضات و تنش ها را ندارد و مجبور شد برای کاهش تنش دست به اقداماتی بزند که متاسفانه منجر به کشته و زخمی شدن گروهی در این کشور شد.

مواضع آیت الله سیستانی و مقتدی صدر در تحولات اخیر عراق

میرموسوی کارشناس مسایل خاورمیانه در مورد مواضع روحانیت شیعه در تحولات سیاسی عراق بیان داشت: آیت الله سیستانی از جایگاه مرجع اعلی عراق به موضوع نگاه می کند و نگاهش معطوف به منافع ملی و عمومی است. در بیانیه ای  که در خطبه های نماز جمعه کربلا از طرف نماینده آیت الله سیستانی قرائت شد نشان می دهد ایشان از رویدادها و برخوردهای که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم عراق شده است اظهار تاسف و تاثر نموده است.  وی با اشاره به مشکلات معیشتی مردم  از دولت خواسته که جهت رفع بیکاری و فساد سیاسی اقدام کند و این موضوعات را عامل اعتراض مردم قلمداد کرده است.

 در بیانیه آیت الله سیستانی تاکید شده است که اصلاحات در عراق ضرورت و فوریت دارد. ایشان به نقص های مختلف مجلس قانونگذاری و دولت اشاره کرد و افزود:دولت امکانات خود را جهت رفع مشکلات مردم  عراق به کار گیرد. وی با توجه به تنش های موجود،  به گسترش خشونت و پیامدهای آن  هشدار داد و مردم را  به خویشتن داری دعوت کرد.  یعنی در واقع هم جانب مردم را گرفته و هم آنان را به آرامش و خویشتن داری دعوت کرد. موضع  آیت الله سیستانی جهت حمایت از مردم و دعوت به آرامش جهت برقرای ثبات در این کشور کاملا مشخص است.

این مدرس  دانشگاه با توجه به موضع مقتدی صدر در اعتراضات اخیر گفت:مقتدی صدر به عنوان یک جریان سیاسی به تحولات اخیر نگاه می کند چون به عنوان احزاب سیاسی عراق اختلافاتی با دولت دارند. با توجه به شرایط کنونی، ممکن است از وضعیت  موجود در راستای اهداف خود استفاده کنند و در چارچوبی به دنبال منافع خود باشند. رهبر جریان صدر و ائتلاف پارلمانی «سائرون» عراق در بیانیه ای خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام به منظور برون رفت از اوضاع کنونی این کشور شد.

صدر پیش از این از نمایندگان سائرون خواسته بود که عضویت خود را در پارلمان تا زمان صدور برنامه وزارتی که رضایت ملت و مرجعیت دینی را به دنبال داشته باشد،  به حالت تعلیق درآورند.این روحانی با نفوذ شیعه به دلیل حضور نیروهای آمریکایی اختلافاتی با دولت عراق دارد و خواهان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است. تفاوت دو موضع یکی در جایگاه مرجعیت و کاملا معطوف به منافع عمومی و موضع دیگر جریان سیاسی به دنبال منافع  و اهداف خاص سیاسی خود است.

میرموسوی در پایان این گفت و گو با توجه به مواضع جمهوری اسلامی نسبت به تنش های داخلی عراق اظهار داشت: جمهوری اسلامی نگران وضعیت در عراق است و خواستار رفع تنش و برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز است. ایران نمی خواهد این اعتراضات که حق مردم عراق جهت تامین نیازها و مطالبات خود است دست مایه رسانه های معاند ملت عراق شده و منجر به خشونت و کشته یا زخمی شدن  مردم مسلمان این کشور شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha