۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۰
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83504704
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خط بطلان بر مذاکرات کره شمالی و آمریکا

۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۰
کد خبر: 83504704
خط بطلان بر مذاکرات کره شمالی و آمریکا

پکن- ایرنا- مذاکرات کاری کره شمالی که از مدتی قبل دو طرف برای آن اعلام آمادگی کرده بودند، هنوز شروع نشده و تنها ساعاتی پس از آغاز، بی نتیجه متوقف شد و شکستی دیگر در کارنامه گفت و گوهای دو کشور رقم زد.

دو کشور سال ها است با یکدیگر برای حل و فصل اختلافات مربوط به عاری سازی شبه جزیره کره، پیمان متارکه جنگ، رژیم دایمی صلح و مشوق های امنیتی و اقتصادی و رفع تحریم ها گفت و گو می کنند.

این مذاکرات بخصوص در سال های ۱۹۹۰ شکلی جدی تر بخود گرفت و انتظار می رفت نتایج خوبی حاصل شود اما وقتی آمریکا از برنامه های ماهواره ای، علمی و فضایی کره شمالی انتقاد کرد و خواست مانع پیشبرد آن شود، متوقف شد.

در سال ۲۰۰۳ میلادی ساختار مذاکرات شش جانبه پکن با حضور روسیه ، چین ، دو کره ، آمریکا و ژاپن ایجاد شد و طرفین بارها در پایتخت چین گفت و گوهایی انجام دادند.

با فراز و نشیب های فراوان، مذاکرات تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی ادامه یافت اما برخوردهای تحریمی و فشارهای اقتصادی آمریکا با کره شمالی که از دیدگاه این کشور خصمانه بود و از سوی دیگر آزمایش های موشکی و اتمی مکرر کره شمالی، این گفت و گوها نیز به بن بست رسید و به دنبال آن همه تلاش ها برای شروع گفت و گوها به نتیجه نرسید و نهایتا کره شمالی اعلام کرد که دیگر چنین ساختاری مرده است.

دو کشور بارها گفت و گوهای کاری با یکدیگر انجام داده اند دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه ژوئن سال قبل و در فوریه امسال در سنگاپور و ویتنام گفت و گو کرد اما دور دوم به شکست انجامید و آمریکا کماکان اصرار می ورزید که کره شمالی باید به شکل تایید شده برنامه اتمی نظامی و موشکی بالستیک را متوقف کند و سلاح هایش را تحویل دهد و نیروگاه های اتمی را از کار بیندازد اما کره شمالی در عوض به طرح گام به گام تاکید می ورزید و خواستار توقف تحریم ها بود.

پس از آن بود که طرفین موافقت کردند نشست های کاری داشته باشند اما در دور جدید آن در حومه استکهلم سوئد دو طرف از روز یکشنبه پس از ماه ها ابراز امیدواری وارد گفت و گو شدند اما ساعاتی بعد کره شمالی با انتقاد از اینکه آمریکا با دست خالی به گفت و گوها ورود کرده و ایده ای جدید ندارد و حاضر به دادن هیچ امتیازی نیست ، مذاکرات را شکست خورده توصیف کرد.

«کیم میونگ گیل» فرستاده ارشد و گفت و گو کننده بلند پایه هسته ای در اظهاراتی اعلام کرد مذاکرات روز شنبه شکست خورده است زیرا آمریکا با دیدگاه های قدیمی خود وارد گفت و گو شده است آمریکایی ها هم گفتند ایده ها و پیشنهادهای تازه ای داشته اند و به هر صورت اختلافات قدیمی سر باز کرده و زخم های کهنه دو کشور بار دیگر باعث شد تا طعم تلخ شکست گفت و گوها چشیده شود.

تصویری از خروج هیات کره شمالی در نشست با هیات آمریکایی در سوئد

«وان جکسون» از مقام های سابق پنتاگون می گوید ما نتوانسته ایم از مسیر درستی وارد شویم ترامپ با کره شمالی رابطه دوستانه و شخصی برقرار کرده است و این نمی تواند باعث نتیجه دادن گفت و گوها شود.

وی می افزاید از دیدگاه کره شمالی هیچ چیز تازه ای وجود ندارد که دو کشور بخواهند روی آن گفت و گو کنند.

«جانگ لیانگ گویی» از مرکز تحقیقات پکن بر این باور است که مسایل و اختلافات زیادی میان این دو کشور وجود دارد بخصوص آنکه چین هم نقش مهمی در این میان دارد و کره شمالی روی پشتیبانی پکن حساب خاصی باز کرده است.

وی می افزاید اما مساله حمایت ها را نباید به اختلافات گره زد زیرا اصلی ترین راه برای پایان دادن به بحران شبه جزیره کره، اجماع نظر میان کره شمالی و آمریکا است که تاکنون حاصل نشده است.

هر دو کشور نسبت به یکدیگر مواضع تندی دارند و یکدیگر را به خصومت متهم می کنند اگرچه ترامپ در ماه سپتامبر برای یک دیدار دیگر با رهبر کره شمالی ابراز امیدواری کرد اما با شکست مذاکرات کاری بعید به نظر می رسد که چنین شرایطی شکل گیرد.

بخصوص آنکه «چوی سون خویی» معاون وزارت خارجه کره شمالی گفته است که اگر این شرایط ادامه یابد کره شمالی در مواضع خود درباره گفت و گو با آمریکا تجدید نظر می کند.

این کشور همچنین هشدار داده است هر اقدامی برای آزمایش های بیشتر اتمی و بالستیک به اقدامات آتی آمریکا بستگی دارد.

کره شمالی در مسیر توسعه برنامه های نظامی تسلیحاتی و موشکی قاره پیمای بالستیک اتمی گام بر می دارد و در هفته های گذشته با پرتاب های موشک های بالستیک در انواع مختلف به آمریکا هشدار داده است اما به نظر می رسد واشنگتن تمایل زیادی به جدی گرفتن این شرایط ندارد و ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود و نمی خواهد در این شرایط بحران در شبه جزیره کره اشکال پیچیده تری بخود بگیرد.

کره شمالی بار دیگر در کانون مسایل دیپلماتیک جهان و آمریکا قرار گرفته است این در شرایطی است که ترامپ از یک سو درگیر مناقشه تجاری با چین است و از طرف دیگر خطر استیضاح بیخ گوش اوست و در این وضعیت واشنگتن باید با چندین بحران در یک زمان واحد برخورد کند و برنامه ویژه ای هم برای برخورد با پیونگ یانگ ندارد.

دو طرف بار دیگر بر سر عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای، برداشتن تحریم ها و مشوق های امنیتی دچار اختلاف شده اند اختلافاتی که ریشه های تاریخی دارد و مانع موفقیت برای برقراری رژیم دایمی صلح در شبه جزیره کره شده است و برایند این شرایط می تواند آزمایش های بیشتر کره شمالی و تحریم های فزاینده آمریکا علیه این کشور باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha