۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83505167
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افشای تردید ترامپ درباره نقش روسیه در ماجرای مسمومیت جاسوس روس

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین گزارش داد به تازگی فاش شده که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با «ترزا می» نخست وزیر سابق انگلیس درباره نقش روسیه در ماجرای مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس روس و دخترش ابراز تردیدکرده است.

این روزنامه انگلیسی روز شنبه نوشت: با وجودی که نتایج تحقیقات عمدتا نشان می دهد که دولت روسیه به ریاست «ولادیمیر پوتین»، در مسمومیت اسکریپال و دخترش «یولیا» در  سال گذشته مقصر بوده اند، گفته می شود رئیس جمهور آمریکا ۱۰ دقیقه از وقت این تماس تلفنی را صرف ابراز تردید درباره نقش روسیه در این ماجرا کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست،  ترامپ در این تماس تلفنی  با نخست وزیر وقت انگلیس در تابستان سال گذشته قبل از این که موضوع دخالت روسیه در پرونده اسکریپال را به چالش بکشد، با لحنی آتشین با ترزا می درباره کمک بریتانیا به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت وگو کرد.

گاردین به نقل از مقامی که درباره این تماس تلفنی صحبت کرده و البته نامش فاش نشده است نوشت: ترامپ به طور کامل این  ایده را مطرح کرد که درباره موضوع مسمومیت تردید دارد.

سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا روز چهارم ماه مارس سال ۲۰۱۸ (۱۳ اسفند ماه ۹۶چند روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری در روسیه) در سالزبری انگلیس مسموم شدند و دولت انگلیس در کمتر از ۲۴ ساعت، روسیه را به دخالت در این حادثه متهم کرد. این ماجرا روابط روسیه و انگلیس را به پایین ترین سطح رساند.

دولت بریتانیا در پاسخ به مسموم ساختن اسکریپال، ۲۳ دیپلمات روس را اخراج کرد

«الکسندر پتروف» و «روزلان بوشیروف» ( (Ruslan Boshirov به عنوان ماموران روس به عنوان مقصران اصلی در این مسمومیت شناخته شدند اما آنها  بعدها با حضور در شبکه  تلویزیونی راشاتودی مدعی شدند که به عنوان گردشگر برای دیدن کلیسای بزرگ این شهر در بریتانیا حضور داشتند.

روابط ترامپ با روسیه از زمان طرح اتهاماتی درباره تبانی با این کشور در دوران کمپین انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ موضوع تحقیقات بوده است. «رابرت مولر» بازرس ویژه بررسی دخالت مسکو در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، در گزارش نهایی خود عنوان کرد که روسیه تلاش کرده در انتخابات به نفع ترامپ اعمال نفوذ کند اما موضوع تبانی هنوز ثابت نشده است.

«استیفن گتینز» عضو حزب ملی اسکاتلند در کمیته منتخب امور خارجه انگلیس گفت: شواهدی که نشان می دهد روسیه در مسمومیت اسکریپال نقش دارد بسیار جدی است این یک حمله با استفاده از سلاح های شیمیایی بود که باید همه ما را بشدت نگران کند.

وی افزود: مساله نگران کننده این است که «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس به دنبال همسو کردن بیشتر انگلیس با مواضع ترامپ در سیاست خارجی بی اعتبار خود است. نزدیکترین کشورهای شریک ما در سیاست خارجی همان کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند و باید این شراکت باقی بماند. ما نیاز داریم با شرکای خود در اروپا برای مقابله با رفتارهای قلدرمابانه همسایگان روسیه و حملات علیه فعالان دموکراسی و حقوق بشر در داخل همکاری کنیم.

همزمان با ماجرای مسمومیت اسکریپال، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس با زیر سوال بردن شواهد مربوط به نقش روسیه در این حمله واکنش هایی  را در بین هم حزبی هایش برانگیخت.

کوربین هشدار داده بود که دولت نباید بدون داشتن شواهد درباره این مسمومیت شتاب زده عمل کند. او همچنین درباره لغزیدن به سمت «جنگ سرد جدید» با روسیه هشدار داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha