کنشگران سیاسی در رسانه های اجتماعی، شبکه ای عمل می کنند

کرمان - ایرنا - سخنران نشست علمی رسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات گفت: رسانه‌های اجتماعی در مشارکت سیاسی در انتخابات تاثیرگذار هستند و کنشگران در این فضا کنشگران شبکه ای هستند.

حسین کرمانی روز چهارشنبه در نشست علمی رسانه های اجتماعی و مشارکت سیاسی با بیان این مطلب بحث خود را بر سیاست و جامعه در ایران متمرکز و این سئوال را طرح کرد: کنشگری سیاسی در توئیتر فارسی چه ویژگی هایی دارد و چگونه توسط کاربران ایرانی اجرا می شود؟

وی با بیان اینکه منازعه قدرتی که بر اثر این کنشگری بین کاربران شکل می گیرد و باید تحلیل شود اظهار داشت: از بررسی هایی که انجام داده به یک سنتز نظری با ترکیب نظریه میدان، همگان های شبکه ای، کردارهای شبکه ای و روایت رسیده است.
دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات از دانشگاه تهران اظهار کرد: کنشگری کاربران ایرانی در توئیتر نشانگر یک میدان سیاست در توئیتر است که در آن کنشگران فردی نیستند بلکه کنشگران شبکه ای اند.

وی با بیان اینکه برای شناخت این کنشگران، از مفهوم همگان های شبکه ای استفاده کردم افزود: این همگان های شبکه ای با اجرای کردارهای شبکه ای خود به منازعه بر سر قدرت می پردازند.

کرمانی که به تازگی پژوهشی در حوزه توئیتر انجام داده است افزود: قالب بندی شبکه ای در 2 سطح موضوع و ارزش سیاسی و روایتگری شبکه ای به عنوان کردارهای شبکه ای کاربران تحلیل شد.

وی گفت: همچنین ترکیبی از روش های تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل محتوای مردم نگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانه های اجتماعی به کار گرفته شد تا بیش از 2 میلیون و نیم توئیت که در بازه زمانی یک ماهه انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 گردآوری شده بود تحلیل شوند.

دکتر کرمانی افزود: منازعه قدرت در توئیتر فارسی بیشتر متوجه کشمکش ها، رقابت ها و مباحث دوران انتخابات است. 

وی  به چیستی میدان سیاست و منازعه قدرت در توئیتر پرداخت و گفت: میدان سیاست در توئیتر فارسی بیش از آنکه محلی برای نزاع بر سر تعریف ارزش های جدید برای پی ریختن یک میدان دیگرگون یا به چالش کشیدن ارزش های پذیرفته شده و بنیادین میدان باشد، محلی برای استفاده از ارزش های موجود برای تفوق بر رقیب است. 

وی این وضعیت را در دوره تبلیغات انتخابات بازتاب دهنده جدال های سیاسی در جامعه و فضای سیاسی است.

وی عنوان کرد: توئیتر فارسی به جای اینکه محلی برای تعریف میدان جدیدی سیاست باشد، بازتاب میدان سیاست در ایران قرار دارد و تحت تاثیر آن شکل گرفته است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان نیز گفت: با تغییرات فناوری همه به رسانه های اجتماعی دسترسی دارند و شبکه های اجتماعی در افزایش مشارکت سیاسی تاثیرگذار هستند.

عباس تقی زاده افزود: رسانه های مجازی شرایطی ایجاد کردند تا همه صداها شنیده شود و خرده مشارکت ها در جامعه شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: قبلا بخش سیاست در محیط خارجی وجود داشت، اما در حال حاضر حوزه سیاسی در رسانه های اجتماعی شکل گرفته و شهروندان باید بدانند که در این محیط چگونه رفتار کنند.

مدیر روابط عمومی استانداری کرمان تاکید کرد: رسانههای اجتماعی ضمن تاثیر در رفتار سیاسی افراد و جامعه بر مطالب منتشر شده نیز تاثیر گذاری زیادی دارند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته اطلاع رسانی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید با اطلاع رسانی مناسب به افزایش دانش سیاسی مردم کمک کنیم تا انتخابات پیش رو هر چه باشکوهتر برگزار شود.

تقی زاده افزود: برگزاری نشست های علمی، تولید پادکست و کلیپ با موضوع دانش سیاسی، در دستور کار این ستاد قرار دارد که در آینده منتشر خواهد شد.

وی بیان کرد: در انتخابات سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی ۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۸۸۷ نفر و با ۶۲.۶ درصد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، ۲ میلیون و ۱۲۴ هزار نفر معادل ۷۲ درصد مشارکت در استان کرمان ثبت شده است.

نشست علمی رسانه های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات صبح چهارشنبه ۱۷ مهر در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان با حضور مسئولان و کارشناسان روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان، اعضای ستاد انتخابات استان، اعضای شورای اطلاع رسانی استان و کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان کرمان برگزار شد.

۷۴۳۷ / ۵۰۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha