نبرد دشمنان سوریه در شرق فرات

بیروت- ایرنا- یک کارشناس و تحلیلگر سیاسی سوری با اشاره به تحولات شرق فرات و حمله نظامی ترکیه به این منطقه گفت: بی شک آمریکا در این منطقه بازی مورد نظر را در پیش گرفته و از تجربه خود برای حل تناقضات بین دو متحد خود یعنی ترک ها و کُردها استفاده خواهد کرد.

"عقیل محفوض" مدیر بخش مطالعات سیاسی مرکز  پژوهش ها و مطالعات دمشق در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : بی تردید اوضاع جاری در شرق فرات شامل نبرد بین دو دشمن دمشق یعنی ترکیه و  نیروهای سوریه دموکراتیک "قسد" است که هر دو متحد آمریکا هستند.

وی افزود: هیچ یک از طرفین درگیر در شرق فرات جرات نخواهند کرد به میزان زیاد و جدی از آنچه آمریکا می خواهد و ترسیم کرده در این منطقه فراتر بروند از همین رو وضعیت در شرق فرات پیچیده است و اکنون دو دشمن سوریه در آنجا با یکدیگر در نبرد هستند.

روشن است آنچه در شمال سوریه جریان دارد نه فقط یک عملیات نظامی بلکه اقدامی تجاوزکارانه است که در آن سوری ها چه کُرد و چه عرب هدف قرار گرفته اند؛ این تجاوز ترکیه به ملت سوریه به بهانه های واهی و تحت عناوینی مانند منطقه امن در یک کشور مستقل صورت گرفته است.

ترک ها به دلیل نگرانی در مورد امنیت ملی خود وارد شرق فرات نشده اند، بلکه مشکل کُردها در داخل ترکیه است نه در سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه فقط ۲۰ درصد جمعیت این منطقه را تشکیل می دهند پس صرف نظر از اینکه دمشق چه موضعی در قبال کُردها دارد، ترکیه چطور به خود اجازه تجاوز در خاک سوریه علیه کُردها را داده است؟

** رقابت شدید در شرق فرات

این کارشناس سوری ادامه داد: روسیه و آمریکا از مدتی پیش برای نزدیک کردن ترکیه به خود در رقابت شدید به سر می برند و این موضوع اصل و اساس تفاهم آمریکا - روسیه است به گونه ای که این رقابت، ترکیه را در قبال هر یک از طرفین در موضع گفت و گو قرار می دهد.

این احتمال قوی نیز وجود دارد که آمریکا و روسیه عملا در صدد گشودن گره ای هستند که مانع حل و فصل مسائل در شرق فرات و به طور کلی سوریه بوده است به این ترتیب که ترکیه ابتدا وارد این منطقه شود و سپس با توجه به روند امور احتمال اینکه در خصوص ادلب و بسیاری مسائل دیگر مرتبط با سوریه در قبال پیشنهادات روسیه و آمریکا انعطاف بیشتری نشان دهد، وجود خواهد داشت.

** علل ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی 

محفوض در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی از اوضاع شمال سوریه و خروج آمریکا و تنها گذاشتن کُردها گفت: این نگرانی مانند نگرانی بسیاری از کشورهای عربی دیگر فقط کلامی و در حد یک موضع سیاسی و ظاهری است، اما در واقع اولا باید در نظر داشت که آمریکا اعلام نکرد که به شکل کامل هرگونه طرح و پروژه ای را در شرق فرات رها خواهد کرد، بلکه اعلام کرد از مناطق مرزی خارج خواهد شد و سپس به این موضوع می پردازد که چگونه قضیه دخالت ترکیه در خاک سوریه و در عین حال روابط با دو متحد اصلی یعنی قسد و ترکیه  را مدیریت کند.

سوالی که اینجا مطرح است اینکه آمریکا چگونه روابط خود را با دو متحد اصلی یعنی قسد و ترکیه مدیریت خواهد کرد؟

در پاسخ باید گفت که آمریکا مهارت زیادی در مدیریت موارد ضد و نقیض متحدانش از خود نشان داده است و واقعیت این است که اگر این دشمنی بین قسد و ترکیه مشکل بزرگی بود، ترکیه نمی توانست برای هدف قرار دادن پروژه کُردها در شرق فرات این مدت را صبر کند.

**ابراز نگرانی ظاهری اسرائیل از اوضاع شرق فرات

این کارشناس سوری در ادامه گفت، اسرائیل اوضاع جاری در شرق قرات را تهدید جدی برای خود نمی داند زیرا نه آمریکا و نه حتی ترکیه در صدد اقدامی تهدید آمیز علیه اسرائیل نبوده و یا به دنبال ایجاد وضعیتی در سوریه نیستند که احتمال داشته باشد خطری برای اسرائیل باشد؛ این یکی از اصول ثابتی است که باید هنگام تحلیل وضعیت سوریه به طور کلی آن را در نظر داشت  .

چنانچه کُردها ارزیابی عاقلانه و منطقی از اوضاع جاری شرق فرات داشتند باید در مسیر گفت وگو با دمشق حرکت می کردند؛ راهی که در سال های گذشته نیز برای آنان باز بود اما فقط در موارد اندک در آن قدم گذاشتند.

موضوع دیگر اینکه دمشق اطمینان زیادی به قسد نداشته و این گروه نیز چندان اختیار تصمیم گیری ندارد بلکه اختیارش در دست آمریکا است و چه بسا واشنگتن مانع گفت وگوی سران  کُرد یا رهبران قسد با دمشق و حل و فصل مشکلات با آن شده باشد.

اما روزی که ترکیه خاک سوریه را در شرق فرات مورد تجاوز قرار داد، کُردها هر دری را زدند مگر دمشق را؛ در این میان همه سوری ها به قسد به دیده تردید می نگرند اما حمله ترکیه به عرب ها و کُردها در شرق فرات از نظر سوری ها  غیرمنتظره بود در هر حال این افراد در نهایت سوری هستند و ترکیه نیز دشمن به شمار می آید و باید در این خصوص کاری انجام داد.

در این میان مسئولان وزارت خارجه سوریه مسائل را کاملا دقیق روشن و اعلام کردند که اقدام ترکیه تجاوز به شمار می آید و با آن مقابله خواهند کرد.

محفوض سپس در مورد اظهارات "فیصل مقداد" معاون وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی چند روز پیش گفت: وی پیش از هرچیزی این تجاوز ترکیه را محکوم کرد.

موضوع دیگری که مقداد به آن اشاره کرد  اینکه در شرق فرات نیروهای نظامی مستقر هستند که متحد آمریکا و بلکه دشمن ارتش و دولت سوریه به شمار می آیند، از سوی دیگر مردم این مناطق سوری هستند و دولت نمی تواند آنان را رها کند اما به دلیل حضور نیروهای نظامی که به آن اشاره شد اکنون دولت سوریه اقدام زیادی نمی تواند انجام دهد.

محفوض ادامه داد: مقداد همچنین در کنفرانس مطبوعاتی یادآور شد، روشن است که متحدان سوریه یعنی ایران و روسیه اوضاع جاری را زیر نظر دارند و دمشق نیز به آنان اطمینان دارد.

این کارشناس سوری تصریح کرد: در هر حال سوریه اکنون راهکار کافی برای تغییر روند امور در شرق فرات ندارد، اما به عقیده من دمشق و متحدانش و نیز عرب و کُردهای این منطقه باید در مرحله بعدی کاری بکنند، زیرا احدی از سوری ها نمی تواند بپذیرد این تجاوز ترکیه در خاک سوریه ادامه پیدا کند و آمریکا نیز در شرق فرات و یا در هر نقطه دیگری از سوریه باقی بماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha