۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۹:۱۲
کد خبرنگار: 2087
کد خبر: 83515908
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معرفی کتاب(۴۹)

من صیغه مونث مجهولم

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۹:۱۲
کد خبر: 83515908
من صیغه مونث مجهولم

سمنان- ایرنا- «من صیغه مونث مجهولم» نام یکی از سروده‌های نیره کاشی، شاعر سمنانی است که در مجموعه‌ای به نام «سیاه مشق تنت» به چاپ رسیده است.

اشعار نیره کاشی، با محوریت اشعار عاشورایی و انقلابی با درون مایه عارفانه اشعار معاصر انقلابی ایران اسلامی در ۵۶ صفحه مشتمل بر ۴۰ قطعه در مایه‌های دوبیتی عاشقانه و عارفانه، قصیده و شعر نو به همت دفتر آفرینش‌های ادبی و انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

این مجموعه با شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه از مجموعه اشعار انقلابی و عاشورایی در حالی منتشر شده است که سیاه مشق تنت، دومین اثر منتشر شده از نیره کاشی محسوب می‌شود.

وفاداری این شاعر جوان به مضامین عارفانه اشعار انقلابی معاصر مانند دفاع مقدس، واقعه عاشورا، شهادت و ایثار، انقلاب اسلامی و بندگی الی ابد در این اثر به خوبی مشهود است.

در کتاب سیاه مشق تنت، همچنین قطعاتی از قبیل «سجاده باز مانده و من باز بی خبر»، «این کیست که می آید و سرتاسرش نور است»، «پنج گنبد به چشمان ترم خیره»، «برای خودم»، «پشت سر نمی‌شود، برابرم نمی‌شود» و «سخت است در اوج بلا بیمار باشی» در زمره قطعات شاخص محسوب می‌شود که شاعر این اشعار، با زبانی امروزی به مفاهیم عرفانی می‌پردازد.

ترتیب نگارش اشعار در این مجموعه می توانست چینش بهتری داشته باشد و به نظر می‌رسد می‌شد با تفکیک اشعار عاشقانه انقلابی در امتداد قطعاتی که می‌توانند ته مایه دفاع‌مقدس داشته باشند، تاثیرگذاری اشعار را به مراتب افزایش داد.

«چه حس و حال غریبی، چقدر بی‌تابم»، «زل می‌زنم، بی‌تابی‌ات را وام ‌می‌گیرم»، «هرچند از تو سهمم به جز دست رد نبود»، «برای خلیل عمران» و «تا حل کند ذهن بشر صدها معما را» از دیگر عنوان های سروده‌های این شاعر است که در کتاب آمده است.

قسمتی از کتاب

یک نقطه‌ی سیاه که جا مانده، از یک هوای برفی سردرگـم

یک ماجرای مبهم و تکراری، مضحک‌ترین تراژدی تاریخ

من یک اَبَرستاره‌ی تاریکم، در آخرین تراژدی تاریخ

چندیست گُرگرفته نفس‌هایم، در ازدحام یک تب بی پایان

من شهرزاد شهر زمستانم، در یک هزار و یک شب بی‌پایان

من قصه‌گوی قصه‌ی تردیدم، راوی یک حکایت دور از ذهن

سُر می‌خورم بدون خودم سمتِ، یک درد بی‌نهایت دور از ذهن

پُر می‌شود تمام نفس‌هایم، از حس و حال یک غم سیب آلود

از یاد برده‌اند تمامم را، در آن هبوط مبهم سیب آلود

آن سیب گاز خورده‌ی زهرآگیــن، آسان گرفته راه گلویم را

من یک سفیدبرفی تب دارم، هذیان گرفته راه گلویم را

می‌ترسم از سیاهی تقدیرم، از این شب نشسته به پیشانیم

روشن نمی‌کند شب تارم را، این ماه نقش بسته به پیشانیم

هی گیج می‌خورم شب و روزم را، در این هوای برفی سردرگم

من صیغه‌ی مؤنث مجهولم، یک واژه‌ی دو حرفی سردرگم

درباره نویسنده

نیره کاشی متولد ۲۸ شهریور ۱۳۶۲ در سمنان است. عضویت در خانه شاعران ایران، حضور در هفتمین کنگره سراسری شعر جوان، چاپ مجموعه شعر «گنجشک تا سیمرغ»، برگزیده جشنواره سراسری شعر دانشجویان، برگزیده جشنواره شعر رضوی، برگزیده مسابقه ادبی خلیج فارس، کسب مقام دوم نخستین کنگره سراسری شعر فرهنگیان بسیجی و برگزیده استانی دومین جشنواره بین المللی شعر فجر بخشی از دستاوردهای ادبی این شاعر سمنانی است.

۷۳۵۹/۶۱۰۳

اخبار مرتبط