۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 83518086
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

الحسین یجمعنا

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبر: 83518086
الحسین یجمعنا

سنندج - ایرنا - ماه دوم قمری که به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود جنب و جوشی از جنس کربلا به چشم می‌خورد، همه می خواهند با کاروان اربعین همراه شوند.

روزها از عاشورا فاصله گرفته‌اند اما شهر هنوز رخت سیاه بر تن دارد، عزای اشرف اولاد آدم که باشد، یک گوشه دلت همیشه عزاخانه است.

خیلی از عاشقان در تدارک سفر هستند، سفری که قرن ها پیش آغاز شد و حالا در تداوم آن کاروان کوچک و رنجور، میلیون‌ها نفر، کاروان دلدادگی و شور و شعور می‌شوند و به راه می‌افتند.

راهی که آغازش از همه نقاط آزاده خیز دنیا به سمت یک مقصد است، رو به کربلا.

اولین موکب

موکب‌ها قبل از کاروانیان راهی شدند، اولین موکب به نام نامی باب‌الحوائج از سریش‌آباد  به راه افتاد و همراه خودش ملزومات اربعین را برد.

۴۰ خادم داشت و محسن شاکری مسئول اجرایی موکب باب الحوائج سریش آباد در کربلای معلی گفت: ۱۳ دستگاه ماشین باری اقلام مورد نیاز زائران و امکانات اسکان و طبخ غذا و نانوایی سیار را حمل می‌کنند .

وی با بیان اینکه محل موکب  باب  احوائج در کربلای معلی در ۲۰۰ متری حرم مطهر امام حسین (ع) واقع شده است، افزود:این موکب هفت هزار متر مربع مساحت دارد.

 شاکری اضافه کرد: موکب‌باب الحوائج سریش آباد، روزانه با ۹ هزار پرس غذای گرم از سه هزار زائر اربعین پذیرایی می‌کند و امکان اسکان ۲ هزار و ۵۰۰ زائر در آن هم فراهم است و روزانه پنج هزار قرص نان و اسکان ۲ هزار و ۵۰۰ نفر زائر اربعین را در برنامه دارند.

محمد ضیایی از رانندگان ماشین سنگین است و کامیونش را پر از وسایل و تجهیزات موکب کرده است، چهارمین سالی است که موکب را همراهی می کند، می گوید: بزرگترین افتخاز زندگیش همین خادمی برای زائران امام شهیدان است.

۱۹ موکب کردستانی در خدمت زوار است 

موکبباب‌الحوائج سریش‌آباد  یکی از ۱۹ موکب کردستان است که در ایام اربعین حسینی به زائران خدمت رسانی می کند.

معاون امور مذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان نیز در این ارتباط اظهار داشت: امسال ۱۴ موکب در داخل استان، یک موکب در مرز خسروی و چهار موکب در کربلای معلا در خدمت زوار هستند.

حجت الاسلام سید محمد سادات با بیان اینکه این موکب ها از ۱۵ مهر خدمت‌رسانی خود را شروع کرده اند، افزود: محل راه اندازی این موکب ها در کربلا و چهار شهرستان بیجار، قروه، کامیاران و سنندج و مرز خسروی در استان کرمانشاه است.  

وی با بیان اینکه این موکب‌ها در هر وعده از ۱۰ هزار زائر پذیرایی می کنند، اضافه کرد: زمینه اسکان پنج هزار زائر اربعین در موکب های کردستان در کربلای معلی فراهم شده است.  

معاون امور مذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به اینکه تمام هزینه این موکب‌ها از محل نذورات و کمک‌های مردمی این استان تامین می‌شود، یادآور شد: موکب‌های فعال در داخل استان، از زائران استان‌های مجاور و کشورهای آسیای میانه که از کردستان عبور می‌کنند، پذیرایی می‌کند.

وی از دریافت نذورات مردمی برای تامین کمک هزینه های موکب های این استان خبر داد و تاکید کرد: ۵۰۰ خدمه در قالب چهار موکب آماده در کربلا به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند که ۴۰۰ نفر از آنان مرد و ۱۰۰ نفر زن هستند.

موکبهای اهل سنت و پذیرایی از زوار اربعین

نام حسین (ع) که در میان باشد، دیگر دین و مذهب مهم نیست، کافی است آزاده باشی آن وقت است که جوشش خون شهید کربلا، رگهایت را به تلاطم در می‌آورد تا ذکر لبت فقط حسین باشد.

زائری از تبریز آمده و سه سالی است که در مسیر حرکت به سمت مرز، همراه همسفران خود از سنندج عبور  و در این موکب‌ها پذیرایی می‌شوند و استراحت می‌کنند.

می گوید: با این که زبان و مذهبمان یکی نیست اما دوستی و اراداتمان به خاندان نبوت یکی است.

کودکی ظرف غذا به دست دارد و می گوید: کمی شلوغ بود.

خانم دیگری تسبیح به دست دارد و ذکر می گوید، کمی دورتر از چادرها ایستاده و چشمهایش انگار منتظر است تا بارانی شود، شاید در دلش می گوید: کاش برای کاروان اسرای کربلا هم موکب برپا می کردند نه اینکه برایشان در دمشق هلهله و بر عزایشان شادی کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان می گوید: مردم خیر و نیکوکار استان بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال نذورات خود را به موکب اهل سنت این استان اهدا کرده اند.

حجت الاسلام محمد کاروند با اشاره به اطعام حدود ۱۳ هزار نفر از زائران تاکنون در موکب اهل سنت استان، افزود: اهل سنت کردستان احترام ویژه‌ای برای اهل بیت پیامبر(ص) قائل هستند و این احترام و دلبستگی در خدمت‌رسانی به زائران اربعین به زیبایی نمایان شده است.

وی یادآور شد: امسال اداره کل اوقاف و امور خیریه کردستان با همکاری متولیان علاوه بر موکب سنندج، در بیجار و مرز خسروی نیز موکب‌هایی برای پذیرایی از زائرین اربعین راه اندازی کرده است.

تاکنون حدود ۴۰هزار نفر زائر از خدمات موکبهای اوقاف و امور خیریه کردستان بهره‌مند شده‌اند.

الحسین یجمعنا

سیل جمعیت در راه است، برخی تازه به راه فتاده‌اند و برخی هم برگشته‌اند، برخی حسرت رفتن و برخی هم شوق رفتن دارند.

سالهاست اربعین رمز مقدسی است که نه تنها مسلمانان که هر آزادیخواهی را حول محور یک نام جمع می کند در مکانی به نام کربلا.

و اینجاست که کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا، مصداقی می‌شود برای پویایی فرهنگی که اگرچه ۱۴۰۰ سال از آن می گذرد اما حرارتش تا ابد به سردی نمی گراید.

۹۹۳۷ / ۳۰۳۴ 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha