هیچ نظارتی بر جراحی های زیبایی در کشور وجود ندارد

تهران- ایرنا- نائب رییس انجمن زیبابی و پلاستیک ایران گفت: هیچ نظارتی در خصوص اعمال جراحی که توسط افراد غیرمتخصص در کشور انجام می شود، وجود ندارد و این مسائل سلامت مردم را به خطر انداخته است.

به گزارش خبرنگار سالامت ایرنا، بابک نیکومرام روز سه شنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: در بسیاری از کلینیک ها اعمال جراحی زیبایی توسط پزشکانی که جراح زیبایی و پلاستیک نیستند، انجام می شود و با عناوین دیگر تحت پوشش بیمه در سیستم رد می شود.

وی اظهار داشت: همچنین برخی پزشکان به خاطر بیمه و مالیات آمار درست در زمینه اعمال جراحی در زمینه زیبایی و پلاستیک ارائه نمی دهند. به عنوان مثال در عرصه کنونی برخی جراحان عمومی عمل زیبایی بینی انجام می دهند و مشاهده می شود که افراد دچار مشکل در تنفس یا ظاهر می شوند و در واقع جان مردم به خطر می افتد.

نیکومرام تاکید کرد: پزشکانی که علاقه مند به انجام عمل زیبایی و پلاستیک هستند، باید تحصیلات دانشگاهی در این زمینه داشته باشند و به صورت تجربی کار نکنند.

این جراح زیبایی و پلاستیک تصریح کرد: ورودی تحصیل در جراحی زیبای و پلاستیک در ایران راحت تر است و متاسفانه بسیاری از پزشکان به جای انجام این کار در کشورهای مختلف از جمله آمریکا با پول مدرک می گیرند و دوره کوتاهی را آموزش می بینند در حالی که این مدارک مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

نیکومرام اظهار داشت: باید قوانین بازدارنده در کشور در زمینه اعمال زیبایی و پلاستیک وجود داشته باشد و رسانه ها نقش خود را در امر سلامت مردم فراموش نکنند.

جراحان زیبایی و پلاستیک حاضر به انجام تغییرات عجیب و غریب در افراد نیستند

حمیدرضا فتحی دبیر انجمن جراحی زیبایی و پلاستیک ایران و دانشیار علوم پزشکی ایران نیز در این نشست گفت: هیچ جراح زیبایی و پلاستیک در کشور حاضر نیست افرادی را مانند سحر تبر جراحی کرده و تغییرات عجیب در ظاهرش به وجود آورد؛ زیرا این مسائل بار عاطفی در جامعه دارد و پزشک متخصص حاضر به این کار نیست.

وی گفت: بسیاری از اعمال زیبایی و پلاستیک در ایران به یک تجارت مالی تبدیل شده است و بسیاری از پزشکان غیرمتخصص پلاستیک و زیبایی به انجام این اعمال به چشم تجارت مالی نگاه می کنند. در حالی که بیمارانشان دچار مشکلات روحی و جسمی می شوند و این مسائل در جامعه شیوع زیادی دارد.

فتحی اضافه کرد: به دنبال آن هستیم که راهکار قانونی در این زمینه ایجاد شود تا معضلات ناشی از اعمال جراحی زیبایی و پلاستیک که توسط افراد غیرمتخصص انجام می شود، کمتر شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مشاهده شده است که در برخی مکان ها اعمال جراحی زیبایی با شرایط غیربهداشتی انجام می شود و لازم است مراجع ذیربط به هرج و مرج جراحی زیبایی خاتمه دهند و این جراحی نظام مند شود تا بار اجتماعی که برای مردم به وجود می آید، کمتر شود.

وی به یکی از روش های درمان میگرن در کشور اشاره کرد و گفت: افرادی که دچار میگرن در ناحیه صورت، ابرو، پیشانی و گردن هستند، می توانند با یک روش جراحی زیبایی این بیماری را درمان کنند این نوع میگرن درد اعصاب حسی است که با یک عمل زیبایی برطرف می شود.

فتحی اظهار داشت: به عنوان مثال در زمینه جراحی شکاف لب و کام مشاهده شده که فرد مبتلا ۱۳ بار عمل جراحی توسط افراد غیرمتخصص انجام داده است و دچار مشکلات زیادی شده اند.

به گفته وی نباید جراحی زیبایی و پلاستیک در رده غیرتخصصی قرار گیرد تا شاهد مشکلات بسیار در این زمینه در جامعه نباشیم.

همایش جراحان پلاستیک و زیبایی از  ۲۹ مهرماه تا اول آبان در بیمارستان امام خمینی برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha