افزایش مالیات موجب کنترل رشد مصرف دخانیات می شود

تهران- ایرنا- رئیس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: باید با افزایش مالیات دخانیات زمینه برای کنترل رشد مصرف محصولات دخانی را فراهم کنیم.

«احمد المنظری» شامگاه سه شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه افزایش مالیات منجر به افزایش قیمت محصولات دخانی می شود، افزود: باید بدانیم یک کشور چه تعداد فرد مصرف کننده دخانیات دارد، تجربه‌های بسیار موفقی از کشورهای مختلف وجود دارد که البته در بسیاری از اماکن عمومی، استعمال دخانیات ممنوع شده است.

وی گفت: وقتی فرد می‌بیند که شخصی سیگار می‌کشد، از او دوری می‌کنند که این موضوع از لحاظ روانی هم موثر است. آمارها در این زمینه وجود دارد و این کار موثر واقع شده، به طور مثال در عمان، مالیات بر دخانیات افزایش یافت و آمار افرادی که سیگار می‌کشیدند کاهش پیدا کرد.

رئیس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: وقتی بدن فرد سالم باشد، شخص به مرض قلبی مبتلا نشده و افسرده نخواهد شد. تمرین‌های فیزیکی بازدارنده خواهد بود و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری می‌کند.

ایران نمونه‌ای سرآمد در حوزه سلامت منطقه مدیترانه شرقی است

وی بیان کرد: ایران به عنوان یک نمونه سرآمد در حوزه سلامت در منطقه مطرح است و مثال‌های خوبی می‌توان درباره کارهای انجام شده در ایران مطرح کرد. سازمان جهانی بهداشت تماس‌های خوبی با طرف ایرانی داشته و فکر می‌کنیم در بسیاری از نقاط، کارهای بسیار خوبی در زمینه بهداشت در ایران انجام شده است.

هزینه‌های نظام سلامت

المنظری درباره هزینه‌های نظام سلامت نیز اظهار داشت: وقتی درباره هزینه‌های سلامت صحبت می‌کنیم، برخی از این هزینه‌ها گران هستند. وضعیت روند بیماری‌ها دچار تغییراتی شده و آنتی بیوتیک‌ها و برخی داروهای دیگر استفاده نمی‌شود یا به شکل دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر با بیماری‌های عصر جدید یا برخی بیماری‌های قلبی و بیماری‌هایی که حاصل تشویش یا حاصل از تغییرات متابولیک روبه‌رو هستیم که مشکلاتی دراین زمینه داریم.

رئیس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت افزود: در زمینه بیماری‌های واگیر گام‌های اساسی برداشته شده، بیماری‌هایی مانند ایدز به درمان ساختاری نیاز دارد و در برخی موارد مرزها باز است و کنترل مناسبی روی مرزها انجام نمی‌شود. در افریقا یا برخی کشورها با بیماری ابولا مواجه هستیم و این یعنی چالش‌های مختلفی داریم که اگر تلاش‌های خود را هماهنگ و همسو کرده و تعامل بیشتری کنیم، قادر خواهیم بود تا سال ۲۰۲۳ بسیاری از انتظارات نظام سلامت را برطرف کنیم.
برنامه‌های زیادی برای بیماری‌های غیرواگیر وجود دارد

وی درباره بیماری‌های غیرواگیر نیز گفت: طبیعی است که برنامه‌های زیادی در زمینه بیماری‌های غیرواگیر وجود دارد. در این زمینه جلسه‌ای با سازمان ملل برگزار کردیم و درباره تعهدات کشورها صحبت شد. همه کشورها این وظیفه را دارند که در زمینه بیماری‌های غیرواگیر مشارکت کنند تا این بیماری‌ها شیوع پیدا نکند. این برنامه‌ها بر اساس مستندات و مطالعه‌هایی هستند که موفقیت‌ها را نشان دادند.

تولید ۹۸ درصد داروی مصرفی در داخل ایران عالی است

المنظری بیان کرد: برخی از کشورها با مشکل منابع انسانی در نظام سلامت روبه‌رو هستند. بسیاری از کشورها در منطقه در زمینه پرستاری معیارهای ضعیفی دارند و وقتی سیستم‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم به نقص‌هایی بر می‌خوریم. این ممکن است به عدم تربیت کافی پرستاران بر گردد، اما برخی کشورهای دیگر آموزش‌های مناسبی دارند و آموزش‌ها بر اساس معیارهای علمی انجام شده و در نتیجه پوشش بیمه یا پوشش‌های سلامت افزایش یافته است. در برخی موارد کشورها مجبور می‌شوند بیمار را برای درمان به کشورهای دیگر بفرستند.

وی افزود: این عالی است که بتوانیم ۹۸ درصد داروها را در ایران تولید کنیم تا نیازی به واردات دارو نباشد که این موضوع به زیرساخت‌های موجود مربوط می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha