سفر پوتین به امارات با امضای ۱۰ موافقتنامه به پایان رسید

مسکو – ایرنا – ولادیمیر پوتین درحالی امارات عربی متحده را ترک کرد که دو کشور ۱۰ موافقتنامه همکاری به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار عمدتا در بخش های انرژی، هوا و فضا و توسعه گردشگری امضا کردند.

اگر چه اطلاعات دقیقی از اسناد امضا شده میان روسیه و امارات متحده عربی منتشر نشده است اما از لابلای خبرهای رسانه های روسیه می توان دریافت که بخش عمده ای از این توافق ها ما بین صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه با صندوق سرمایه‌گذاری مبادله امارات امضا شده است.

توسعه هوش مصنوعی، بهداشت و درمان، استخراج منابع طبیعی، حمل و نقل و صنایع تولیدی حوزه‌هایی بود که رسانه های روسیه به آنها اشاره و اعلام کردند که توافقاتی در این زمینه بدست آمد.

مهم ترین اسناد امضا شده بین روسیه و امارات را هم می‌توان امضا یادداشت تفاهم همکاری در راستای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای دانست که توسط مقامات شرکت دولتی روس اتم و کورپوراسیون انرژی اتمی امارات امضا شد.

وزارت انرژی روسیه نیز با وزارت انرژی و صنایع قطر و شرکت روسی گازپروم نفت وابسته به گازپروم نیز با شرکت نفت ملی ابوظبی موافقت‌نامه اصولی همکاری‌های راهبردی امضا کرد.
شرکت نفت ملی ابوظبی نیز اعلام کرد که با شرکت نفت لوک اویل روسیه بر سر استفاده از حوزه گاز «گاشا» در روسیه به تفاهم رسیده است.

برپایی همایش کارفرمایان و نمایشگاه روسیه و امارات
همایش کارفرمایان و نمایندگان محافل تجاری روسیه و امارات و نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته از دیگر برنامه‌های بود که در حاشیه سفر رئیس جمهوری روسیه به امارات در ابوظبی برگزار شد.

«کریل دمیتریف» مدیرصندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه در حاشیه این همایش گفت که این صندوق با صندوق مبادله امارات بیش از شش سال همکاری موفق دارد و تاکنون بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بیش از ۴۵ طرح مشترک صورت گرفته است.

نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته ابوظبی نیز برنامه دیگر سفر پوتین بود که صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه و صندوق مبادله امارات آن را برپا کردند.

یادآور می‌شود که سال گذشته حجم مبادلات بازرگانی روسیه و امارات به ۳.۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به یک سال پیش از آن ۲۱ درصد رشد داشت.
 در زمان حاضر حدود ۴۰ هزار روس تبار در امارات بسر می‌برند و تعداد شرکت‌های روسی فعال در این کشور از مرز سه هزار شرکت فراتر رفته است.
شمار گردشگران روسی نیز که از امارات بازدید می‌کنند سالانه به حدود یک میلیون نفر می‌رسد و پوتین با اشاره به این آمار در دیدار خود با مقامات امارات اعلام کرد که گردشگران روس هر ساله ۱.۳ میلیارد دلار پول خود را در امارات خرج می‌کنند.

بنظر می‌رسد پوتین در این سفر تلاش کرد تا مسکو بتواند با استفاده و جذب سرمایه‌های امارات در بخش‌های تولیدی خود ضمن جبران خسارت‌های ناشی از تحریم‌های ضد روسی آمریکا، دستی بر سر و روی اقتصاد خود بکشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha