۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۴
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 83519505
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تاکید دولت افغانستان بر رهبری دور جدید مذاکرات صلح با طالبان

کابل - ایرنا - منابع غربی‌ و داخلی افغانستان اظهارات خوشبینانه ای برای از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان مطرح کرده اند اما کابل بر مالکیت و رهبری صلح در دور بعدی تأکید می کند.

مذاکرات صلح آمریکا و طالبان در شهریورماه گذشته به بهانه حمله انتحاری طالبان در کابل که در آن یک سرباز آمریکایی کشته شد، لغو شد اما در روزهای اخیر بار دیگر موضوع آغاز دوباره گفت وگوها مطرح شده است که شامل پیش شرط هایی نیز می شود.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) بتازگی اعلام کرده است که از آغاز دوباره گفت وگوهای صلح با طالبان حمایت می کند اما تأکید کرده که نیاز است تا برای هرگونه توافق صلح از طالبان ضمانت معتبر گرفته شود. 

دبیرکل ناتو در نشست این پیمان در انگلیس افزوده است که گروه طالبان از خشونت دست نکشیده، بلکه به آن شدت نیز بخشیده و به همین علت در صورت از سرگیری گفت‌وگوهای صلح،  از طالبان باید تضمین معتبر گرفته شود.

استولتنبرگ تصریح کرده ا ست که افزایش خشونت‌ها از طرف طالبان، عدم تعهد این گروه به صلح پایدار را نشان می ‌دهد و نیاز است تا طالبان از برخی شرایط و خواسته‌های خود بگذرند.

وی همچنین تأکید کرده است که ناتو به حمایت خود از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد و طوری با تروریسم بین ‌المللی مبارزه خواهند کرد که فرصت لازم برای برقراری صلح پایدار در افغانستان فراهم شود.

دبیرکل ناتو اضافه کرده است که این پیمان، اجازه نمی ‌دهد افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن تروریستان بین‌المللی مبدل شود.

دولت افغانستان هم به آغاز دوباره مذاکرات می اندیشد اما تأکید دارد که این بار کشورهای خارجی بویژه آمریکا نباید اشتباه کرده و جایگاه دولت افغانستان را که طرف اصلی صلح با طالبان است، نادیده بگیرد.

«صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در برنامه تحت عنوان «جرگه آزاد» در یکی از رسانه ها در کابل گفت: مذاکرات قطر پایان یافته است و دیگر دنبال نخواهد شد.

اما وی تأکید کرد که دولت به آغاز مذاکرات صلح با طالبان پای بند است اما این گفت وگوها باید تحت رهبری و مالکیت دولت این کشور باشد تا بار دیگر بدون نتیجه به پایان نرسد. می‌باشد

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان هم گفته است که تلاش ها برای هماهنگی ملی و بین المللی در مورد صلح آغاز شده است.

دفتر مطبوعاتی این اداره در صفحه اجتماعی خود به نقل از محب نوشته است که دولت برای تحقق صلح برنامه های مشورت دهی و گفت وگوها را با شرکای بین المللی خود آغاز کرده است.

مقامات دولت افغانستان طی سه روز گذشته دیدارهای فشرده ای با مقامات خارجی داشته اند، دیدار رئیس جمهوری افغانستان با «اسکات میلر» فرمانده نظامیان خارجی، «الیسن ویلز» معاون وزارت خارجه آمریکا در همین راستا می تواند تفسیر شود.

همچنین دیدار با سفیران خارجی مقیم کابل نیز شدت یافته که تنها دیروز مقامات بلند پایه دولتی با سفیر، نروژ، انگلیس، استرالیا و برخی دیگر از مقامات خارجی انجام شده است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکایی هم بتازگی در مقاله ای نوشته است که آمریکا در تلاش از سرگیری گفت ‌وگوهای صلح با طالبان است.

این روزنامه، به نقل از منابعی گزارش داده است که در زمان حضور اخیر «زلمی خلیل ‌زاد» در اسلام ‌آباد، وی با هیأت طالبان دیدار کرده و در مورد شرایط از سرگیری مذاکرات صلح رایزنی کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که شرط از سرگیری مذاکرات با طالبان آتش بس موقت و کاهش خشونت ها خوانده شده است.

هیچ منبعی تاکنون در باره تاریخ دقیق آغاز دوباره مذاکرات اشاره نکرده است اما برخی رسانه های افغانستان هم نوشته اند که طالبان برای از سرگیری مذاکرات تمایل نشان داده اند.

شماری از کارشناسان افغان باور دارند که آغاز گفت وگوی صلح با طالبان در انتظار اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مانده است.

«وحید مژده» آگاه سیاسی و منبع نزدیک به طالبان گفته است که خلیل زاد دیدارهای را با نمایندگان طالبان انجام داده و قرار است گفت وگوهای رسمی بین دو طرف پس از اعلام نتایج انتخابات آغاز شود.

مژده مشخص نبودن زمان اعلام نتایج انتخابات افغانستان را مانع آغاز گفت وگوهای صلح توصیف کرده و افزوده است که  به باور وی خلیل زاد  نمیخواهد مرحله تازه گفت وگوهای صلح، انتخابات افغانستان را تحت تاثیر قرار دهد.

مژده اما باور دارد که دور جدید گفت وگوهای آمریکا با طالبان در ادامه مذاکرات گذشته خواهد بود گفته که دولت افغانستان با آن مخالف است و باور دارد که مذاکرات قطر پایان یافته است و دیگر آغاز نخواهد شد.

گفت و گوهای یک ساله آمریکا و طالبان در قطر با تنها توئیت «دونالد ترامپ» بدون نتیجه پایان یافت، دولت افغانستان عدم حضور خود در این گفت و گوها را که طرف اصلی صلح است، علت بی نتیجه بودن این گفت و گوها دانسته است.

نتیجه ترافیک دیدارها و تلاش های داخلی و خارجی برای از سرگیری مذاکرات در هفته های آینده روشن خواهد شد که با گذاشتن نقطه از سرخط آغاز می کنند و یا به ادامه گفت وگوهای سابق خواهند پرداخت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha