۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۴
کد خبر: 83523292
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رکورد حضور زنان ورزشکار جهان در المپیک توکیو شکسته شد

۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۴
کد خبر: 83523292
گلی سفیدزاده
رکورد حضور زنان ورزشکار جهان در المپیک توکیو شکسته شد

تهران- ایرنا- سی و دومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ سال آینده به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد که بیش از ۴۸ درصد ورزشکاران را زنان تشکیل می‌دهند. در حالی که در المپیک ۲۰۱۶ ریو این رقم حدود ۴۵ درصد گزارش شده است.

در این رویداد که از سوم تا ۱۹ مردادماه سال ۹۹ در توکیو برگزار خواهد شد، ۱۱ هزار و ۹۰ ورزشکار در ۳۳ رشته ورزشی و ۳۳۹ ماده صف‌آرایی خواهند کرد که از این تعداد ۴۸،۹ زنان هستند.

در حالی که بر اساس گزارش کمیته برگزار کننده بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ در ریودوژانیرو برزیل چهار هزار و ۷۰۰ ورزشکار زن حضور داشتند که حدود ۴۵ درصد از ۱۰ هزار و ۴۴۴ ورزشکار حاضر را تشکیل می‌دادند. همچنین شمار ورزشکاران زن المپیک ریو نسبت به المپیک سال ۲۰۰۰ سیدنی افزایش ۶،۸ درصدی را نشان می‌دهد.

با توجه به سابقه نخستین حضور زنان در بازی‌های المپیک ۱۹۰۰ یونان که تنها با شرکت ۲۲ ورزشکار از ۹۹۷ نفر، ۲،۲ درصد را تشکیل می‌دادند، اکنون رکود حضور ورزشکاران زن در المپیک به مرز ۵۰ درصد رسیده و با افزایش بیش از سه درصدی این رکورد در بازی های ۲۰۲۰ توکیو شکسته شد. این رکورد شکنی در پی تاکید حضور زنان ورزشکار در المپیک توسط کمیته بین‌المللی المپیک موسوم به آی. او. سی است.

همچنین میزان رشته‌های ورزشی در المپیک توکیو در مقایسه با قبل در پنج رشته بیس بال - سافت بال، ورزش‌های سنگ‌نوردی، کاراته، موج‌سواری و اسکیت‌برد افزایش یافت که در المپیک ریو ورزشکاران در ۲۸ رشته به میدان رفته بودند.

رقابت بیش از ۱۱ هزار ورزشکار در ۴۲ ورزشگاه توکیو

در این دوره از بازی‌ها ۴۲ ورزشگاه میزبان خواهند بود که ۱۱ورزشگاه در خارج از شهر توکیو با هزینه ۴۳،۸ میلیارد ین معادل ۳۸۱، ۷۱ میلیون دلار در حال ساخت و بازسازی است.

از بین ۴۲ ورزشگاه ۱۷ ورزشگاه نزدیک مرکز خبری هستند و رقابت‌های سافت بال هم برای نخستین بار درالمپیک همراه فوتبال زنان و مردان قبل از افتتاحیه بازی‌ها برگزار خواهد شد.

در ادامه این گزارش به برخی ورزشگاه ها که میزبان رشته های مختلف هستند، نگاهی خواهیم داشت.

ورزشگاه ملی جدید المپیک که عملیات بازسازی آن آبان ماه امسال به پایان می‌رسد، توسط «زاها حدید»  معمار برجسته و مشهور طراحی شده و به عنوان یک سالن سرپوشیده برای این رقابت بین‌المللی تایید شده است که در آن مراسم افتتاحیه، اختتامیه و  رقابت‌های دوومیدانی برگزار خواهد شد. ظرفیت مرکز خبری آن ۵۴۶ نفر، سالن کنفرانس ۲۵۲ نفر و جایگاه خبرنگاران از ظرفیت ۹۲۴ نفر است.

- ورزشگاه ملی یویوگی در منطقه شیبویا و در مجاورت پارک یویوگی درتوکیو پایتخت ژاپن واقع شده‌ است. این ورزشگاه در سال ۱۹۶۴ میلادی همزمان با بازی‌های المپیک در توکیو آماده بهره‌برداری شده‌ است. این ورزشگاه به مسابقات  هندبال اختصاص داده شده است که ظرفیت مرکز خبری آن ۲۵۸ نفر، سالن کنفرانس ۹۸ نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت ۷۶ نفر است.

- ورزشگاه ملی آریاک که رقابت های ژیمناستیک در آن برگزار می‌شود و اکنون در حال ساخت است. این ورزشگاه از ظرفیت مرکز خبری ۴۲۶ نفر، سالن کنفرانس ۱۶۱ نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت ۳۲۴ نفر برخوردار است.

- ورزشگاه ملی ورزش‌های آبی که در آن رقابت های شنا و  شیرجه برگزار می‌شود، با ظرفیت مرکز خبری ۴۰۰ نفر، سالن کنفرانس ۲۱۰ نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت ۳۵۵ نفر در حال ساخت است.

-ورزشگاه پارک تنیس آریاک محل برگزاری رقابت‌های تنیس با ظرفیت مرکز خبری  ۲۰۰ نفر، سالن کنفرانس ۹۶ نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت ۱۳۱ نفر است.

- ورزشگاه ماکوهاری مسه در غرب توکیو قرار دارد که به رقابت‌های شمشیربازی اختصاص داده شده است، با ظرفیت مرکز خبری  ۲۱۰ نفر، سالن کنفرانس ۱۳۶ نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت ۷۵ نفر در برگزاری ‌بازی‌های المپیک پذیرای خبرنگاران خواهد بود. همچنین محل برگزاری رقابت‌های کشتی و تکواندو  هم است که از ظرفیت مرکز خبری ۲۱۲ نفر، سالن کنفرانس ۱۲۰ نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت ۱۶۵ نفر برخوردار است.


 

- ورزشگاه یومنو یوشیما پارک که بر روی سواحل توکیو  ساخته شده، به رقابت‌های تیروکمان بازی‌های المپیک توکیو۲۰۲۰ اختصاص داده شده است، این ورزشگاه از ظرفیت مرکز خبری ۱۳۶ نفر، سالن کنفرانس ۷۲ نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت ۷۸ نفر  تعریف شده است.


- دهکده ورزشکاران، اما ۶ فدراسیون دوومیدانی، بیس‌بال، دوچرخه‌سواری در ماده جاده، تکواندو، هندبال و تنیس روی میز ژاپن اعلام کردند که قرار نیست ورزشکاران آنها در جریان بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو دردهکده ورزشکاران اقامت کنند. براساس تصمیمات گرفته شده این ورزشکاران در هتل یا مکان‌های دیگری اسکان خواهند داشت.   

فناوری‌های ژاپن برای المپیک ۲۰۲۰

ژاپن، مانند بسیاری از دیگر کشورها قصد دارد از فرصت برگزاری این رقابت‌ها برای به نمایش گذاشتن برخی از پیچیده‌ترین فناوری‌های درحال ظهور جهان استفاده کند که سابقه طولانی هم در این زمینه دارد. این فناوری‌ها دهکده روباتیک، ترجمه آنی زبان،  دهکده هیدروژنی، تاکسی‌های خودکار، قطار فوق سریع السیر و شهاب‌باران‌های مصنوعی را شامل می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha