۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 83527958
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

الجزیره از آغاز مذاکرات عربستان با انصارالله یمن برای آتش بس خبر داد

تهران – ایرنا – شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از منابع مطلع خود اعلام کرد هم اکنون مذاکرات بین عربستان و کمیته‌های مردمی یمن به منظور برقراری آتش بس دو جانبه جریان دارد.

بر اساس این گزارش، منابع مزبور خاطرنشان کردند که دو طرف یک کمیته سیاسی نظامی به منظور بررسی اقدامات لازم برای توقف نبرد در مرزها و پایان یافتن حملات هوایی تشکیل داده اند.

کمیته مزبور پس از نمایان شدن طرح ها و نشانه های متوالی دال بر تمایل دو طرف به برقراری آتش بس تشکیل شد.

در همین راستا کمیته های مردمی یمن در ماه گذشته میلادی اعلام کرد به طور یک جانبه گلوله باران و موشک باران عربستان را متوقف کرده است و از ائتلاف سعودی نیز می خواهد تا بمباران یمن را متوقف کند.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در همان زمان ابراز امیدواری کرد که این امر منجر به گفت وگوی سیاسی شود.

از سوی دیگر الجزیره چندی پیش به نقل از منبعی که خواست نامش فاش نشود، از برقراری تماس تلفنی مستقیم میان «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع سعودی و برادر محمد بن سلمان و «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن خبر داد.

منبع یاد شده افزود: تماس یاد شده چند روز پس از آغاز آتش بس یکجانبه اعلام شده از سوی کمیته های مردمی یمن در اواخر سپتامبر گذشته انجام شد و بیانیه آتش بس توسط المشاط قرائت شد.

منبع مذکور فاش کرد: خالد بن سلمان به المشاط پیشنهاد داد تا به منظور کاهش تنش یک کمیته مشترک از سوی دو طرف تشکیل شود تا بتوانند به یک توافق کامل به منظور برقراری آتش بس دو جانبه در طول مرزهای عربستان و یمن دست یابند.

عربستان همراه با امارات، بحرین، کویت، سودان و مصر از ششم فروردین ۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به منظور بازگرداندن "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.
کشورهای همپیمان عربستان در این جنگ به دنبال مشاهده بی نتیجه بودن آن به تدریج خود را از ائتلاف عربی کنار کشیدند و فقط امارات به دلیل داشتن اهداف توسعه طلبانه و طمع ورزی های خاص خود در یمن، به حضور نظامی اش در این جنگ تا به امروز ادامه داده است.
این تجاوز نظامی تاکنون جز کشته و زخمی شدن صدها هزار یمنی و همچنین آواره شدن میلیون ها تن از شهروندان محروم و ویرانی زیرساخت ها و انتشار قحطی و گرسنگی و بیماری های واگیردار در این کشور، نتیجه ای به همراه نداشته است.
عربستان در تجاوز خود علیه یمن از حمایت های مستقیم و غیرمستقیم مالی، نظامی، سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی بهره مند است.

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha