اعطای تسهیلات به قطعه‌سازان از محل سود وام‌های قبلی

تهران- ایرنا- دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: در شرایط حساس انتظار می‌رود بانک مرکزی در قبال صنایع به‌ویژه خودروسازان انقباضی عمل نکند، بلکه با وام دادن ۱۰ هزار میلیارد تومان بهره‌ای که خودروسازان و زنجیره تامین آنها سالیانه به بانک‌ها می‌پردازند، به یاری‌شان بشتابد.

«آرش محبی‌نژاد» امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره صنعت خودرو، افزود: معتقدیم صورت مساله برای بانک مرکزی به اشتباه ترسیم شده است.

یکشنبه گذشته «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به مشکلات خودروسازان و قطعه سازان، گفت: «به شخصه قبول نداشتم که نقدینگی در اختیار قطعه سازان قرار گیرد، زیرا همچون سال های گذشته آن را هدر می‌دهند، بارها گفتند تا ۶ ماه دیگر وضعیت درست می‌شود، اما نشد.»

همتی به طرح این پرسش پرداخت که «صنعت خودروسازی کشور چه زمانی می‌خواهد اصلاح شود و تا کی می‌خواهید به این خودروسازی فشل ادامه بدهید و ما زیان آن را بپردازیم؟»

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در این زمینه گفت: اهداف کلان اقتصادی کشور برای بانک مرکزی تعریف می‌شود و این بانک برای دستیابی به این اهداف استقلال عمل دارد، این در حالی است که امروز بانک مرکزی برای خود هدف تعریف کرده و از عملکرد خود نیز رضایت دارد.

این مقام صنفی، به سخنان همتی درخصوص تقویت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی در مقایسه با پارسال اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به متوسط تورم بالای ۲۰ درصدی، کار برای تولیدکننده در مقابل واردات ۶۰ درصد سخت‌تر شده است.

وی گفت: تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر پرداخت چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی به خودروسازان، در حالی است که این مبلغ وام بوده و سیستم بانکی بابت آن سود بانکی دریافت می‌کند.

محبی نژاد افزود: سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بهره از سوی خودروسازان و زنجیره تامین به بانک های عامل پرداخت می شود، بنابراین رقمی که آقای همتی از آن یاد می کند، پولی نیست که به رایگان به دست خودروساز و قطعه ساز رسیده باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بهره یاد شده به صورت وام به چرخه تولید قطعه سازان بازگردد، این صنعت می تواند خودگردان باشد و اثر تورمی نیز نخواهد داشت، زیرا پولی است که صنعت خودرو به عنوان بهره به بانک ها برگردانده است.

این مقام صنفی یادآور شد: وقتی قیمت نهاده ها طی یک سال و نیم گذشته سه برابر شده، نقدینگی تولید کننده برای حفظ تیراژ تولید نیز باید سه برابر شود، اما محقق نشدن این موضوع سبب شده تا پارسال افت ۳۸ درصدی و در ۶ ماهه امسال افت ۳۴ درصدی تولید خودرو را شاهد باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد علاوه بر اتحاد مواضع بین دولتمردان و همچنین قوای سه گانه، اولویت دستگاه های اجرایی نیز بر رونق تولید قرار داده شود، زیرا رونق تولید و کنترل تورم اگر در کنار رونق تولید باشد ارزشمند است.

این مقام صنفی یادآور شد: بیشترین حجم تقاضای ارز در کشور برای تولید و واردات است و حال که واردات در دستور کار نیست، تنها متقاضی اصلی ارز بخش تولید است.

وی گفت: وقتی تیراژ تولید به یک سوم پارسال کاهش می یابد، تقاضا برای ارز هم به همان نسبت کم می‌شود که در میان و بلندمدت می تواند به بحران هایی نظیر بیکاری نیروهای کار، تعطیلی کارخانجات و از دست رفتن درآمد باثبات مولد برای شهروندان بیانجامد.

محبی نژاد یادآور شد: اهداف عالی دستگاه های اجرایی کشور از اسناد بالادستی قابل وصول است، اما با سند چشم انداز ۱۴۰۴ و سند بخشی خودرو فاصله معنی داری وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha