۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۴۶
کد خبر: 83530472
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نصر الله: استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام را نمی پذیریم
سخنرانی سید حسن نصرالله با پرچم لبنان

بیروت- ایرنا- سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفت: ما از هرگونه رایزنی و مشورت به دور از سوق یافتن به سمت ایجاد خلا در لبنان استقبال می کنیم، زیرا بروز هرگونه خلا در کشور کشنده خواهد بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار لبنان، سید حسن نصرالله امروز جمعه در سخنرانی خود در نهمین روز از اعتراضات مردمی به تحولات داخلی این کشور پرداخته و تاکید کرد: هرگونه راه حلی برای مشکلات کنونی باید بر اساس جلوگیری از بروز خلا در نهادهای دولتی و نظام حاکم باشد، زیرا در پرتو اوضاع اقتصادی بحرانی کنونی و تنش های موجود در کشور و منطقه، بروز خلا هرج و مرج و فروپاشی در کشور را به دنبال خواهد داشت و اگر چنین شود که برخی به این سمت حرکت می کنند، چه بسا مشکلات امنیتی و جنگ داخلی پیش بیاید.

سید حسن نصرالله گفت: نه از استعفای دولت و نه انتخابات زودهنگام حمایت نمی کنیم و آن را قبول نداریم زیرا این موضوعی پیچیده است، ما حامی کشور در برابر بروز خلا هستیم که هرج و مرج و فروپاشی را به بار خواهد آورد، ما فراتر از اوضاع کنونی را می نگریم و دین و اخلاق ایجاب می کند که حامی فرزندان و مردم کشورمان باشیم و از آنان با مقاومت، خون و دارایی و سیاست حمایت می کنیم و بهای آن را می پردازیم و حاضریم بهای حمایت از کشور را از نظر سیاسی بپردازیم، ما به دفاع از لبنان و پرداخت مالیات (بهای ) آن علاقه داریم.

دبیر کل حزب الله یادآور شد: پیش تر نیز گفتم که تکاپوی کنونی مردم از سوی هیچ حزب و یا سفارتی نیست و فراتر از طایفه گرایی و منطقه ای بوده و بیانگر درد مردم است و از تظاهرکنندگان خواستم، اقدامات خرابکارانه انجام نداده و از ناسزاگویی و برخورد با نیروهای امنیتی خودداری کنند و اجازه ندهند احزاب بر تکاپوی آنان موج سواری کرده و از آن سوء استفاده کنند زیرا حفظ  دستاوردهای مثبت حرکت مردمی مسئولیت همه است.

*لزوم حفظ نتایج مثبت تکاپوی مردمی 
وی اظهار داشت: تظاهرات مردمی تا کنون نتایج مثبتی داشته است که باید آن را حفظ کرد؛ تحت فشار همین تحرک مردمی اصلاحات اقتصادی سعد حریری نخست وزیر کشور چند روز پیش اعلام شد و حرکت و تکاپوی مردمی دولت را به تنظیم بودجه بدون مالیات سوق داد . در تاریخ دولت‌های لبنان سابقه نداشته است این همه تصمیمات با جدول‌های زمانی مشخص صادر شود. این حاصل تحرکات مردمی بوده است.

سید حسن نصرالله با مهم و بی سابقه توصیف کردن این اصلاحات گفت: درست است که اصلاحات کنونی کمتر از خواسته های مردم است اما گام بسیار پیشرفته ای به شمار می آید؛  برخی آن را کوچک شمردند در حالی که باید پرسید چرا این دستاورد را کوچک می دانید؟ این چیزی است که مرا به شک و تردید وامی دارد.

وی ادامه داد: این طرح اقتصادی، فقط قول و وعده نیست و فقط روی کاغذ نیامده است بلکه برای اجرا ارائه شده است و دولت عزم خود را برای اجرایی کردن این تصمیمات در چارچوب مهلت زمانی تعیین شده ، جزم کرده است حال آنکه کسانی که خود را رهبر تکاپوی مردمی نشان می دهند،  دستاودرهای حرکت مردمی را کوچک می شمارند.


*مردم امکان مبارزه با فساد و هدر فتن اموال را فراهم کردند
دبیر کل حزب الله تاکید کرد: تمام آنچه اکنون در کشور جریان دارد، باید به نفع ملت لبنان به کار گرفته شود؛ حرکت مردمی نکات مثبت زیادی داشته است که یکی از مهم ترین موارد آن آگاه کردن مسئولان کشور بود، اما متاسفانه این نکات مثبت برای مردم توضیح داده نشد.

وی یادآور شد: این حرکت مردمی فضای بسیار خوبی را در کشور به وجود آورد و امکان مبارزه با فساد و به هدر رفتن اموال را برای بسیاری از چهره های سیاسی که برای این هدف جدی هستند، از جمله حزب الله فراهم کرد.

دبیر کل حزب الله افزود: این حرکت مردمی اعتماد به نفس و امید وار بودن به خود را به آنان بازگرداند و همین حرکت، مسئولان را به سمت آغاز اجرای وعده های خود سوق داد و یکی از مهم ترین موارد اصلاحات اقتصادی، بازگرداندن اموال غارت شده و تهیه پیش نویس قانون جلوگیری از فرار مالیاتی و نیز مبارزه با فساد است. علاوه بر طرح اصلاحات اقتصادی، پیشنهاداتی در خصوص تصویب قوانین در پارلمان مطرح شده است که از جمله قانون بازگرداندن اموال به غارت رفته و لغو محرمانه بودن حساب های بانکی مسئولان و نیز پایان دادن به برخی مصونیت ها و ما در صدد سرعت بخشیدن به تصویب این قوانین هستیم.

وی با اشاره به سخنرانی روز گذشته "میشل عون" رئیس جمهور لبنان گفت: رئیس جمهور امکان گفتگو و مشورت در خصوص موضوعات مختلف را به روی تظاهرکنندگان گشود اما برخی رسانه های در صدد تحریف صحبت های رئیس جمهور برآمدند؛ مخالفت با گفتگو با رئیس جمهور به این معنی است که عناصر قدرت و اقتدار در کشور هدف قرار گرفته اند.

دبیر کل حزب الله سپس خطاب به تظاهر کنندگان گفت: اگر می خواهید اعتراضات روند مثبت را کامل کند، برای خود نمایندگان و رهبرانی را انتخاب کنید و خواسته هایتان را یکپارچه سازید و بر این اساس با رئیس جمهور وارد گفتگو شوید.
 

*ازتظاهر کنندگان می خواهم راهها را باز کنند
وی گفت: بستن راهها یکی از ابزارهای اعتراض مدنی است و من در اصل آن را منع نمی کنم اما چیزی که در برخی راههای ارتباطی شاهدیم، ایجاد ایست ها و تحقیر مردم و خطرناک تر از آن درخواست کارت و امثال آن است؛ اکنون مردم گشودن راهها را خواستارند و از تظاهرکنندگان می خواهم راهها را باز کنن.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: درخواست گفتگو با مردم معترض، به معنی فراخواندن آنان به ترک خیابان ها نیست بلکه برعکس این حق آنان است که در خیابان ها حضور داشته وتظاهرات کنند، دلیلی برای ترک خیابان ها وجود ندارد در آنجا بمانید و تحت فشار تظاهرات و اعتراض ها گفتگو کنید. 
وی ضمن انتقاد از پوشش رسانه‌ای اعتراض‌های لبنان از سوی رسانه‌های عربی در خلیج فارس گفت:  برخی بوق‌ها و رسانه‌های عربی از روز اول تلاش کردند، این موضوع را القا کنند که دبیر کل حزب‌الله لبنان معترضان را تهدید کرده است.ما از معترضان در لبنان خواستیم  به احزاب اجازه ندهند بر موج اعتراض‌های مردمی سوار شده و از آن‌ سوء استفاده کنند.

وی ادامه داد: برخی این فضا را در کشور به وجود می آورند که برخی نیروهای سیاسی ارتش را به تیراندازی به سمت تظاهرکنندگان سوق می دهند که این کذب و گمراهی است. ما با تیراندازی ارتش به سمت تظاهرکنندگان مخالفیم، بلکه حمایت از آنان را خواستاریم.

وی همچنین در خصوص نحوه تعامل نیروهای امنیتی و ارتش لبنان با معترضان گفت: ارتش موظف است از معترضان حمایت کند اما برخی گروه‌هاو جریان‌ها با طرح این ادعا که ارتش لبنان با معترضان درگیر شده، به دنبال فتنه‌ انگیزی هستند؛ این ادعاها  دروغی بیش نیست.


*تظاهرات دیگر خودجوش نیست
دبیر کل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه ابتدا خودجوش و بدون دخالت احزاب آغاز شد، دیگر به میزان زیادی مانند آغاز نیست و فعالیت های روزانه و شعارهایی که می شنویم دیگر یک جنبش مردمی خوجوش نیست و آشکارا از سوی برخی احزاب و طرف های مختلف که شناخته شده هستند، مایت مالی می شود تا جایی که باید پرسید این پول ها از کجا آمده است؟ من کسی را متهم نمی کنم اما امیدوارم رهبران این حرکت این موضوع را برایمان توضیح دهند.

وی گفت: درخواست هایی که امروز مطرح می شود، درخواست قشر فقیر نیست، تکاپوی مردمی اکنون به شکلی درآمده است که احزاب و یا برخی نهادها هدایت آن را به دست گرفته اند و از آن حمایت مالی بعمل می آورند.

دبیر کل حزب الله ادامه داد: بین گروههای که هدایت تکاپوی مردمی را برعهده گرفته اند، یک گروه ملی و صادق هستند و یک گروه شامل احزاب سیاسی شناخته شده در قدرت هستند و خود را به عنوان رهبر این تکاپو تحمیل کرده اند. برخی تجمعات و گروهها با سفارتخانه های خارجی در ارتباط هستند؛ بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که در اختیار داریم، برخی احزاب و قدرت‌های داخلی لبنان به دنبال تخریب تظاهرات هستند.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: من نظریه وجود توطئه پیش از اعتراض‌های اخیر را رد می‌کنم ولی در روزهای اخیر اطلاعاتی بدست آمده که نشان می‌دهد، لبنان در لیست کشورهایی قرار گرفته است که به دنبال ضربه زدن به آن‌ها هستند از همین رو از لبنانی‌ها می‌خواهم مقالات، تلویزیون‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ادبیات و تحریک‌های رسانه‌های عربی، خلیجی و خارجی را ببنند.

سید حسن نصرالله ضمن هشدار به احتمال وجود برخی سناریوها و توطئه‌ها علیه لبنان گفت: لبنانی ها به ویژه معترضان نباید آنچه را برخی سفارت‌های خارجی می‌گویند، باور کنند. 

وی با ابراز نگرانی از این وضعیت گفت: کسی که می‌گوید چنین سناریویی وجود ندارد، بیاید به ما اطمینان دهد؛ من نه برای مقاومت لبنان بلکه برای کشور نگرانم زیرا در معادله اخیر ( پاسخ حزب الله به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی) مقاومت  دست برتر خود را به اثبات رساند و برای آن نگارن نیستم.
دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه با اشاره به برخی تحرکات رژیم صهیونیستی در قبال اعتراضات مردمی در لبنان اظهار داشت: آن‌ها لبنانی‌های حاضر در اسرائیل را به مرز با لبنان می‌آورند تا با معترضان ابراز همبستگی کنند، معنی این اقدام چیست؟ 

وی با ابراز نگرانی از برخی تلاش ها برای سوق دادن اعتراضات به سوی جنگ داخلی، اظهار داشت: ببینید اکنون در عراق چه می‌گذرد؟

سید حسن نصرالله همچنین گفت: برخی احزاب لبنانی به اقدام نظامی آمریکا علیه ایران و نابودی محور مقاومت امید بسته بودند، اما این خواسته تحقق نیافت و آمریکا در حال ترک منطقه است از همین رو این افراد اکنون باید به چیز دیگری دل ببندند اما آمریکا هرگز به ایران حمله نخواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود، از حامیان حزب‌الله خواست، اعتراض‌ها را ترک کنند و آن را به کسانی بسپارند که به آن باور دارند و گفت: ما به باورهای آنها احترام می‌گذاریم و اگر از بطن اعتراضات نتیجه مثبتی به ثمر برسد، حزب‌الله از آن حمایت خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha