دانشجویانی که خیّر می‌شوند

۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۵۷
کد خبر: 83531206
دانشجویانی که خیّر می‌شوند

تهران-ایرنا- برخی دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه‌ها با کمک‌های مالی خود هر چند کم به جمع خیرین مراکز آموزش عالی می‌پیوندند تا مسیر ادامه تحصیل را برای دانشجویان همسن و سال خود تسهیل کنند.

سنت وقف در حوزه علم و فناوری در ایران قدمتی دیرینه دارد و به ۷۰۰ سال پیش و تاسیس دانشگاهی در آذربایجان به ‌نام رشیدالدین فضل‌الله همدانی وزیر غازان خان از حکمرانان وقت آن دیار باز می گردد.

نخستین دانشگاه موقوفه در آن دوران شامل چهار دانشکده بود که در چهار طرف آن قرار داشت و اربع یا چهارعربی را به خود اختصاص داد، این مکان بنام ربع رشیدی شهرت یافت.

از محل باغ ها و مزارع وقف شده، هزینه‌های دانشگاه، شهریه و کمک هزینه دانشجویان پرداخت می‌شد. پس از ربع رشیدی نیز این وقف در بنیادهای علمی ادامه یافت.

در ۱۰۰ سال اخیر و از زمانی که دانشگاه به سبک امروزی شکل گرفت، یعنی از زمان تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ خورشیدی دانشگاه، کانونی برای وقف علمی ‌بوده است و از همان ابتدای تاسیس همواره افرادی به دانشگاه کمک کرده اند.

با توجه به اهمیت کمک خیرین و واقفان در دانشگاه ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۹۲ بنیادی برای جمع آوری کمک های خیرین راه اندازی کرد.

اهمیت وقف در حوزه آموزش عالی به گونه ای است که در حال حاضر پس از آستان قدس رضوی بیشترین موقوفات به دانشگاه تهران تعلق دارد.

اما وقف های مردم به دانشگاه ها به دو صورت مادی و معنوی صورت می گیرد، هر کس در حد توان از مال، وقت و مهارت خود در جهت رشد دانشگاه ها بهره می گیرد.

بسیاری از دانشجویان از دوران دانشجویی در بنیادهای خیریه دانشگاه ها بخشندگی و داشتن مسئولیت در قبال هم نوعان خود را به درستی می آموزند و در نهایت با چنین تفکری همواره در جهت تعالی کشور گام برمی دارند.

۱۰۸ نفر از دانشجویان ورودی جدید خیر شدند

ناصر غلامی قائم مقام بنیاد حامیان دانشگاه تهران در این زمینه اظهارداشت: تعداد ۱۰۸ نفر از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران به جمع خیرین دانشگاه پیوستند. همچنین ۹۱ نفر از دانشجویان نیز عضو کانون نیکا (نیکوکاران کارآفرین آینده) شدند.

بنیاد حامیان دانشگاه تهران از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد، از دی ماه ۱۳۹۵ این بنیاد به صورت رسمی ثبت شد و با تلاش های بسیار توانسته تعداد خیرین را از ۲۰ به ۳۰۰، ۶۰۰ در نهایت بیش از ۱۳۰۰ نفر گسترش دهد.

وی افزود: این دانشجویان با حضور در غرفه بنیاد حامیان دانشگاه تهران در هفدهمین نمایشگاه مهر با عضویت در حساب اندوخته همیاری بنیاد با اهدای مبلغ پنج هزار تومان تا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به جمع خیرین دانشگاه پیوستند.

قائم مقام بنیاد حامیان دانشگاه تهران همچنین خاطرنشان کرد: درست است که کمک های این دانشجویان به رقمی چشمگیر نمی رسد اما فرهنگ سازی در این زمینه بسیار مهم است.

غلامی یادآور شد: هدف ما این است که دانشجویان دانشگاه تهران دنباله رو راه خیرین باشند تا در جامعه تعداد افراد خیّر افزایش یابد.

وی ادامه داد: حساب اندوخته بنیاد حامیان دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۵ با هدف حمایت از دانشجویان متقاضی این دانشگاه تأسیس شد و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نفر از اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه تهران عضو آن هستند و با اهدای مبالغ خود به حمایت از دانشجویان این دانشگاه می پردازند.

بعد از اشتغال هم از دانشجویان دانشگاه تهران حمایت مالی می کنیم

شماری از این دانشجویان خیّر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کردند در آینده و بعد از اشتغال از دانشجویان دانشگاه تهران حمایت مالی می کنند.

یکی از دانشجویان خیّر در این خصوص گفت: هر چند مبلغ مشارکت من ناچیز است اما نیت کرده ام ماهانه و مستمر مشارکت خود را ادامه دهم و تلاش دارم با همراهی هم شرایط یکسان تحصیل برای تمامی دانشجویان فراهم کنیم.

یک دانشجوی دیگر دانشگاه تهران هم با اعلام مشارکت خود و اهدای مبلغ در حمایت از دانشجویان دانشگاه تهران برای تمامی خیرین و حامیانی که قدم در راه حمایت از دانشگاه تهران گذاشته اند آرزوی موفقیت کرد و اظهارداشت: امیدوارم راه آنها همواره در دانشگاه تهران ادامه یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha