۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۰۲
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 83532219
T T
۰ نفر
مذاکرات صلح افغانستان در برزخ شتاب واشنگتن و تامل کابل

کابل - ایرنا - آمریکا برای رسیدن به صلح با طالبان تلاش های خود را شدت بخشیده و دومین سفر زلمی خلیل زاد به منطقه حاکی از عجله آمریکایی ها است، در حالی که کابل به اعلام نتیجه انتخابات نسبت به صلح اولویت می دهد.

دولت افغانستان انتظار می کشد تا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر ماه اعلام شود و برنده انتخابات رهبری گفت وگوهای صلح را برعهده گرفته و این روند را آغاز کند.

پیشتر برخی کارشناسان مسائل سیاسی نیز گفتند که حتا آمریکایی ها انتظار اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هستند تا با اعلام آن گفت وگوهای صلح را از سر گیرند.

«وحید مژده» از افراد نزدیک به طالبان گفته بود که آمریکایی ها هم انتظار می کشند تا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام  و پس از آن دور تازه ای از گفت وگوها شکل بگیرد.

اما نتیجه اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که قرار بود در ۲۷ مهر ماه اعلام شود، به تعویق افتاد و برخی منابع در کمیسیون انتخابات از اعلام آن در ششم آبان ماه خبر داده بودند، اکنون که ششم آبان نیز فرا می رسد، رسانه های افغانستان روز یکشنبه نوشته اند که تاریخ دقیقی برای اعلام نتیجه اولیه اعلام نشده است.

اما با آغاز دور تازه سفر خلیل زاد به کشورهای اروپایی، روسیه و افغانستان بیانگر آن است که آمریکا بیش از این منتظر نخواهد نشست و تلاش های خود را برای آغاز دوباره مذاکرات شدت بخشیده است.

روزنامه «۸صبح» نیز در این باره نوشت که  کاخ ریاست جمهوری افغانستان منتظر اعلام نتیجه انتخابات اخیر در این کشور است و می خواهد پس از اعلام نتایج گفت وگوهای بین  افغانستانی ها آغاز شود.

به عقیده این نشریه افغانستانی ، تعویق نشست بین افغانستانی بیجینگ نیز که قرار بود در هفتم و هشتم آبان ماه آغاز شود، به دلیل انتظار ریاست جمهوری برای نتیجه انتخابات در ابهام قرار دارد.

روزنامه ۸ صبح نوشت که  احتمال می رود  به همین علت هیات جامع برای شرکت در نشست بیجنگ شکل نگیرد.

این نشریه ادامه داد که اما واشنگتن  برای رسیدن به صلح بسیار عجله دارد. دونالد ترامپ نیروهای آمریکایی را از خاک سوریه بیرون برد و احتمال آن زیاد است که دستور خروج از افغانستان را نیز صادر کند.

روزنامه 8 صبح افزود که دیپلمات‌های آمریکایی تلاش دارند خروج براساس یک توافق پایان جنگ و رسیدن به راه حل سیاسی با طالبان باشد. به همین دلیل است که سفیر خلیل ‌زاد بار دیگر به تلاش ‌هایش افزوده است.

بر اساس این گزارش ،‌این واقعیت نگرانی جدی خلق کرده با عجله آمریکا و صبوری دولت کابل سیاستمداران بیرون از حکومت به حمایت دیپلمات‌های آمریکایی از جمله خلیل ‌زاد گفت ‌وگوهای بین افغانستان را برگزار کنند.

اکر این تحلیل ها به واقعیت بدل شود و گفت وگوهای بین افغانستانی بار دیگر بدون حضور موثر دولت افغانستان آغاز شود، آمریکا یک بار دیگر به مسیر اشتباه خواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha