تداوم اعتراضات منجر به تقویت گروه‌های تروریستی در عراق می‌شود

تهران-ایرنا- استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با یادآوری اعتراضات سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ عراق که منجر به ظهور و شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در عراق شد گفت: در مقطع فعلی هم احتمال تکرار این اتفاقات در نتیجه بلبشوهای این کشور وجود دارد و تداوم اعتراضات منجر به تقویت گروه‌های تروریستی در عراق می‌شود.

«علی اکبر اسدی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به تحولات اخیر عراق و آغاز مجدد اعتراضات در این کشور گفت: در هفته‌های گذشته و پیش از مراسم اربعین در برخی از شهرهای عراق به ویژه بغداد و برخی از شهرهای شیعه‌نشین این کشور شاهد اعتراضاتی بودیم که با نزدیک شدن به ایام اربعین، آن اعتراضات تمام شد اما در روزهای گذشته مجددا شاهد بروز ناآرامی‌ها و اعتراضاتی در عراق هستیم.

وی با بیان اینکه اصل و ریشه این ناآرامی‌ها همانند هفته‌های گذشته، اعتراض به فساد گسترده در ساختار دولتی عراق و مشکلات اقتصادی این کشور است، اظهار داشت: مشکل عراق در این مسئله نهفته است که عراق دارای منابع فراوان نفت است و درآمدهای هنگفتی هم از این منابع به دست می‌آورد اما به اندازه آن درآمد، عراق نتوانسته شرایط مطلوبی برای مردم خود ایجاد کرده و توزیع ثروت هم به شکل سیستمی و عادلانه نیست.

این تحلیلگر مسائل عراق ادامه داد: در روند کنونی توزیع ثروت در عراق، آنهایی که در راس هرم هستند، سهم زیادی از این درآمدها کسب می‌کنند و بخش عمده‌ای از مردم عراق که ارتباطی با ساختار دولتی و اداری ندارند، به ویژه جوانان و فارغ‌التحصیلان سهمی از آن ندارند.

برخی از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در تحریک و هدایت اعتراضات عراق نقش دارند

اسدی با بیان اینکه جوانان عراقی احساس می‌کنند سهم و نقشی در عراق و آینده آن ندارند، تصریح کرد: مردم عراق معتقدند دولت این کشور خدمات مناسبی به ویژه برق را در عرصه عمومی ارائه نمی‌دهد و آنها دارای مشکلات عمده و جدی هستند. احساس آنها وجود فساد گسترده در سیستم دولتی عراق است و همین امر وضعیت نگران‌کننده‌ای ایجاد کرده است.

وی درباره نقش کشورهای خارجی در ایجاد اعتراضات در عراق خاطرنشان کرد: مبنای اعتراضات عراق، بی‌تردید مردمی است ولی قطعا برخی از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در تحریک، فضاسازی، هدایت اعتراضات نقش دارند و همین مسئله موجب شده اعتراضات از روند اولیه خود فاصله بگیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به شکل وقوع درگیری‌ها ابراز داشت: اعتراضات در عراق اکنون به شکلی درآمده است که معترضان به سمت برخی نهادها و ساختمان‌های دولتی حمله می‌کنند و در این وضعیت، نیروهای امنیتی برای حفظ امنیت مجبور به برخورد با آنها هستند و همین مسئله درگیری میان طرفین را موجب می‌شود.

تداوم اعتراضات می‌تواند منجر به تقویت گروه‌های تروریستی در عراق شود

اسدی افزود: این مسائل نشان می‌دهد فرهنگ سیاسی دموکراتیک در عراق هنوز بلوغ نرسیده و این کشور سناریوهای لازم را برای شرایط حساس و بحرانی پیش بینی نکرده است به طوری که اعتراضات مسالمت‌آمیز زود به درگیری کشیده می‌شود.

وی با بیان اینکه سیستم دولتی عراق از کارامدی لازم برخوردار نیست و خدمات لازم در عرصه عمومی را به مردم ارائه نمی‌دهد، عنوان کرد: تداوم اعتراضات نتیجه‌ای جز بی‌ثباتی و گسترش ناامنی در عراق نیست که هم برای مردم و هم برای دولت عراق هزینه‌های سنگینی را به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به شکل‌گیری و تقویت جریان‌های تروریستی در عراق اشاره کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در تشریح بیشتر این مسئله یادآور شد: وقتی بی‌ثباتی در عراق زیاد شود و ما شاهد گسترش ناامنی باشیم، تمرکز نیروهای امنیتی هم کاهش یافته و نارضایتی اجتماعی افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی گروه‌های تروریستی فعال شده و از آب گل‌آلودهاستفاده را کرده و اقدام به جذب نیرو، برنامه‌ریزی و انجام عملیات‌های تروریستی و خشونت‌آمیز می‌کنند.

آمریکا از رویکرد دولت عراق به ایران ناراضی است

اسدی اضافه کرد: در تحولات سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ عراق هم شاهد بروز اعتراضات و بی‌ثباتی‌هایی در برخی شهرهای عراق بودیم که البته آن شهرها، اهل سنت بودند. پس از آن اعتراضات، داعش شکل گرفت و دیدیم که بخش عمده‌ای از عراق به تصرف داعش درآمد. در مقطع فعلی هم احتمال تکرار رشد گروه‌های تروریستی در نتیجه بلبشوهای این کشور وجود دارد.

وی درباره رویکرد آمریکا نسبت به اعتراضات اخیر در عراق هم بیان کرد: ایالات متحده نسبت به رویکرد عادل عبدالمهدی و سیاست‌های بغداد در عرصه سیاست خارجی به ویژه نحوه تعامل با ایران ناراضی است و بی‌میل نیست که با برجسته کردن اعتراضات در عراق، نارضایتی خود را نسبت به دولت مرکزی این کشور نشان دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha