۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۳۲
کد خبرنگار: 1295
کد خبر: 83535121
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استخراج نفت سوریه یا راهزنی بین المللی

۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۳۲
کد خبر: 83535121
استخراج نفت سوریه یا راهزنی بین المللی

تهران- ایرنا- آمریکا در اقدامی غیرقانونی منابع نفتی سوریه را در اختیار گرفته و قصد دارد شرکت‌های آمریکایی را برای استخراج نفت سوریه به این کشور بیاورد. اقدامی که با انتقادهای زیادی روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دونالد ترامپ هر جایی که منفعتی مالی در آن باشد، حضور دارد او اواسط مهر ماه دستور خروج نیروهای آمریکایی را از سوریه داد و در توییتی نوشت که « وقت آن رسیده که این کشور بعد از سه سال خود را از جنگ‌هایی که بسیاری از آنها قبیله‌ای است، کنار بکشد و سربازانش را به کشور برگرداند.» اما نیروهای آمریکایی از سوریه خارج نشدند و به جای خروج به سراغ منابع نفتی این کشور رفتند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون روز دوشنبه ۶ آبان اعلام کرد واشنگتن با هر تلاشی برای خارج کردن میدان‌های نفتی سوریه از کنترل شبه نظامیان سوری مورد حمایت آمریکا به شدت مقابله خواهد کرد. ارتش آمریکا نیز هفته گذشته اعلام کرد به منظور جلوگیری از کنترل اعضای باقیمانده داعش یا دیگر گروه‌ها بر میدان‌های نفتی سوریه در حال تقویت مواضع خود در این کشور از جمله اعزام شماری از نیروهای مکانیزه است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا هم اعلام کرده است که بخشی از نیروهای نظامی این کشور در سوریه برای حفاظت از میدان‌های نفتی شمال این کشور به آن منطقه اعزام می‌شوند. یک مقام ارشد وزارت خارجه نیز به خبرنگاران گفته بود ترامپ به موضوع نفت سوریه توجه ویژه ای دارد زیرا مهم است که داعش به آن دست پیدا نکند. در ضمن فکر نمی‌کنیم دست یافتن ایران یا حکومت سوریه به آن هم چیز خوبی باشد.

تصمیم آمریکا برای جلوگیری از دست یافتن حکومت سوریه به نفت کشور خود اقدامی عجیب و بر خلاف قوانین بین الملل است.

انتقال نیروهای نظامی

در روزهای گذشته خبر رسید که آمریکا با هدف تقویت حضور نظامی خود در میادین نفتی تحت اشغال کردها در شمال شرق سوریه به استان‌های دیرالزور و حسکه این کشور کاروان‌های نظامی اعزام کرد. ظاهرا یک کاروان نظامی متشکل از دست‌کم ۱۳ دستگاه خودرو زرهی متعلق به ارتش آمریکا از گذرگاه الیعربیه در مرز عراق و سوریه عبور کرده و وارد میدان نفتی رمیلان در شمال شرق استان حسکه شده است. بالگردهای ارتش آمریکا این کاروان نظامی که در آن نفربرهای زرهی هم وجود داشتند، همراهی کردند. همچنین ارتش آمریکا یک کاروان نظامی متشکل از ۳۰ دستگاه تانک و نفربر زرهی را از عراق به میدان نفتی العمر در استان دیرازور در سوریه اعزام کرده بود.

واکنش ایران و روسیه

این موضوع با اعتراض ایران و روسیه مواجه شده است. وزرای خارجه ایران و روسیه در جریان نشست مشترکی در ژنو، طرح ایالات متحده برای اعزام نیروی نظامی و حفاظت از میدان‌های نفتی سوریه، را مورد انتقاد قرار دادند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در جریان نشست مشترک با محمد جواد ظریف و مولود چاووش‌اوغلو، همتایان ایرانی و ترک خود، در ژنو، ایالات متحده را متهم کرده قصد انجام یک اقدام غیرقانونی دارد. لاوروف گفت: اصل موضوع این است که هر گونه استخراج غیرقانونی منابع طبیعی از یک کشور مستقل بدون اجازه دولت آن، غیرقانونی‌ است و این دیدگاه ماست.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز به کنایه گفت که ظاهرا آمریکا می‌ماند تا از نفت مراقبت کند… حداقل رئیس‌جمهوری ترامپ در مورد نیت‌های ایالات متحده صادق است.

یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در توئیتر خود نوشته است منابع طبیعی سوریه متعلق به سوری‌هاست.

قاچاق نفت سوریه

چندی پیش رویترز به نقل از رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش داده بود که اکسون‌موبیل یا یک شرکت نفتی دیگر می‌تواند استخراج و فروش نفت از میدان‌های سوریه را انجام دهند. اظهاراتی که با انتقادهای حقوق‌دانان و کارشناسان روبرو شد.

سناتور لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که از طرفداران ترامپ است از این سیاست حمایت کرده و گفته است، به این ترتیب می‌توان از دست یافتن دولت سوریه و متحدان او بر این چاه‌ها جلوگیری کرد. همچنین می‌توان درآمد این چاه‌ها را برای کردها حفظ کرد و هزینه مبارزه با تروریسم نیز از این طریق قابل تامین است.

این در حالی است که گزارش شده است که نفت میدان‌های نفتی شرق سوریه با حمایت نظامیان آمریکایی و شرکت‌های ویژه امنیتی آمریکا، به دیگر کشورها قاچاق می‌شود و ماهانه بیش از ۳۰ میلیون دلار درآمد دارد.

وزارت دفاع روسیه با انتشار تصاویر ماهواره‌ای تایید کرد که نفت سوریه با حمایت نیروهای آمریکایی به خارج از کشور قاچاق شده است. ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این وزارتخانه تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرده است که ثابت می‌کند نفت سوریه قبل و بعد از شکست تروریست‌های داعش تحت حفاظت نیروهای نظامی آمریکایی به خارج از کشور سوریه فرستاده شده بود.

غارت تاسیسات نفتی سوریه

این تصمیم ترامپ نشانه سرگردانی بیشتر ترامپ و دولت او را در مورد سوریه  است و ثابت کرد، سیاست منسجمی در مورد سوریه وجود ندارد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا که مدیر پیشین شرکت اکسون موبیل است این اقدام را غیرقانونی دانسته است و گفته است نفت سوریه متعلق به دولت است و اعزام یک شرکت آمریکایی به سوریه برای بهره برداری از نفت مناطق تحت کنترل کردهای این کشور غیرقانونی است.

ژنرال سرگئی رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در این مورد گفته است: نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه علاوه بر آموزش افراد مسلح، به غارت تاسیسات و میدان‌های نفتی سوریه مشغول هستند و شرکت‌های نظامی خصوصی آمریکا نیروهای خود را در مراکز نفتی منطقه افزایش داده‌اند و تعداد این نیروها به بیش از ۳ هزار نفر رسیده است.
به گفته وی نفت سوریه از میادین کوناکو، العمر و تاناک واقع در کرانه شرقی رود فرات استخراج و فروخته می‌شود و یک طرح مجرمانه برای انتقال نفت سوریه به وسیله مرزها وجود دارد که همه این کارها در چهارچوب غارت ثروت ملی سوریه انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha