رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی عصر چهارشنبه در جریان بازدید از مجتمع بندری شهید رجایی، اظهار داشت: خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته و با وجود تحریمهای ظالمانه دشمنان، روند رشد و توسعه در بنادر کشور به ویژه بندر شهید رجایی، با سرعت در حال انجام است.
وی تصریح کرد: وضعیت پویایی و عملیات جابجایی کالادر بندر شهید رجایی نشان میدهد که تحریمها نتوانسته کشورمان را از تلاش و توسعه باز دارد.
وی افزود: وضعیت فعالیتهای اقتصادی و توسعهای در این بندر به نسبت سال گذشته روند رو به بهبودی را سپری میکند.
رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما از حضور بخش خصوصی استقبال میکنیم و در این راستا تمام تلاش خود را انجام میدهیم.
فتاح تاکید کرد: معتقد هستیم که بنیاد مستضعفان باید نقش خود را به شکل اثرگذار در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند و در سطح نظام به رسالت خود عمل نماید.
رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تصریح کرد: هرچه بتوانیم روی توسعه بندر شهید رجایی تمرکز کنیم در پیشبرد فرایند توسعه اقتصادی اثر گذار خواهیم بود.
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی دومین موسسه اقتصادی بزرگ کشور پس از شرکت ملی نفت ایران، محسوب میشود که در عرصه های مختلف اقتصادی همچون خدمات، صنعت و معدن، انرژی، ساختمان و کشاورزی، جهانگردی، حملونقل، سرمایهگذاری، بیمه و بانکداری، تجارت و بازرگانی فعالیت میکند و در حال حاضر ۱۱ هلدینگ و مالکیت ۱۶۹ شرکت را زیر پوشش خود دارد.
بیش از ۸۰ درصد عملیات کانتینری بنادر ایران در بندر شهید رجایی انجام شود
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در جریان این بازدید گفت: بیش از ۸۰ درصد عملیات کانتینری بنادر ایران در این بندر انجام میشود و ظرفیت فعلی آن ۵,۸ میلیون تی ای یو (هر واحد معادل یک کانتینر ۲۰فوت ) است.
اله مراد عفیفی پور ابراز داشت: در حال حاضر بندر شهید رجایی ۶۰ درصد از عملیات تجاری بنادر کشور را پشتیبانی می کند.
وی ادامه داد: فعالیتهای این بندر در سطح استانداردهای جهانی بوده و در شرایط تحریمها نیز تلاش میکنیم وضعیت تجارت بین المللی کشور را پویا و فعال نگاه داریم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بندر شهید رجایی با ۸۰ بندر بین المللی در ارتباط بوده و ۲۱ خط کشتیرانی کانتینری مستقیم (لاینر) به این بندر تردد داشته است.
بندر مهم و راهبردی شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.
این منطقه ویژه اقتصادی یکی از مهم ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در جهان است و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد.
این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل می کند.
موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر به فرد تبدیل کرده است.
بندر شهید رجایی به تنهایی فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را داراست.
برخورداری از اراضی پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایه گذاران در راستای انجام فعالیت های پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای BOT، اجاره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از ظرفیت های منحصر به فرد این منطقه می باشد.
این بندر در وضعیت فعلی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت دارد و با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی، ۱۸ دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر جهت تخلیه و بارگیری کانتینری) و ۴۰ پست اسکله به عنوان بزرگترین و پیشرفته ترین بندر بازرگانی ایران محسوب می شود.
نظر شما