افزایش مدارس خاص باعث غفلت از آموزش رایگان و همگانی شد

تهران- ایرنا- نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود آموزش، رایگان و همگانی باشد،‌ اما افزایش شمار مدارس خاص در کشور باعث غفلت از اصل موضوع و دور شدن از این اصل قانون اساسی شده است.

قاسم احمدی لاشکی درباره کاهش تنوع مدارس، با بیان اینکه مدارس استثنایی در مصوبه اخیر، از حذف مستثنی شده اند، اما مابقی مدارس قرار است در دسته مدارس دولتی دیده شوند، گفت: هفت نهاد و هیات تشخیص، درباره انواع مدارس اقدام کرده اند، مثلا مدارسی همانند مدارس قرآنی وجود دارند که شخص وزیر اقدام به تاسیس آن کرده است. چه طور اجازه داده شده وزارت ارتباطات مجوز مدرسه بدهد؟ هفت نوع مدرسه را شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز داده است.

وی در پاسخ به برخی از انتقادات گفت: نباید از اصل موضوع فرار  کرد. معیار طبقاتی شدن مدارس، مورد حرف و بحث مجلس است و پول باید در همه مدارس به یک میزان برای دانش آموزان صرف شود. آیا دانش آموزی که در سراوان است به اندازه دانش آموز یک مدرسه خاص از امکانات آموزشی بهره مند می‌شود؟ هنوز مدارسی وجود دارد که تا همین اواخر معلم نداشته اند. مجلس به کمک شما می آید؛ چرا تصمیم حذف مدارس تیزهوشان در دوره آقای بطحایی وزیر  سابق آموزش و پرورش اجرا نشد؟ چرا جلوی آن مصوبه گرفته شد و رئیس جمهور آن را امضا نکرد؟

احمدی لاشکی در برنامه پرسشگر با موضوع «چالش های اجرای قانون عدم تنوع مدارس» افزود: اگر بی عدالتی وجود دارد، مجلس ناچار به ورود است. اتفاقا این مصوبه پخته ای است. مدرسه شبانه روزی دولتی است و حذف نمی شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تبصره ای در این قانون آمده است که تاسیس هر نوع مدارس خاص از این پس صرفا با دریافت مجوز از مجلس امکان پذیر است، گفت: دولت قانون گریز است و علت ورود مجلس به موضوع استخدام حق التدریس ها هم همین است. قرار بود آیین نامه مربوطه ۱۳ شهریور ۹۷ نوشته شود، اما هنوز خبری نیست.

وی با بیان اینکه آنچه در مجلس تصویب شد دغدغه بسیاری از افراد است که به دنبال برقراری عدالت آموزشی هستند، افزود: شاید یک سال روی طرح تنظیم بخشی از مقررات مالی آموزش و پرورش کار شده و نمایندگان تبصره الحاقی را برای آن ارائه دادند که رای آورد و تصویب شد و اکنون منتظر نظر شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: پایان مجلس نهم نیز مصوبه ای بود که بر مبنای آن هرگونه جابجایی و ادغام وزارتخانه ها بدون اجازه مجلس غیر ممکن شد.

مدارس شبانه روزی، استثنایی و اقلیت ها حذف نمی شوند

لاشکی با اشاره به اینکه همه جای دنیا این تعداد تنوع مدارس وجود ندارد، در پاسخ به پرسش که کدام مدارس در صورت تصویب نهایی، حذف می شوند، گفت: باید شیوه نامه تدوین شود. با این حال مدارس عشایری، شبانه روزی، استثنایی، اقلیت ها باید باقی بمانند و حذف نمی شوند. اما مدارس بزرگسالان، راه دور، تطبیقی، ایثارگران، شاهد، سمپاد، نمونه دولتی و هیات امنایی باید حذف شوند. البته باز هم این موارد را آیین نامه باید مشخص کند.چیزی به نام حذف وجود ندارد و ادغام مدارس دنبال می شود.

وی با بیان اینکه عموم افراد لازم التعلیم در مدارس دولتی درس می خوانند و باید این مدارس روز به روز تقویت شوند در حالی که تضعیف می شوند، گفت: آیا آموزش و پرورش در این چند سال مصوبه ای برای حل مشکلات ناعدالتی آموزشی آورده است یا خیر؟

لاشکی در واکنش به اینکه این مصوبه باعث سرریز شدن دانش آموزان مدارس خاص به سمت مدارس غیردولتی می‌شود، گفت: این را رد نمی کنم. اما این موضوع به نحوه مدیریت وضعیت در وزارتخانه برمی گردد. برنامه ریزی درست اجازه سرریز به مدارس غیردولتی نمی دهد. آموزش و پرورش سلیقه ای اداره می شود. به دولت ها توصیه می شود از کالایی شدن آموزش جلوگیری کنند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: باید نظام آموزشی امکانات تحصیلی را برابر و رایگان برای همگان فراهم کند.

وی درباره اینکه در تحقیق مرکز پژوهش های مجلس مدارس غیردولتی به سه دسته خصوصی، تعاونی و وابسته به سازمان ها تقسیم بندی شده اند، آیا اینها هم باید حذف شوند؟ گفت: امروز بسیاری از دستگاه‌ها برای خود مدرسه ایجاد کرده اند، آیا اینها باید باشند؟

لاشکی در پایان گفت: هدف مجلس سامان بخشی به وضعیت آموزش و پرورش است و منتظر بازگشت مصوبه از شورای نگهبان برای اصلاح می ماند. در صورت تایید این مصوبه هم، دانش آموزی که سال اول تیزهوشان است تا پایان تحصیل در مدرسه خود می مانند. مدرسه دیگر ورودی جدید سال اول نمی گیرد و مردم از این بابت نباید نگرانی داشته باشند.

وی ادامه داد: قانون اساسی بر همگانی و رایگان بودن آموزش تاکید دارد. آنچه امروز وجود دارد با قانون اساسی منافات دارد. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم به کاهش تنوع اشاره شده است. مراجع تصمیم گیری باید محدود باشند و مرجعیت شورای عالی آموزش و پرورش و در کنار آن مجلس پذیرفته شوند. 

تصمیم مجلس برای کاهش تنوع مدارس شتابزده است

علی اصغر کاکو جویباری، استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه قانون حذف تنوع مدارس، عنوانی مبهم از معضل جداسازی های آموزشی متعدد است، گفت: چرا مدارس استثنایی در این قانون استثنا شده، اما مدارس تیزهوشان نشده است؟ تاریخ اجرای قانون تا شهریور ۹۹ یعنی سال آینده تعیین شده، مگر می شود در یک سال کل مدارس را اینگونه طبق مصوبه حذف کرد؟

وی افزود: نوعی تصمیم شتاب زده از سوی مجلس اتخاذ شده و یک بدفهمی از صورت مساله رخ داده است. معضل کشور تنوع مدارس نیست، بلکه برای افراد بر اساس نیازهای آموزشی ویژه تدبیر ویژه دیده نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این نیازهای ویژه آموزشی گفت: این نیازها در این مصوبه نادیده گرفته شده است. مگر می توان مدارس شاهد، تیزهوشان، مدارس افاغنه و اتباع، مدارس ماندگار، مدارس عشایری و شبانه روزی جمع کرد، آن هم تا شهریور ۹۹؟ به اعتقاد من این مصوبه مبهم است. باید طرحی برای ارتقای کیفیت مدارس خالص دولتی، نه برای مدارس اقلیتی باشد.

جویباری با تصریح اینکه این مصوبه شفاف نیست، گفت: مدارس سمپاد را نمی توان حذف کرد، اما اداره آن به شکل کنونی مشکلاتی ایجاد کرده است. سمپاد در روش جذب، بحران هایی دارد و دانش آموز در سطح وسیع جذب می کند و ذهن مردم را برای اثبات تیزهوش بودن تحریک می کند. دانش آموز ترغیب می شود تیزهوشی خود را ثابت کند، در حالی که لازم نیست.

وی ادامه داد: این مصوبه باعث سرریزشدن دانش آموزان مدارس خاص به سمت مدارس غیردولتی می شود. ان شاء الله این طرح به علت مشکلات از شورای نگهبان عودت داده می شود. پیشنهاد این است که طرح ارتقای مدارس دولتی را بنویسند. مدارس دولتی کانون ستم اجتماعی است. دانش آموزان این مدارس احساس تبعیض می‌کنند که در آینده زمینه ساز آسیب اجتماعی می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: این مدارس متنوع و خاصی که ایجاد شده اند در کاهش کیفیت مدارس دولتی موثر بوده اند، اما این مصوبه با این سبک و سیاق دارای ایراد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha