۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۰۸
کد خبر: 83538311
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

صدای رسای انقلابیون عراق؛ شعار ضدآمریکا و بعث در میدان تحریر

بغداد – ایرنا – در روزهای اخیر شاهد چهره دیگری از تظاهرات در عراق هستیم که با آنچه تاکنون رسانه‌ها و شبکه‌های مسلط منطقه نشان داده‌اند متفاوت است، تظاهراتی با اسم و رسم مشخص و شعارهای انقلابی که به گفته برپا کنندگان آن برای تصحیح برخی خطاهای صورت گرفته در اعتراضات اخیر انجام می‌شود.

مجموعه ای از نهادها و ارگان های مردم نهاد عراق برای تصحیح مسیر تظاهرات های فعلی که محرک اصلی آن صفحات اجتماعی بوده و شعارهای ضد عراقی از جمله علیه مرجعیت و الحشد الشعبی سرداده و یا خواستار براندازی نظام سیاسی در این کشور شده اند، در دو سه روز گذشته این حرکت های اصلاحی خود را آغاز کرده اند و بیانیه مرجعیت عالی دینی عراق در خطبه دیروز جمعه کربلای معلا، بیش از پیش مشوق این حرکت اجتماعی جدید بوده است.

این تظاهرات های هدفمند با شعارهای واضح در دفاع از تمامیت ارضی عراق و حفظ نظام فعلی حاکم بر این کشور با تاکید بر اصلاحات ریشه ای در ساختار حکومت و نظام، در بغداد و دیگر شهرهای جنوب و مرکز عراق آغاز شده است.

بی شک حجم و قدرت این تظاهرات های موازی در مقایسه با آنچه در شهرهای جنوب و مرکز عراق و میدان «تحریر» بغداد جریان دارد، خم.ز بسیار محدود و کوچک است اما از آن می توان به تلنگری برای تصحیح مسیر درست تظاهرات های جاری در این کشور یاد کرد.

خبرنگار ایرنا یکی از این تظاهرات ها که روز گذشته (جمعه) از خیابان «فلسطین» تا میدان تحریر (فاصله دو کیلومتری) طی کرد و به موج تجمع بشری در میدان تحریر پیوست را همراهی کرد.

این عده از معترضین از مجاهدان «انتفاضه شعبانیه (۱۹۹۱)» علیه رژیم بعث صدام و فرزندان شهدا بودند که اغلب پدران خود را در مبارزه با رژیم بعث از دست داده بودند و دلی پر خون داشتند.

این عده از اینکه شعارهای انحرافی بدون هیچ واکنشی از طرف تظاهرکنندگان در بغداد و دیگر شهرهای عراق در حمایت از حزب بعث و توهین به مراجع عظام و مقدسات داده می شود، دل آزرده بودند و از اینکه جریان های انحرافی مانند بعثی ها و یمانی ها و صرخی ها بر این تظاهرات اجتماعی موج سواری می کنند و آمریکا و همپیمانان منطقه ایش در خفا به تظاهرات مردمی عراق در راستای اهداف سیاسی خاص خود، سمت و سو می دهند به شدت ناخرسند بودند.

 این مجموعه از مبارزان سابق علیه رژیم و فرزندان شهدا و همسران همراه این مجاهدان بدون اینکه حجم و کثرت میدان تحریر و پاره ای شعارهای انحرافی، عظم و اراده آنها را متزلزل کند با شعارهایی که این روزها در میدان تحریر غریبه هستند، انظار را متوجه خود کردند.

شعارهایی بر ضد حزب منحله بعث با عنوان «کلا کلا بعثیه» و «لا بعثیه بعد الیوم» (هرگز بعد از این حزب بعثی وجود نخواهد داشت) و شعارهای «کلا کلا آمریکا» و «کلا کلا اسراییل» و اعلام حمایت از خطبه مرجعیت عالی دینی عراق در روز گذشته (جمعه) با شعار «تاج تاج علی الراس سید علی السیستانی» (سید علی سیستانی تاج سر است) و «باع الوطن لولاک یا سید علی» (اگر سید علی سیستانی تو نبودی عراق از دست می رفت) و همچنین «کل الشعب ویاک یا سید علی» (همه ملت با تو هستند یا سید علی سیستانی) مجموعه ای از این شعارها بود.

پلاکاردهایی با عنوان «کلا للوجود الامریکی» (با حضور نظامیان آمریکا در عراق مخالفیم) و «کلا للمرتزقه فی وادی حوران» (با مزدوران (منظور گروه تروریستی داعش) در وادی حوران (استان الانبار) مخالفیم» و بالاخره «اللعنه علی یزید و اعوانه من البعثیین» (لعنت بر یزد بن معاویه و طرفداران بعثی اش) همگی شعارهایی هستند که این روزها با آنچه در میدان تحریر شنیده می شود، کاملا متفاوت بود.

تجمعی که از خیابان فلسطین آغاز شد و کمتر از یکصد نفر بودند به تدریج در طول مسیر برخی از مردم و گروه های مردمی دیگر که به سمت میدان تحریر در حرکت بودند به آن پیوستند تا بتدریج تبدیل به تجمع نسبتا بزرگ شد.

ورود این تجمع به داخل محوطه باب الشرقی – که میدان تحریر در آن واقع است - با شعارهای خاص خود، بسیاری از مردم را که در انتظار شعارهایی در حمایت از مرجعیت عالی دینی عراق بودند و از استیلای پنهان حزب منحله بعث بر تظاهرات میدان تحریر دل آزرده شده بودند با خود همراه کرد.

این گروه از تظاهرکنندگان با همان عزم راسخ به رغم تلاش برخی ها برای انحراف شعارهای آنها اما همچنان به خط مشی و شعارهای خود تا میدان تحریر وفادار ماندند و حسن ختام راهپیمایی اعتراضی آنان به آتش کشیدن پرچم اسراییل و آمریکا در میدان تحریر بود. 

بعد از ورود این گونه گروه های مردمی به صفوف تظاهرکنندگان در بغداد و دیگر شهرهای عراق، عوامل منحله حزب بعث با هدف تخریب این گروه های مردمی که در صدد تصحیح مسیر تظاهرات ها هستند، در صفحات اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

ارتش سایبری کشورهای همپیمان آمریکا در منطقه نیز همسو با سیاست های واشنگتن با موج تخریب بعثی ها علیه این گروه های مردمی همراه شده و اینک نه تنها میدان تحریر بلکه صفحات اجتماعی به صحنه رویارویی این گروه های مردم نهاد و دشمنان عراق تبدیل شده است.

در کربلا نیز گروههای از روحانیون در حمایت از مواضع مرجعیت عالی عراق و تاکید بر ارزش های ثابت و انقلابی عراق راهپیمایی کرده و با هر گونه خشونت و خشونت ورزی و اقدامات تخریبی در حاشیه اعتراضات خیابانی مخالفت کردند. 

تنلگری که در دو سه روز گذشته با این تظاهرات های مردمی که - به گفته خود برگزارکنندگان - برای تصحیح مسیر آغاز شده، اینک بتدریج در حال کشف بیش از پیش پشت پرده تظاهرات های اجتماعی عراق است تا مردم عراق عوامل پشت پرده و گردانندگان پنهان این تظاهرات که - به گفته ناظران عراقی - درصدد انحراف مطالبات برحق اجتماعی به سمت هرج و مرج و تخریب و جنگ داخلی در عراق بودند را آشکار کند. / 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha