رویکرد خصمانه «ترامپِ برزیل» علیه رئیس جمهوری جدید آرژانتین

تهران-ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل که به دلیل همسو بودن با سیاست های همتای آمریکایی اش به «ترامپِ برزیل» معروف است، رویکردی خصمانه درقبال همتای جدید آرژانتینی خود و دولت بوئنوس آیرس در پیش گرفته که می تواند باعث تنش های جدی در روابط میان این دو کشور مهم آمریکای لاتین شود.

به گزارش تارنمای بونئوس آیرس تایمز، پس از آنکه ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل از انتخاب جدید مردم آرژانتین برای سمت ریاست جمهوری این کشور ابراز نارضایتی کرد، به صراحت گفت که در مراسم ادای سوگند آلبرتو فرناندر رئیس جمهوری جدید آرژانتین شرکت نخواهد کرد.

کارشناسان معتفدند که تنش ها میان دولت برزیل و دولت جدید آرژانتین که هنوز به طور رسمی به قدرت نرسیده، در حال علنی تر شدن است.

بولسونارو اخیرا پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات آرژانتین، علنی از این انتخاب و شکست مائوریسیو مکری راست گرا ابراز نارضایتی کرد و گفت: برای مراسم سوگند رئیس جمهوری جدید آرژانتین به این کشور نمی روم.

بولسونارو افزود: امیدوار بودم فرد دیگری در آرژانتین پیروز شود اما فرناندز رئیس جمهور شد. به هر حال ما رو به جلو حرکت می کنیم.

کارشناسان بر این باورند که بولسونارو همچنان مسیر تقابلی ایدئولوژیکی خود را با چپ گراها در آرژانتین حفظ خواهد کرد.  رئیس جمهوری برزیل چند ماه پیش در اظهارنظری نسبت به روی کار آمدن دوباره چپ گراها در آرژانتین هشدار داده و گفته بود اگر کریستینا فرناندز دوباره رئیس جمهوری آرژانتین شود، این کشور را به ونزوئلای دیگری تبدیل خواهد کرد.

بولسونارو حتی اخیرا پا را فراتر گذاشت و تهدید کرد اگر دولت جدید آرژانتین به دنبال پیاده کردن مکتب "پرونیسم" در این کشور باشد، اقداماتی برای کنار گذاشتن این کشور از جبهه اقتصادی مرکوسور انجام خواهد داد.

در این میان آلبرتو فرناندز نیز از دولت برزیلیا خواسته تا لولا داسیلو رئیس جمهوری چپ گرای سابق برزیل را که به اتهام فساد مالی در زندان به سر می برد، آزاد کند. گفته می شود که بولسونارو از حمایت فرناندز از لولا داسیلوا عصبانی شده است.

رئیس جمهوری تندرو برزیل پس از پیروزی فرناندز در آرژانتین اعلام کرده که وی در حال آماده شدن برای بدترین سناریوی ممکن در این کشور است و طرح های اقتصادی چپ گرایانه فرناندز عملی نخواهند شد.

این تنش ها میان برزیل و ارژانتین نگرانی هایی را در مورد وخامت روابط دوجانبه میان این دو اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین ایجاد می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha