همه پول‌ها باید در حوزه پژوهش هزینه شود

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: حوزه پژوهش جایی است که باید همه پول ها در آنجا هزینه شود. ولی امروز شاهد هستیم برای جبران کمبود بودجه دانشگاه، از بودجه پژوهش کسر می‌شود.

پسادکتری به دوره‌ای از تحقیقات آکادمیک گفته می‌شود که محققان بعد از به پایان رساندن تحصیلات و کسب مدرک دکتری درجه علمی (مدرک نهایی) معمولاً تا سقف پنج سال و قبل از یافتن شغل ثابت آکادمیک سپری می‌کنند. در این دوره دانشجویان به عنوان محقق در دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی مشغول به‌کار می‌شوند.

هدف دوره‌های پسادکتری هرچه عمیق‌تر شدن تخصص و دانش و کسب مهارت‌های لازم تحقیقاتی در موضوعی خاص است. ارائه دوره‌های پسادکتری معمولاً به عنوان بخشی از وظایف یک مؤسسه دانشگاهی یا تحقیقاتی شمرده شده و همچنین توقع می‌رود که به تولید و چاپ محتوای علمی منجر شود. در برخی از کشورها مانند روسیه و انگلستان ممکن است سطوحی بالاتر از سطح دکتری هم شناخته شود؛ در حالی که در دیگر کشورها اینگونه نبوده و گذراندن این دوره‌ها تنها به صورت سابقه تحقیقاتی در رزومه افراد ثبت می‌شود.

محقق پسادکتری با قراردادی رسمی یا با بورس تحصیلی حمایت مالی می‌شود و محقق به صورت مستقل و بر روی موضوعی جداگانه کار می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه تربیت مدرس، «یعقوب فتح اللهی» با تشریح شرایط جذب پژوهشگران پسا دکتری در دانشگاه خاطر نشان کرد: با تخصیص نیافتن بودجه جذب پژوهشگران پسادکتری از سوی دولت، این مبلغ از ردیف بودجه پژوهش دانشگاه کسر می شود.

وی درباره شرایط جذب پژوهشگران پسا دکتری در دانشگاه تربیت مدرس گفت: این افراد باید دارای حداقل ۲ مقاله چاپ شده در مجلات معتبر علمی-پژوهشی باشند و کمتر از پنج سال از زمان اخذ مدرک دکتری آنها گذشته باشد. همچنین افرادی که عضو هیات علمی مراکز علمی باشند، نمی توانند از این دوره استفاده کنند.
فتح اللهی با اشاره به اینکه طول دوره پسادکتری حداکثر ۲ سال است، افزود: پژوهشگران پسا دکتری از طریق پنج نهاد از جمله صندوق حمایت از پژوهشگران، سرآمدان، بنیاد نخبگان، ستاد نانو و دانشگاه مورد حمایت قرار می‌گیرند.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه با بیان اینکه حق الزحمه این افراد متناسب با طول دوره مشابه دوره دکتری محاسبه و پرداخت می شود، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ پژوهشگر از سوی دانشگاه جذب می‌شد که امسال به دلیل آنکه دولت بخش هایی از بودجه مربوط به این موضوع را اختصاص نداده، نمی‌توان به طور مستقل پژوهشگر پسادکتری جذب کرد.
فتح اللهی اضافه کرد: در مجموع سالیانه حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از پنج مسیری که ذکر شد، به عنوان پژوهشگر پسا دکتری در دانشگاه جذب می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha