طرح پوشش اجباری بیمه هزینه‌های بی‌مورد را کاهش می‌دهد

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: با اجرای طرح پوشش بیمه اجباری سلامت منابع بیمه مدیریت می شود و با تخصیص بودجه دولتی بحران مالی را پشت سر می گذاریم.ِ

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، طاهر موهبتی روز دوشنبه در مراسم روز ملی بیمه سلامت افزود: امسال با تدبیر وزارت بهداشت و اجرای ۴۳۰ راهنمای بالینی و نسخه الکترونیک سلامت در ۴۴۰ بیمارستان دولتی با وجود کمبود ۴۸۰۰ میلیارد تومانی بودجه هشت درصد هزینه های بیمه سلامت کاهش یافت.
وی گفت: اگر مدیریت منابع انجام نمی شد، مصارف بیمه سلامت ۱۲۰ درصد از هزینه ها بیشتر می شد. سال ۹۵ حدود ۴۴۰۰ میلیارد تومان کسری داشتیم و اگر اوراق منتشر نمی شد، کسری به ۱۲ هزار تومان می رسید.
موهبتی اظهار داشت: سال ۹۶ هم حدود ۶ هزار میلیارد تومان کسری داشتیم و اگر همان مسیر قبلی را می رفتیم، امروز با ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری در بحران بودیم.
وی گفت: با رایگان شدن خدمات بیمه سلامت برای نیازمندان، بسیاری از پزشکان و تجار نیز از این خدمات رایگان برخوردار شدند. با این رویکرد میزان مراجعه به بخش خصوصی ۴۴ درصد کاهش یافت و حدود پنج درصد بیمه شدگان به بخش خصوصی مراجعه کردند.
موهبتی افزود: با این اقدام حتی بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت نیز به صندوق بیمه همگانی (بیمه رایگان) مهاجرت کردند و چهار میلیون و ۳۰۰ بیمه شده صندوق بیمه سلامت به چهار هزار نفر کاهش یافت.
وی اضافه کرد: امروز صندوق بیمه سلامت با صندوق تامین اجتماعی حدود ۷۰۰ هزار نفر همپوشانی دارد در حالی که قبلا حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر همپوشانی داشتیم.
مدیرعامل صندوق بیمه سلامت گفت: با وجود زیرساخت های الکترونیک ۴۳۰ راهنمای بالیتی در سازمان بیمه سلامت ابلاغ و عملیاتی شده است.
وی اظهار داشت: امروز هیچ بیماری نمی تواند دوبار سی تی اسکن یا ام آر آی بگیرد و حتی با ویرایش نحوه بیمه سونوگرافی زنان باردار که رتبه اول تصویربرداری ها بود، به رتبه ششم کاهش پیدا کرد.
موهبتی گفت: نسخه الکترونیک دارو نیز اکنون در ۳۵ شهر در حال اجراست و تکلیف کردیم که قواعد بیمه قواعد بیمه گری و رسیدگی الکترونیک به اسناد پزشکی نیز انجام شود و ۴۴۰ بیمارستان در کشور این کار را انجام می دهند.
وی همچنین از استقرار سامانه الکترونیک تایید خدمت و تایید دارو در بیمارستان های دولتی خبر داد و افزود: با اجرای این برنامه ها و الکترونیکی شدن خدمات هیچ خدمتی به مردم و محرومان کاهش پیدا نمی کند و محرومان خط قرمز وزارت بهداشت هستند و نباید خللی در خدمت رسانی به آنان رخ دهد. همه تلاش دولت این است که هیچ بیماری به واسطه هزینه های سلامت به تله فقر گرفتار نشود و چنین حمایتی از بخش سلامت در ۲۴ سال گذشته بی سابقه بوده است.
موهبتی اضافه کرد: با اجرای طرح پوشش اجباری بیمه سلامت، بیمه به جایگاه واقعی خود در حمایت از بیماران باز می گردد و البته اجازه نمی دهیم که تضاد منافع بین خدمت دهندگان و بیماران ایجاد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha