«علی اکبر افضلیان» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه درباره آمار اعضای هیات علمی و نسبت آن به دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی اظهارداشت: این دانشگاه ۹۶۰ عضو هیات علمی و حدود ۱۹ هزار دانشجو دارد.
وی افزود: طبق برنامه پنج ساله دانشگاه شهید بهشتی تعداد اعضای هیات علمی باید به هزار و ۱۶۷ نفر و تعداد دانشجویان به عددی حدود ۲۱ هزار نفر برسد.
معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد با محقق شدن اهداف پنج ساله این دانشگاه برای افزایش تعداد اعضای هیات علمی در واقع نسبت استاد به دانشجو به یک به ۱۸ میرسد.
واحدهای درسی بازنگری شده اند
افضلیان همچنین درباره پژوهش محور بودن دروس در مقاطع مختلف اظهارداشت: روند انجام این موضوع در مقاطع مختلف متفاوت است، در مقطع کارشناسی فارغ التحصیلان باید مهارتهای خود را افزایش دهند.
وی افزود: برنامه های درسی دانشجویان در مقطع کارشناسی باید به گونهای اجرا شود تا فارغ التحصیلان آمادگی بیشتری برای جذب در بازار کار داشته باشند، همچنین دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باید مهارتهای لازم را کسب کنند.
وی با یادآوری این که مهارت محور شدن دروس مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه ها است، اظهارداشت: دانشگاه شهید بهشتی تقریبا برنامه درسی تمامی دروس را مورد بازنگری قرار داده است.
معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: ۴۵ رشته و حدود هفت هزار دانشجو در مقطع کارشناسی در دانشگاه شهید بهشتی مشغول تحصیل هستند، در واقع سالانه هزار و ۶۰۰دانشجوی کارشناسی به این دانشگاه وارد میشوند که دانشگاه بازنگری دروس را برای این تعداد انجام داده است.
افضلیان به ایجاد دورههای آموزشی فرعی برای دانشجویان مقطع کارشناسی اشاره کرد و گفت: دانشجوی دوره کارشناسی باید ۱۳۶ واحد درس در رشته خود را بگذراند، اما دانشگاه شرایطی را برای دانشجویان مهیا کرده تا آنها بتوانند دوره آموزشی ۲۱ تا ۲۵ واحدی را بگذرانند.
وی افزود: بطور مثال یک دانشجوی حقوق میتواند دوره آموزشی فرعی روانشناسی، حسابداری، مدیریت و یا هر رشته دیگری را بگذراند تا مهارتهایی در سایر رشتهها نیز بدست آورد.
معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی درباره هزینه شهریه دورههای آموزشی فرعی نیز اظهارداشت: هزینه این دورهها معادل میزان شهریه دانشجویان نوبت دوم دانشگاه است اما اگر معدل آنها از یک حد نصاب بیشتر شود، حضور در این کلاسها برای آنها رایگان میشود.
افضلیان درباره دروس پژوهش محور در مقطع تحصیلات تکمیلی یادآور شد: برای مقطع تحصیلات تکمیلی هم تلاشهای بسیاری شده تا پایان نامههای ارشد و رسالههای دکتری به موضوعات نیازهای صنعت و جامعه بپردازند.
نظر شما