اندیشه امیرالمومنین(ع) یک منبع اجتهادی مستحکم است

تهران - ایرنا -رئیس مرکز تحقیقات امام علی علیه السلام گفت: اندیشه و سلوک عملی حضرت علی(ع) خصوصا در دوره تصدی حکومت بر جامعه اسلامی حاوی نکات بی شمار و درس آموزی است که به عنوان یک منبع اجتهادی مستحکم برای همه مسلمانان قابل استفاده است.

«سید سجاد علم الهدی» امروز - سه شنبه - در افتتاحیه سومین کنگره بین المللی امام علی پژوهی با موضوع پدیده صلح در اندیشه و سیره امام علی (ع)، بازخوانی گفتمان با رویکردی جهانی ناظر بر چالش های امروز و طرحی برای فردا، اظهار داشت: همه محققان عرصه های علمی و دولتمردانی که در جستجوی یک الگوی جامع حکومتی سالم و عدالت محور هستند، می توانند از این منبع پرمحتوا توشه برگرفته و نیاز خود را تامین کنند.
دبیر علمی شورای سیاست گذاری این کنگره به نقش متمایز امام علی علیه السلام از سایر رهبران دینی و ائمه معصومین اشاره کرد و گفت: این امتیاز به دلیل فرصت حدود پنج ساله ای بود که بشریت توانست طعم شیرین عدالت را در دوره زعامت مولا بچشد و از یک مدل ناب حکومتی عدالت محور بهره جوید.
علم الهدی خاطرنشان کرد: سلوک و رفتار حکومتی از ابعاد مختلفی قابل بررسی و استفاده است که از خلال قضاوت ها، غزل و نصب ها، تصمیم گیری های کلی و جزئی و جنگ های سه گانه به دست می آید.
وی یادآور شد: از جمله ابعاد مهمی که در اندیشه و رفتار حضرت علی جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده، نگاه و برخورد ایشان با مفهوم صلح است. این مفهوم همواره یکی از مفاهیمی است که در مکاتب مختلف فکری، دینی و غیر دینی مورد بحث و چالش است، بویژه در شرایط کنونی دنیای اسلام که هم در درون و هم مواجهه با دیگر ادیان با چالش های بزرگی روبه رو است.

وی همچنین در مورد مقالات ارسالی به این کنگره گفت: صدها مقاله به دبیرخانه کنگره بین المللی امام علی پژوهی ارسال شد که از این میان ۱۸۰ مقاله حائز شرایط علمی و مرتبط با محورهای کنگره شناخته شد.

وی افزود: مقالات اندیشمندان برای داوری و انتخاب نهایی با استمداد از ده ها داور علمی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات امام علی علیه السلام و دبیر این کنگره یادآور شد:  ۲۵ مقاله مربوط به اعضای هیات علمی دانشگاه های الجزایر، تونس، هندوستان، پاکستان، عراق، عمان، روسیه، بنگلادش، جمهوری آذربایجان و افغانستان است و ۱۵۵ مقاله نیز متعلق به اعضای هیات دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، تربیت مدرس،   اصفهان، یزد، اهواز، تبریز،   مشهد، سمنان، زاهدان، کرمانشاه، بین المللی قزوین، افسریه امام علی (ع) است.
علم الهدی تصریح کرد: مرکز تحقیقات امام علی علیه السلام در راستای انجام وظیفه پژوهشی و علمی خود با هم اندیشی جمعی از صاحب نظران تصمیم گرفت که سومین کنگره علمی امام علی پژوهی با موضوع فرهنگ صلح در سیره و اندیشه امام علی را در آبان ماه برگزار کند.
وی با یادآوری اینکه این کنگره با تشکیل شورای سیاست گذاری کنگره با حضور اعضای حقیقی و حقوقی فعال در عرصه امام علی پژوهی آغاز شد، اظهارداشت: جلسات کمیته علمی برگزار شد و در این جلسات محورهای پنجگانه علمی همایش و نیز زیر محور های مرتبط با آنها تعیین شد.
وی عنوان کرد: با انتشار فراخوان گسترده ملی و بین المللی، از محققان و فعالان عرصه پژوهش خواسته شد، یافته های علمی را در قالب مقاله علمی مربوط به فرهنگ صلح در سیره امام علی در محورهای پنجگانه تعیین شده توسط کمیته علمی و زیر محورهای مرتبط به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.
رئیس مرکز تحقیقات امام علی علیه السلام با بیان اینکه این کنگره با استقبال استادان و پژوهشگران رو به رو شد، خاطرنشان کرد: باید از طریق توجه ملت ها و دولت های اسلامی از الگوی ناب اسلامی بهره گیری کرد.

جامعه برای رسیدن به عدالت از سیره حضرت علی پیروی کند
رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه هم در ادامه این کنگره گفت: جامعه برای رسیدن به عدالت، باید از سیره حضرت علی (ع) پیروی کند. در جلسات متعدد صلح در جهان، از نامه معروف حضرت علی(ع) خطاب مالک اشتر صحبت به میان می‌آید، برای اینکه جامعه به عدالت برسد باید از این سیره پیروی کرد.
آیت الله سید جمال‌الدین دین پرور افزود: سیره و سخن حضرت علی(ع) دارای ابعاد گسترده ای است. بازخوانی فرهنگ و اندیشه علی(ع) باید در جامعه در افقی گسترده صورت گیرد.
وی یادآور شد: یکی از نکته‌هایی که در کلام آن بزرگوار قابل توجه هست، مسئله صلح و امنیت اجتماعی است.
عضو شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی امام علی پژوهی با یادآوری اینکه جامعه باید در پرتو صلح و آرامش زندگی کند، گفت: حضرت علی(ع) به مسئله محبت و دوستی اهمیت فراوان می‌داد،   محبت و دوستی را  بالاتر از صلح و امنیت‌ می‌دانست و  به کارگزاران خود در این رابطه سفارش فراوان می‌کردند.

آیت الله دین پرور ادامه داد: در موارد متعدد، نسبت به کسانی که دشمنی با امام علی داشتند و آنهایی که مخالف ایشان بودند هم حضرت تاکید محبت و دوستی را داشتند.
وی با ابیانمثالی از نحوه برخورد امام علی (ع) گفت: طلحه و زبیر تصمیم گرفتند به سفر زیارتی بروند،   به امام گفتند که یا علی ما می خواهیم به زیارت مشرف شویم، امام با اینکه از نیات درونی این دو نفر اطلاع داشت و می‌دانست که برای چه منظوری قصد سفر دارند به‌هیچ عنوان آنها را منع نکرد و از ایجاد مزاحمت و تهدیدهای ان دونفر هم نمی‌ترسید. ولی در دنیای امروز فردی که درصدد مخالفت باشد، با او مقابله می‌کنند.
وی افزود:  امام علی علیه السلام نامه‌های شکایتی را که از طرف غیر مسلمانان را ملاحظه می‌کردند، با اینکه می‌دانستند این افراد مسلمان نیستند خیلی نمی‌توان از این افراد طرفداری کرد، ولی عقیده داشت چون مسئولیتی بر عهده ایشان نهاده شده و این گروه جزء شهروندان جامعه هستند، شهروندان از حقوق شهروندی برخوردار هستند و باید به حقوق آنها احترام گذاشت.
رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه صلح را یکی از نقاط برجسته‌ای دانست که در طول تاریخ وجود دارد و گفت:  اهمیت صلح در زمان فعلی هم مشهود است، ناظر صلح در جهان امروز  "سازمان ملل" است.

سومین کنگره بین المللی حضرت علی (ع) به همت مرکز تحقیقات امام علی(ع) و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور جمعی از اندیشمندان فرهیخته و پژوهشگران توانمند با عنوان فرهنگ صلح در اندیشه و سیره امام علی(ع) در این پژوهشگاه برگزار شد.
این کنگره فعالیت خود را با تشکیل شورای سیاست گذاری شامل حسینعلی قبادی،   مهدی گلشنی، آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور، مصطفی دلشاد تهرانی، سیدمحمد مهدی جعفری، ناصر الهی، حسین عبدالمحمدی، سید سجاد علم‌الهدی، علیرضا ملایی توانی،  سید محمدرحیم ربانی‌زاده، سالار کسرایی، مهدی رمضانی چابک، رمضانعلی شیرزاد و محمدعلی معتضدیان با شعار فرهنگ صلح در اندیشه و سیره امام علی‌علیه‌السلام: بازخوانی گفتمان با رویکردی جهانی، چالش امروز و طرحی برای فردا آغاز کرد.
حمایت کنندگان این دوره از کنگره شامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مرکز تحقیقات امام علی(ع)، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه الزهراء، جامعه المصطفی‌العالمیه، دانشگاه مفید، معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مسجد الکوفه‌المعظم، عتبه‌العلویه المقدسه، جامعه‌الکوفه، بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، دانشگاه فرهنگیان، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، موسسه فرهنگی اکو، کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علی(ع)، سیویلیکا، مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی، حوزه حضرت خدیجه(س) ودانشگاه علیگری هند است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha