مهدی گودرزی روز سه شنبه در نشست خبری چهارمین دوره رویداد کارآفرینی چکاوک که در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، افزود: مهمترین اهداف برگزاری رویداد چکاوک این است که دانشجویان با مفاهیم صحیح کسب و کار و کارآفرینی، و همچنین با کمک مربیان با مباحث کیفی امر کارآفرینی آشنا شوند.
وی اظهار داشت: دانشجویان شرکت کننده در این کارگاه ها باید بتوانند ایدهها و مفاهیم علم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را تا مرحله تجاری سازی پیش ببرند؛ هر چند این رویداد صرفا مختص حوزه علوم انسانی نیست.
گودرزی خاطرنشان کرد: در این رویداد تلاش دانشگاه علامه طباطبایی سعی در ایجاد هم افزایی اساسی بین همه حوزههای علوم است تا این همگرایی میان مشاغل مختلف اتفاق بیفتد.
رئیس مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: گسترش فرهنگ نوآوری و کارآفرینی بین دانشجویان، استادان و سایر شرکت کنندگان از دیگر رسالتهای اجتماعی دانشگاه در توسعه کارآفرینی در کشور است که با این رویداد تا حدودی این امر مهم تحقق می یابد.
گودرزی گفت: در رویداد چکاوک تلاش می شود نوعی تیم سازی میان استارتاپ ها و علوم مختلف ایجاد شود؛ چرا که با مشکل تشکیل تیم مواجه هستیم و با اعلام فراخوان بین دانشگاه های سطح یک همچنین شرکت دانشجویان و استادان در این رویداد نوعی تیمسازی و همگرایی شکل می گیرد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشجویان با این مشکل مواجه هستند که نمیدانند کاربرد رشته تحصیلی آنها چیست و تصوری از آینده رشته تحصیلی خود ندارند که در رویداد چکاوک این ارتباط با فعالان اقتصادی ایجاد میشود.
دبیر علمی چهارمین دوره رویداد کارآفرینی چکاوک، خاطر نشان کرد: این رویداد ابتدا به صورت سه هفته متوالی به منظور تبدیل ایده ها به تجاری سازی و سه ماه بعد از ارائه این ایدهها تا بهمن ماه برگزار می شود.
وی از تدوین آیین نامه انتخاب دانشجوی کارآفرین برتر در دانشگاه علامه خبر داد و گفت: بر اساس این آیین نامه دانشجویان اگر شرکت تأسیس یا تیم استارتاپی راه اندازی کنند، به عنوان دانشجوی کارآفرین انتخاب خواهند شد و نفر اول علاوه بر دریافت جایزه به عنوان سفیر کارآفرینی دانشگاه و مشاور رئیس دانشگاه در عرصه کارآفرینی معرفی میشود.
گودرزی یادآور شد که بودجه سالانه برای پیاده سازی ایده های دانشجویان برگزیده در دانشگاه اختصاص می یابد و از هفته سوم آبان ماه جاری اجرایی خواهد شد.
وی همچنین از راهاندازی مدارس تخصصی در حوزه شغلی، کارآفرینی و شتابدهنده در دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد و گفت: مدرسه اشتغال این دانشگاه از آذرماه امسال راه اندازی می شود و دانشجویان می توانند با پرداخت هزینه ناچیز در این مدارس ثبت نام کنند.
ضرورت آشنایی دانشجویان با کسب و کارهای جدید
جواد طاهرپور دبیر تجاری چهارمین دوره کارآفرینی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این نشست خبری بر ضرورت آشنایی دانشجویان با کسب و کارهای جدید همچنین تغییر و تحولات این حوزه تاکید کرد و گفت: در ایران دانشجویان صرفاً در آموزش های آکادمیک کلاسیک رها شده و بعد از پایان تحصیل در حوزه کسب و کار با چالش های اشتغال مواجه می شوند.
وی سرمایه انسانی را مهمترین سرمایه یک جامعه عنوان کرد و افزود: دانشگاه به عنوان مهمترین بخش جامعه مهمترین نقش را در پرورش نیروی انسانی دارد تا افرادی موثر در عرصه اقتصادی و کسب و کار وارد جامعه کند که برنامه چکاوک میتواند در این زمینه اثرگذار شود.
به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه، وضعیت در جامعه به گونه ای است که دانشجویان در آموزش های آکادمیک کلاسیک رها می شوندT اما چکاوک به دنبال شبیه سازی بازار کار و جنبه های مختلف مالی و تبلیغاتی برای ورود دانشجویان به دنیای بازار کسب و کار جدید است.
وی با بیان اینکه امروزه دنیای کسب و کار با تغییر و تحولات اساسی مواجه است، تاکید کرد: تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات نقش موثری در این زمینه ایفا می کند و در دو دهه اخیر تغییر و تحولات اساسی در حوزه کسب و کار رخ داده است؛ به گونهای که علاوه بر تغییر در نوع کسب و کار، کسب و کارهای آکادمیک را هم موضوعیت بخشیده است.
ایجاد تصویر ذهنی از آینده شغلی دانشجویان
حسن طائی عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در بخش پایانی این نشست خبری اظهار داشت: دانشجویان با بازار کسب و کار آینده در حین تحصیل باید آشنا شوند و با ارائه آموزشهای لازم دانشجویان بتوانند تصویری از وضعیت آینده شغلی خود داشته باشند.
وی تاکید کرد: دانشجو از ابتدای ورود به دانشگاه باید بتواند آینده خود را ترسیم کند و مسیر شغلی خود بداند و از همان روزی که استاد طرح درس را ارائه میدهد، متوجه آینده شغلی خود باشد.
به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، انتخاب صحیح مسیر شغلی در آینده برای دانشجویان باید آموزش داده شود و در رویداد چکاوک سه هفته متوالی و بعد از آن سه ماه متوالی دانشجویان با ایده ها و اندیشه های دنیای کسب و کار آشنا می شوند.
طائی گفت: مهارت های ارتباطی و مهارت های زندگی دو مهارتی است که برای ایجاد کسب و کار موفق بسیار تاثیر گذار بوده و اگر دانشجویان به خودباوری برسند و اعتماد به نفس داشته باشند، میتوانند در دنیای کسب و کار و اشتغال نیز موفق عمل کنند.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد ظرفیت شرکت کنندگان در این رویداد را دانشجویان سایر دانشگاه های تهران در رشته های فنی و مهندسی تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: این رویداد کارآفرینی در تمام دانشگاه ها برگزار می شود، اما دو دانشگاه علامه طباطبایی و صنعتی شریف فعال تر از سایر دانشگاه ها کار می کنند.
وی اظهار داشت: دانشجویان با تخفیف ویژه و پرداخت ۳۰ هزار تومان میتوانند در این رویداد شرکت کنند.
نظر شما