۱۵ آبان ۱۳۹۸، ۹:۲۱
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 83544192
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ایجاد جنبش علمی عقیدتی مهمترین اقدام امام حسن عسکری (ع)است

قم – ایرنا – یک کارشناس مذهبی قم، گفت: یکی از بزرگترین اقدام‌های امام حسن عسکری(ع)، ایجاد جنبش علمی، تحقیقاتی و آموزش‌های عقیدتی بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا قاسمی نیا، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: امام حسن عسکری(ع) با تعیین وکیل‌هایی ارتباط مردمی گسترده‌ای ایجاد و مشکلات مردم را پیگیری میکردند که این کار اقدامی ماندگار و ارزشمند و الگویی در عصر غیبت برای پیروی و تبعیت از نائبان عام امام زمان(عج) است.

وی اظهار داشت: امام حسن عسکری(ع) با تخصصی کردن علوم دینی و اعتقادی حرکتی پویا و ماندگار از جنبش علمی و آموزشی را ایجاد کردند تا مردم صراط مستقیم الهی را بهتر شناخته و توفیقات موثر و ماندگاری را در زندگی داشته باشند و به عنوان انسان کامل و خلیفت الله به وظایف خود عمل کند.

قاسمی نیا تاکید کرد: باید در زمان غیبت کبرای امام عصر(عج)، با پیروزی و تبعیت از دستورات و فرامین نائبان عام امام که عالمان دین و مجتهدان با تقوا هستند و ولایت فقیه در عصر کنونی، با تبعیت از دستورات قران و محوریت ثقل اکبر(قرآن)  و ثقل اصغر(اهل بیت)، مقدمات ظهور امام مهدی(عج) را فراهم کرد.

وی ائمه معصومان(ع) را ستارگان هدایت، عبدالرحمان و پیشوای متقیان دانست و گفت: ائمه اطهار(ع) پیشتازان راه خدا عبادالله و عبدالرحمان و متقربان درگاه الهی هستند و عالم وجود نیز به یمن امامان مسیر سعادت را طی می‌کند.

قاسمی نیا، با بیان اینکه اهل بیت(ع) را هدایت گران جامعه و بشریت هستند، افزود: ائمه معصوم(ع) از شیعیان انتظار حرکت در مسیر الهی، تقوا، صداقت و راستگویی، ادای امانت، و تبعیت از دستورات الهی را دارند.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) سفارش به رفتار خوب با همسایه‌ها، محبت با فامیل، محبت و حس خلق با هم نوعان را به عنوان حقوق متقابل افراد به یکدیگر در جامعه را مورد تاکید قرار داده اند.

قاسمی نیا با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: این امام همام با نکوهش دورویی افراد، تاکید کرده اند که بنده بد کسی است که دورو باشد، که روبروی بردار دینی از او تعرف و در پشت سر غیبت او را کند.

وی، با بیان اینکه بیش از هر زمان دیگر نیاز به پیروی و عمل به رهنمودهای ائمه اطهار(ع) در جامعه وجود دارد، افزود: در شرایط کنونی اقتصادی کشور، بیش از هر زمان دیگر احتیاج داریم تا سخنان اهل بیت(ع) را آویزه جان خود قرار داده و به هم نوعان خود کمک و یاری داشته باشیم.

قاسمی نیا، با اشاره به نقش امام حسن عسکری(ع) در زمینه سازی غیبت حضرت امام عصر(عج) گفت: این امام همام، نقش بسیار تعیین کننده ای در آماده سازی مردم برای مهدی موعود را داشته و از هر فرصتی برای تبیین این موضوع استفاده می‌کردند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم، ادامه داد: بر اساس روایات، بافضیلت ترین و برترین اعمال انتظار فرج است، انتظار فرج این است که زندگی اجتماعی، فردی و گروهی خود را طوری قراردهیم که در هر زمان آماده ظهور امام زمان(عج) باشیم.

قاسمی نیا، با بیان اینکه همه باید با درک عمیق الزام های انتظار فرج، به وظایف خود در این مسیر به درستی عمل کنیم، گفت: با مطالعه عمیق مضامین دعای عهد، آل یاسین، جامعه کبیر و ندبه، به وظیفه ای که در مقدمه چینی ظهور بر عهده داریم باید عمی کنیم.

وی، حضرت ولی عصر(عج) را خورشید پشت ابر دانست و افزود: زمین، زمان، آسمان ها و همه ذرات عالم به خاطر وجود امام زمان(عج) ثبات دارد و روزی این عالم به خاطر وجود حضرت امام عصر(عج) است که بر این نعمت الهی باید شکرگذار باشیم.

وی اظهار داشت: در زمان غیبت کبرای امام زمان(عج) هدایت بشر تعطیل نشده و حرکت بشر به سوی سعادت توسط مجتهدان باتقوا ادامه می یابد که در این زمان غیبت، تبعیت از نائبان عام که همان مجتهدان جامع الشرایط و تبعیت از ولایت مطلقه فقیه است باید مورد توجه همگان باشد.

قاسمی نیا، ادامه داد: در این عصر که بشریت به دنیال رفاه، امینت، آرامش و سربلندی است باید محور حرکت ما و قانون اساسی در زندگی برای رسیدن به بهترین ها، قرآن و اهل بیت(ع) و پیروی از عالمان دین که واسطه میان مردم و امام زمان(عج) هستند، باشد.

امام حسن عسکری(ع) در سال 232 هجری قمری در خانه امام هادی(ع) دهمین پیشوای شیعیان و بانو حدیثه در شهر مدینه متولد شد. کنیه این امام همام «ابومحمد» و دارای القابی مانند هادی، خالص، زکی، سراج و تقی بود و از آنجا که امام را در محله عسکر که محل سکونت سپاهیان ترک عباسی بود، زندانی کردند به آن حضرت، عسکری نیز می گویند.

این امام بزرگوار در علم، زهد و ساده زیستی، سخاوت، عدالت، کمال عقل، عصمت، شجاعت، کرم، پرورش نیروی تفکر و تعقل در افراد، تاکید بر اصل قرآنی تقیه، تبیین جایگاه آل محمد(ع) در جامعه، پاسخ به پرسش ها و شبهات روز و تمام ویژگی های اخلاقی و اجتماعی سرآمد همه اهل زمان خود بود.

امام یازدهم شیعیان به مدت حدود 6 سال در عصر حکومت خلفای عباسی امامت کرد که در این فضای خفقان و استبداد، همواره با تدبیر و درایت در برابر حاکمان ظالم عباسی، ایستادگی کرد این در حالی است که ظالمان برای جلوگیری از ارتباط شیعیان با این امام بزرگوار، ایشان را به مدت سه سال زندانی کردند.

امام حسن عسکری(ع) دارای یگانه فرزندی به نام حضرت حجت بن الحسن امام زمان (ع) بود از این رو از فرصت موجود استفاده کرده و برای این که مردم را با آخرین منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) آشنا سازد، اقدام های خود را توسط نمایندگان انجام می‏ داد و کمتر به صورت شخصی با افراد تماس می‏ گرفت.

تاریخ گواهی می دهد؛ پیامبر اسلام(ص) و امامان پیشین به تدریج افکار عمومی را برای پذیرش صاحب الزمان(عج) آخرین نسل از سلسه امامت و ولایت آگاه می ساختند که این امر در عصر امام عسکری(ع) شدت یافت زیرا امام از یک طرف، با وجود تاکید بر تولد حضرت مهدی(ع) او را تنها به شیعیان خاص و بسیار نزدیک نشان می ‏داد و از طرف دیگر تماس مستقیم با شیعیان را محدود می کرد تا با این روش، آنان را برای تحمل اوضاع، شرایط و تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیر مستقیم با پیشوای دوازدهم شیعیان آمده سازد.

سرانجام امام حسن عسکری(ع) در روز هشتم ربیع الاول سال 260 هجری قمری با زهر معتمد عباسی به شهادت رسید و مزار مطهر این امام همام در سامرا کنار مرقد مطهر پدرش امام هادی(ع) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha