کتاب "برای وطن"، روایت جانفشانی ۱۲ شهید یک روستای فریدن

اصفهان- ایرنا- کتاب "برای وطن"تاملی است کوتاه بر زندگانی ۱۲ شهید روستای سفتجان فریدن که برای سربلندی میهن از قاب ساده و آرام روستا تا مرزهای جنگ و التهاب پرگشودند.

این کتاب به قلم سیده فاطمه عبداللهی اهل فریدن اصفهان، از سوی نشر ستارگان درخشان در ۱۰۳ صفحه در سال ۱۳۹۶ به چاپ رسید.

سفتجان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فریدن در غرب اصفهان با افزون بر ۱۵۰۰ نفر جمعیت است.

نویسنده از زبان خانواده و همرزمان، قسمت‌هایی از زندگانی شهیدان جهانگیر اسدی، عبدالله سوادی، سردار ناصری، اصغر توکلی، سهراب سلیمی، غلامحسین علیدادی، اسماعیل رمضانی، علی احمد علی همت، علیرضا وفادار و ایثارگران حسین رحیمی، سعید ذوالفقاری و محمد جواد جمشیدی  را روایت می‌کند.

نگاهی به محل و نحوه شهادت این غیور مردان وطن که به ترتیب در دارخوین، خوزستان، جزیره مجنون، شهابیه، طلائیه، منطقه عملیاتی جاده دارخوین، ارتفاعات چهارمحال و بختیاری، کهنوج، جاده کنگاور همدان، سیستان و بلوچستان، جاده ساوه، جاده نجف‌آباد است نشان می‌دهدکه پاسداری از میهن مرز نمی‌شناسد.

هر صفحه از خاطرات که ورق می‌خورد، درکی عمیق در ذهن خواننده ریشه می‌دواند که چگونه  سرسپردگی و دلدادگی چند جوان در اوج محرومیت و سختی زندگانی در روستا،  از سیم خاردارهای فکر عبور می‌کند تا در بلندای جانفشانی و ایثار به وصال معبود برسد.

نگارنده همزمان با روایت فداکاری مردان روستا، از مهربانی و همیاری زنان در تهیه و بسته‌بندی مایحتاج رزمندگان جبهه‌های نبرد  نیز سخن به میان آورده است. در بخشی از کتاب از زبان پدر شهید سردار ناصری آمده است: تابستان‌ها گندم می کاشتم و درو می‌کردم و به آسیاب می‌بردم. بعد کیسه‌های آرد را می‌آوردم خانه و حاج خانم تحویل می‌دادم. او هم شب و روز کارش می‌شد نان پختن برای رزمنده‌ها. نان‌ها را بسته بدی می‌کرد و بعد از دو هفته که تعدادشان زیاد می‌شد با ماشین یکی از اهالی ده به جبهه می‌فرستادیم. زمستان‌ها هم که دیگر آردی نبودحاج خانم با کمک همسایه‌ها جوراب و دستکش می‌بافت. شنیده بودیم زمستان‌های غرب کشور به قدری سرد است که دست رزمنده‌ها به دسته اسلحه می‌چسبید.

در لابه لای صفحات کتاب تصاویری از هر شهید و وصیت‌نامه او گنجانده شده که حس و حال آن روزها را در ذهن خواننده  تداعی می‌کند. تواضع، ادب و دلسوزی برای خانواده از ویژگی‌های مشترک شهیدانی است که در این کتاب معرفی شده‌اند.

در انتهای کتاب از زبان خواهر شهید علی همت آمده است: به خانه که می‌آمد نمی‌گذاشت آقا و ننه دست به سیاه و سفید بزنند. در خانه که بود همیشه یک دستمال دستش می گرفت و این طرف و آن طرف را گردگیری  و نظافت می‌کرد. به ما هم مدام توصیه می‌کرد که هوای  پدر و مادرمان را داشته باشیم. بیرون از منزل هم در کارها به آقا کمک می‌کرد. خوبی‌هایش را هرگز فراموش نمی‌کنیم. او لایق شهادت بود.

 تصویر روی جلد کتاب، دریچه ای زیبا بر پهنه چفیه‌ای است که تا ابد یادآور هجرت غیور مردان بسیاری در راه سربلندی و آزادگی وطن است، گل‌های سرخ پرپر شده که در نبرد حق و باطل  به پرواز در آمدند تا مرزها همچنان به غیرت فرزندان ایران زمین ببالد.

شهرستان فریدن ۲۲۵ شهید، ۵۱۴ جانباز و ۴۲ آزاده سرافراز از دوران دفاع مقدس به یادگار دارد.

فریدن با ۲ شهر و ۲۸ روستا در ۱۴۰ کیلومتری غرب استان  اصفهان واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha