بحران کیفیت آموزش اختصاص به زبان خارجی ندارد

تهران- ایرنا- عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بحران کیفیت آموزش اختصاص به زبان خارجی ندارد و در دروس دیگر، همانند زبان خارجی با گرفتاری و ناکارآمدی‌های جدی و مشخص مواجه هستیم.

محمود مهرمحمدی با بیان اینکه یکی از دلایل اقبال به آموزشگاه ها این است که در مدارس به این نیاز پاسخ داده نشده است، افزود: فراگیری زبان به ویژه در مدارس دولتی از کیفیتی که باید و شاید برخوردار نیست.

وی اظهار داشت: این عطش بالا است، ولی مدارس دولتی در تامین رضایت خاطر مخاطبان از توفیق لازم برخوردار نبودند، البته محدودیت هایی نیز برای مدارس وجود دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با طرح این پرسش که باید دید آیا کمیت و میزان ساعات آموزش کافی است یا خیر؟ گفت: میزان ساعت آموزش زبان ۴۰۰ ساعت در طول دوره تحصیل است، این میزان با استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد. باید برای آموزش کافی و فراگیری خوب زبان خارجی در میزان زمان تخصیص یافته تجدید نظر شود. تجارب دنیا را باید مرور کرد، در جوامع دیگر آموزش زبان از دوره ابتدایی آغاز می شود.
مهرمحمدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش های فراگیری زبان های خارجی در مدارس روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، با اشاره به وجود ۱۱ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه زبان خارجی در کشور اضافه کرد: وجود این تعداد آموزشگاه‌ زبان نشان از یک تقاضای جدی برای برخورداری از شایستگی لازم به ویژه در حوزه زبان انگلیسی دارد. ۹۰ درصد کلاس ها بر اساس آمارهای موجود در حوزه زبان انگیسی است.

وی خاطر نشان کرد: تقاضای فراگیری زبان انگیسی قابل قیاس با زبان های دیگر نیست، این خواسته والدین و نسل جدید است که به زبان خارجی تسلط داشته باشند، زیرا جهان به هم پیوسته شده و صحبت از دهکده جهانی است.

بحران کیفیت آموزش اختصاص به زبان خارجی ندارد

وی با بیان اینکه بحران کیفیت آموزش اختصاصی به زبان خارجی ندارد و در دروس دیگر، همانند زبان خارجی با گرفتاری و ناکارآمدی های جدی و مشخص مواجه هستیم، ادامه داد: چالش و ضعف در فراگیری و بکارگیری زبان فارسی در مناطق دوزبانه هم از موارد حساس است. مگر می‌توان به آن بی توجه بود؟ اما نمی توان گفت چرا نباید به ناکارآمدی زبان آموزی انگلیسی پرداخته شود. به هر حال طرحی در مجلس ارائه شده و موافقانی داشته است.
مهرمحمدی افزود: تا وقتی شهامت فراتر رفتن از ساختارهای فعلی نباشد، در بر همین پاشنه خواهد چرخید. در آزمون پرلز رتبه ما از سال ۲۰۱۱ چند مرتبه تنزل کرده است. شرط حل مشکلات عبور از ساختارهای موجود است که باید برای آن مطالعه شود. در کل علاج کیفیت در آموزش و پرورش نیازمند ساختارشکنی است.
وی با اشاره به پافشاری برخی افراد روی افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از دولت برای حل مشکلات اظهار داشت: اگر دولت توانمندی داشت این کار را انجام داده بود. باید در ساختار تجدیدنظر کرد.

وی تصریح کرد: فرض را بر این بگذاریم دولت امکان برخورد و افزایش جهشی نسبت به بودجه آموزش و پرورش را ندارد، سپس بیندیشیم چطور مشکل را در این شرایط حل کنیم. ۱۰۰ سال است نتوانسته ایم خودمان را از این دور باطل نجات دهیم. تا کی قرار است پافشاری کنیم؟ هرگز این اراده بوجود نیامده، باید چه کنیم؟ ناامید نیستیم، اما باید به دنبال راه حل های بهتر باشیم.

اشکال اساسی به طرح زبان انگلیسی مجلس

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان افزود: اشکال اساسی وارد به طرح زبان انگلیسی مجلس این بود که آموزش زبان به طور کامل به خارج از مدرسه واگذار شود که نهایت بی التفاتی به مدرسه بود. باید تمام تلاش ها معطوف به ارتقای مدارس شود. ضمن آنکه واقعا این طور نیست که هرکسی خواست به خارج از کشور برود نیازمند فراگیری زبان است. برقراری ارتباطات، لازم و جزو نیازها است. باید روی ارتقای آموزش زبان مطالعه شود.
ابراهیم طلایی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز با بیان اینکه در شاخص EPI  که توان زبان انگلیسی را می‌سنجد از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ از سطح پایین به سطح خیلی پایین رسیده ایم، گفت: ۳۵ هفته درسی کامل نداریم. آموزش زبان هم باید هر هفته دو ساعت باشد که کامل اجرا نمی‌شود و از پایه های هفتم تا نهم ۹۰ دقیقه در هفته آموزش وجود دارد. در مجموع ۳۰۰ ساعت آموزش داریم نه ۴۰۰ ساعتی که رسما باید باشد.
طلایی با طرح این پرسش که  دانش آموزان باید به چه سطحی در فراگیری زبان برسند؟ گفت: طبق استانداردهای بین المللی، قصد مورد نظر آموزش و پرورش سطح سه از شش است که ۶۰۰ ساعت آموزش لازم دارد. نکته بعدی این است که تابستان نیز یک فاصله یادگیری ایجاد می کند که روی یادگیری زبان اثر منفی می گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha