منوچهر اکبرلو در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا یکی از مهمترین استوانههای توسعه تئاتر در هر جامعهای را تاکید بر نگاه آکادمیک و آموزش علمی این هنر دانست و یادآور شد: دانشکده های تئاتری در کشور ما سابقه ای چنددههای دارند اما کیفیت خروجی دانشآموختگان این محیط ها از یک سو و از سوی دیگر تاثیری که بدنه دانشگاه بر ارتقای سطح تئاتر کشورمان داشته است به هیچ وجه قابلیت تطبیق با تعریف محیط های آکادمیک و تاثیر آن بر شاخه های مختلف هنری را نداشته است.
نویسنده کتاب تکنیکهای نمایش خلاق برای کودک و نوجوان ادامه داد: یکی از اصلی ترین دلایل بروز این آسیب متوجه این نکته است که سرفصلهای درسی در محیطهای دانشگاهی ما در حوزه هنرهای نمایشی هنوز متعلق به اوایل دهه پنجاه است. در حالی که تئاتر در کنار وجه هنری و زیبایی شناسانه خود به عنوان علم در جهان مطرح است و همواره مفاهیم نوینی در راستای ارتقای سطح کیفی گونه های مختلف نمایشی و شیوههای متنوع تولید آثار تئاتری به دانش این هنر افزوده می شود. نخستین بستر برای انتقال این آموزهها به محیط های آکادمیک باز میگردد اما این در حالی است که دانشکدههای هنری در کشور ما در عرصه هنرهای دراماتیک سرفصل های آموزشی خود را از سال ۱۳۵۲ به این سو به روز نکردهاند.
به روز نبودن دانش استادان و آموزگاران تئاتر
این مدرس دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تاکید کرد: مهمترین مولفه و بستر برای انتقال علم و دانش هنر تئاتر به دانشجویان و هنرجویان این عرصه متوجه استادان این حوزه است. استادان، معلمان و آموزگاران عرصه تئاتر در هر مقطعی نیازمند به روز کردن دانش و اطلاعات خود با علم روز هستند. وقتی کمتر شاهد نکتهای به نام توجه استادان به پژوهش و مطالعه منابع به روز هستیم، مسلم است آنچه که استادان به دانشجویان انتقال می دهند با متر و معیارهای هنر تئاتر در عصر نوین فاصله بسیاری دارد.
سهم تئاتر کودک در دانشگاه تنها دو واحد
اکبرلو با اشاره به آنکه نمایش کودک و نوجوان به عنوان یکی از تخصصیترین شاخههای تولید آثار تئاتری در دانشکدههای کشورهای صاحب تئاتر دارای گرایش و شاخه های تخصصی مختص به خود است، یادآور شد: این در شرایطی است که دانشجویان کارشناسی تئاتر کشورمان منهای آن گروهی که گرایش نمایش عروسکی را انتخاب می کنند، در دیگر شاخه ها تنها دو واحد طی چهار سال تحصیل خود برای دریافت مدرک کارشناسی با محوریت آشنایی با مبانی تئاتر کودک و نوجوان پشت سر میگذارند.
این خود نشان میدهد که وقتی محیط آکادمیک و علمی به عنوان پل انتقال دهنده دانش تئاتر به هنرجویان و دانشجویان کمترین توجه را به تئاتر کودک و نوجوان از خود بروز میدهد؛ نمیتوان انتظار آنرا داشت که فارغ التحصیلانی که فعالیت تئاتری خود را بعد از پشت سر گذاشتن دوران دانشگاهی آغاز می کنند، الویت اصلی فعالیت خود را بر تئاتر کودک و نوجوان استوار سازند.
اتکای نگاه مدیران به نگاه آماری در مواجهه با تئاتر کودک
به گفته نویسنده کتاب تکنیک های نمایش خلاق برای کودک و نوجوان، آنچه که به عنوان مفهوم تئاتر کودک و نوجوان در کشور ما میان هنرمندان از یکسو و مسئولان و متولیان امر نمایش از سوی دیگر شناخته میشود در بهترین صورت متکی بر نگاه کمی و آماری است. این در شرایطی است که اگر به کودکان و نوجوان کشورمان بهایی در خور و شان اهمیت جایگاهشان داده شود بعد از پشت سر گذاشتن ۲۶ دوره از جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان شاهد رشد، شکوفایی، ارتقاء و فراگیری این گونه نمایشی در سراسر کشور میبودیم.
همه اینها در شرایطی است که در کلان شهری مانند تهران تنها دو تماشاخانه تالار هنر و سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تولید و اجرای آثار نمایشی این گروه سنی اختصاص پیدا کرده است و در بسیاری از استانها و شهرستانهای کشورمان حتی یک سالن برای اجرای نمایش های کودک و نوجوان وجود ندارد.
به گفته این مدرس دانشگاه، از سوی دیگر مدارس و وزارت آموزش و پرورش نیز نسبت به اهمیت جایگاه و تأثیرگذاری نمایش در انتقال مبانی علمی از یک سو و از سوی دیگر پرورش شخصیت کودکان و نوجوانان توجه چندانی نمیکنند. وقتی تمامی نشانه ها را کنار یکدیگر قرار دهیم متوجه می شویم که چرا کشورمان با سابقهای بیش از ۵۰ سال در عرصه تئاتر کودک و نوجوان نتوانسته تاثیرگذاری و جریان سازی قابل رصدی را در حوزه تئاتر کودک و نوجوان به شکلی عینی و عملی بازتاب دهد.
نمی توان انتظار معجزه داشت
اکبرلو گفت: طی دهه های اخیر برخی از هنرمندان که به شکلی متمرکز در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت داشتند و آثار خود را نه تنها برای مخاطبان داخلی که در رویدادها و اجراهای عمومی جهانی عرضه کردهاند نشان دادند که نمایش کودک و نوجوان در ایران دارای چه قابلیتهایی است؛ اما نکته تلخ آن است که نمیتوان با چنین رفتارهای جسته گریخته انتظار معجزه در زمینه تاثیرگذاری تئاتر کودک و نوجوان در رشد فرهنگی جامعه را داشت.
بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری مجید قناد با شعار کودک، تئاتر، طبیعت از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸ در همدان برگزار شد.
نظر شما