سرنوشت «اوکراین‌گیت» در گرو باز شدن قفل زبان شاهدان

تهران – ایرنا – روند استیضاح دونالد ترامپ بر سر ماجرای "اوکراین گیت" این هفته با حضور شهود در جلسات استماع کمیته مجلس نمایندگان وارد مرحله مهمی می شود و قرار است تا این جلسات بطور مستقیم از شبکه های تلویزیونی برای میلیون‌ها آمریکایی پخش شود.

شبکه تلویزیونی سی ان ان روز دوشنبه با اعلام اینکه استیضاح ترامپ از ۱۶ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۵ تا ۲۹ آذرماه) برگزار خواهد شد، گزارش داد: قرار است چهارشنبه این هفته (۲۲ آبان ماه)   نخستین شهود درجلسه استماع حاضر شوند، اولین نفر "بیل تیلور " دیپلمات ارشد آمریکا در اوکراین  و پس از وی "جرج کنت" (George Kent)  معاون دستیار وزارت خارجه آمریکا خواهد بود.

شاهد سوم نیز "ماری یوانوویچ" (Marie Yovanovitch) سفیر سابق آمریکا در اوکراین خواهد بود که روز جمعه  (۲۴ آبان ماه) شهادت خواهد داد.

این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه گزارش داد: دموکرات ها تلاش خواهند کرد تا نشان دهند که استیضاح از شخص رئیس جمهوری آمریکا را دنبال خواهند کرد.

"ناتان گونزالس" (Nathan Gonzales)   تحلیلگر سیاسی  دراین باره به سی ان ان گفت: معقتدم با توجه به اینکه این هفته   روند استیضاح رئیس جمهوری آمریکا با حضور شهود و پخش علنی آن توسط رسانه ها وارد مرحله مهمی می شود، اما درحال حاضر رایی به  برکناری ترامپ وجود ندارد، چراکه این برکناری نیازمند آرای جمهوریخواهان در سنا است .

وی افزود: البته ما در ابتدای راه هستیم و باید دیدکه ماحصل این روند تحقیقات چه خواهد بود ، گرچه  جمهوریخواهان خود می دانند که ترامپ ممکن است کارهایی که قابل استیضاح شدن  باشد را مرتکب شده است، چنانچه مجلس نمایندگان پس از این تحقیقات رای به استیضاح ترامپ دهد آنگاه جریان محاکمه وی به سنا منتقل خواهد شد.

گونزالس ادامه داد: دراینجا جمهوریخواهان تلاش می کنند تا از نفوذ خود استفاده کرده و شهود را تحت فشار قرار دهند، اما درباره آنکه چه سناتور جمهوریخواهی علیه ترامپ رای خواهد داد من متوجه سناتورهایی هستم که قرار است بازنشسته شده و دیگر لزومی ندارد تا چهره در چهره دیگران درکنگره داشته باشند، مانند سناتورهای جمهوریخواه تگزاس و تنسی که می توانند به برکناری ترامپ رای دهند .

این تحلیلگر سیاسی  افزود: البته این مساله برای دموکرات ها پر مخاطره خواهد بود چرا که آنها با انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا برای حضور در کنگره  می توانند با مشکل مواجه شوند، اما درنهایت این بازی است که دو طرف نمی توانند از آن خارج شوند.

گونزالس گفت:  درآخر مردم آمریکا خواهند گفت این نبرد سه ساله ای بود که دموکرات ها سرانجام  سروقت استیضاح ترامپ رفتند ، مردم آمریکا این مساله را بعنوان یک بحران قانون اساسی و یا یک واقعه مهم تاریخی نخواهند نگریست، بلکه آنان می دانند که این موضوع قرار نیست تا تغییری در معادلات و وقایعی که روی داده ، بوجود آورد.

سی ان ان گزارش داد: درصورتی که استیضاح ترامپ درجریان روند تحقیقات مسجل شود آنگاه رای گیری برکناری وی از سمت ریاست جمهوری از ۱۶ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۵ تا ۲۹ آذرماه) به عمل خواهد آمد.

روند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ پس از رسانه‌ای شدن مکالمه او با ولودیمیر زلنسکی (Volodymyr Zelensky) رئیس جمهوری اوکراین در اوایل مهرماه آغاز شد که رسانه‌های آمریکا سوم مهرماه از انتشار متن کامل این مکالمه خبر دادند. این متن در پنج صفحه مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم مردادماه) بود. پیامدهای این افشاگری سبب شد تا پنجم مهرماه، ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان از  مجموع ۴۳۵ نفر خواستار آغاز فرآیند استیضاح ترامپ شوند.

براساس متن این گفت‌وگوی تلفنی، ترامپ از زلنسکی خواسته تا تحقیقاتی درباره «هانتر بایدن» پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکراتش که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بود، انجام دهد.

اروپام **۱۳۰۲**

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha