ترامپ کودتا در بولیوی را حفظ دموکراسی معنا کرد

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری آمریکا ضمن حمایت از کودتا در بولیوی، استعفای «اوو مورالس» از سمت ریاست جمهوری را حفظ دموکراسی در این کشور تفسیر کرد و آن را پیامی برای ونزوئلا و نیکاراگوئه دانست.

به گزارش رسانه های غربی، «دونالد ترامپ» روز گذشته(دوشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد: استعفای اوو مورالس لحظه ای چشمگیر و مهم برای دموکراسی در نیمکره غربی بود. این رویداد سیگنالی قوی را به حکومت های نامشروع در ونزوئلا و نیکاراگوئه می فرستد مبنی بر اینکه دموکراسی و عزم و اراده مردم همواره پیروز خواهند بود.

در همین حال شبکه «تله سور» در واکنش به گفته های ترامپ گزارش داد: رئیس جمهوری آمریکا پس از کودتا در بولیوی، دولت های ونزوئلا و نیکاراگوئه را تهدید کرد.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا نیز در واکنش به این تهدید ترامپ گفت که کشورش آماده مقابله با حملات امپریالیستی است.

وی افزود: ما برای صلح، زادگاهمان و استقلال می جنگیم. پیروزی از آن ما است.

دولت آمریکا از زمان راهیابی ترامپ به کاخ سفید، شدیدترین فشارها را علیه دولتهای چپ گرای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، نیگاراگوئه و کوبا اعمال کرده است.

این در حالیست که این کشورها توانسته اند با مقاومت موثر طرح های واشنگتن را ناکام بگذارند.

دولتهای چپ گرای آمریکای لاتین استعفای اوو مورالس از سمت ریاست جمهوری بولیوی را در نتیجه کودتای تحت حمایت آمریکا و هم پیمانانش می دانند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری بیستم اکتبر (۲۸ مهر) بولیوی، اپوزیسیون مدعی تقلب در انتخابات شد و درگیری‌های خشونت‌آمیزی رخ داد.

پس از آنکه «سازمان کشورهای آمریکایی» (OAS) روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه گزارشی درباره تقلب در جریان انتخابات ارائه کرد، ارتش بولیوی خواستار کناره‌گیری مورالس شد و در نهایت، وی استعفای خود را اعلام کرد.

به دنبال استعفای مورالس و کناره‌گیری شمار زیادی از معاونان و متحدان وی در دولت و پارلمان، تلاش‌ها برای تعیین رئیس جمهوری موقت آغاز شده است.

بر اساس قانون اساسی بولیوی «آدریانا سالواتیرا» رئیس سنا می‌توانست جانشین مورالس شود اما او نیز یکشنبه استعفا کرد.

از این رو، «ژانین آنز» معاون دوم سنای بولیوی گفته که آماده است کنترل کشور را در دست بگیرد.

اوو مورالس پس از خروج از بولیوی به مکزیک پناهنده شده است.

۱۰۷۱

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha