۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 83551714
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جنون مونالیزا؛ لوور را به‌ دردسر انداخته است

۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83551714
جنون مونالیزا؛ لوور را به‌ دردسر انداخته است

تهران– ایرنا– مونالیزا اثری معروف از هنرمند سرشناس دوره رنسانس، هرچند شهرتی جهانی دارد، اما دردسرهایی را برای موزه لوور به‌وجود آورده و وقت آن است که از این موزه برداشته شود.

در پاریس شهری که با نمایشگاه های زیبای پاییزی اشباع شده، تابلوی لئوناردو داوینچی در موزه لوور، همچنان قصد اصلی بازدیدکنندگان محسوب می‌شود ...

لوور، بزرگترین مجموعه آثار هنری از سراسر اروپا را در خود جای داده است. این موزه، معروفترین موزه در جهان به شمار می رود. ۱۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ از موزه دیدن کردند که سه چهارمشان گردشگران خارجی بودند.

براساس تحقیق انجام شده از سوی موزه لوور، حدود ۸۰ درصد از بازدیدکنندگان برای بازدید از تابلوی مونالیزا به این موزه می آیند و بسیاری شان موزه را ناراضی ترک می کنند.

لوور در تابستان گذشته، گالری مونالیزا را مورد مرمت و بازسازی قرار داد. انبوه بازدیدکنندگان از این مکان به حدی بود که درهای موزه چند روز به روی مراجعان بسته شد. کارکنان و تیم محافظت موزه لوور به دلیل حجم بالای تعداد بازدیدکنندگان از این مکان و ناکافی بودن تعداد کارکنان برای ارائه خدمات به مراجعین، اعتصاب کردند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در شرح وقایع روی داده در موزه لوور نوشت: «ژان لوک مارتینز» (Jean-Luc Martinez) رئیس موزه لوور گفت که موزه باید برای فرونشاندن جنون مونالیزا، در سال‌های پیشِ رو گام‌های بیشتری بردارد که از جمله این موارد می توان به ایجاد ورودی های جدید و بلیت های زمان بندی شده اشاره کرد.

حجم بازدید از مکان نصب تابلوی مونالیزا در حالی بالاست که بخش های دیگر این موزه تقریبا خالی از جمعیت است. در واقع، لوور به خودی خود مشکلی با انبوه جمعیت ندارد، بلکه با معضل مونالیزا مواجه است.

اگر تعداد مراجعین به مکان نصب تابلوی مونالیزا افزایش یابد و اگر ۱۰ میلیون بازدیدکننده پارسال به ۱۱ یا ۱۲ میلیون نفر در سال آینده رسد، این مکان با آسیب جدی مواجه می شود. وقت آن است که لوور به ناکامی خود اعتراف و مونالیزا را از این مکان منتقل کند.

این روزنامه نوشت: مونالیزا به مکان مخصوص خود نیاز دارد، باید جایگاه جدیدی برای تابلو در نظر گرفت که جوابگوی جمعیت بالای بازدیدکنندگان باشد.

جایگاه مونالیزا بی درنگ به جذابترین مکان در محبوب ترین مقاصد گردشگری روی زمین تبدیل خواهد شد.

شیوخ امارات متحده عربی که بیش از یک میلیارد دلار برای راه اندازی لوور ابوظبی هزینه کردند، خوشحال می شوند که هزینه این مکان جدید را تامین کنند، به ویژه اگر نام درستی به آن داده شود، مثلا، بخش مونالیزا شیخ زاید.

نمونه های مشابهی برای این مساله وجود دارد. اثر «گرنیکا» (Guernica) از پیکاسو بیش از یک دهه و قبل از افتتاح موزه «رینا سوفیا» (Reina Sofía) اسپانیا، در بخش مخصوص خود در مادرید نمایش داده می شد.

مسئولان موزه لوور فرانسه که عنوان پُربازدیدترین موزه جهان را از آن خود کرده است پیشتر با پیش‌بینی جمعیت احتمالی که بخواهند در ایام بزرگداشت سالمرگ داوینچی -۲۴ اکتبر ۲۰۱۹ (دوم آبان) - از تابلوی معروف مونالیزا بازدید کنند در اقدامی بی‌سابقه بلیت های لوور را پیش‌فروش کرد تا با محدود کردن بازدید به افرادی که می‌توانند ساعت حضور خود را در این موزه رزرو کنند، فضای آرام و راحتی را برای بازدید از اثر تاریخی مونالیزا فراهم آورند.

مونالیزا اثر دست لئوناردو داوینچی هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس است که به عنوان معروفترین و پربازدیدترین اثر هنری در سراسر جهان شناخته می شود که مطالب بسیاری در موردش نوشته شده است. این تابلو همچنین یکی از ارزشمندترین تابلوهای نقاشی در جهان است، به طوری که رکورد جهانی گینس را با بالاترین مبلغ بیمه در تاریخ برای یک اثر، به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا در سال ۱۹۶۲ از آن خود کرد.

بسیاری می گویند مونالیزا پرتره «لیزا جراردینی» (Lisa Gherardini) همسر «فرانچسکو دل جوکوندو» (Francesco del Giocondo) است و گمان می رود که بین سال های ۱۵۰۳ تا ۱۵۰۶ نقاشی شده است. با این حال، لئوناردو احتمالا کار روی این تابلو را تا سال ۱۵۱۷ ادامه داده است.

نتایج مطالعات دانشگاهی اخیر حاکی است که کار روی این تابلو نباید قبل از سال ۱۵۱۳ آغاز شده باشد.

فرانسوای اول پادشاه سال های ۱۵۱۵ تا ۱۵۴۷ فرانسه تابلو را از آن خود کرد. این تابلو اکنون در تملک دولت فرانسه است و از سال ۱۷۹۷ در موزه  لوور پاریس نگهداری می شود.

این اثر تاریخی چندین بار ربوده شد و با وجود گذشت بیش از ۵۰۰ سال از زمان خلقش، آسیب چندانی ندیده است. تابلوی مشهور لبخند ژکوند به دلیل لبخند بسیار مرموز مونالیزا و همچنین سبک نوین نقاشی داوینچی در آن زمان، به شهرت جهانی رسیده است.

https://www.nytimes.com/۲۰۱۹/۱۱/۰۶/arts/design/mona-lisa-louvre-overcrowding.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha