نشست خبری مربوط به کنسرت گروه آرکو، روز سه شنبه در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست ابراهیم لطفی رهبر ارکستر، علی جعفری پویان مایستر ارکستر، نیما جوان برگزارکننده این کنسرت و پورنگ پورشیرازی نوازنده ارکستر با خبرنگاران حوزه موسیقی رسانه های کشور به گفت وگو پرداختند و از عدم توجه نهادها به موسیقی جدی اظهار گلهمندی کردند.
از ایده تا عمل
در ابتدا ابراهیم لطفی رهبر ارکستر گفت: چند سال پیش به تشویق برخی از شاگردانم مخصوصا ایده پردازی علی جعفری پویان تصمیم بر تشکیل این گروه گرفتیم و چون ارکستر زهی بود، نامش را آرکو گذاشتیم که اشاره ای است بر نام آرشه.
وی افزود: اولین کنسرتمان را دی ماه ۱۳۹۷ برگزار کردیم وپس از آن در شیراز کنسرت دادیم و در جشنواره موسیقی فجر هم شرکت کردیم.
وی افزود: بنای این ارکستر بر حضور نوازندگان جوان است اما نوازندگانی از ۱۶ ساله تا ۴۰ ساله داریم. امیدواریم در آینده این ارکستر روز به روز منسجم تر و قوی تر شود.
نقش رسانه ها در فرهنگ سازی
در ادامه علی جعفری پویان ضمن اشاره به کم بودن مخاطب ارکستر جدی در ایران گفت: در اکثر کشورهای جهان هم مخاطب موسیقی پاپیولار بسیار بیشتر از موسیقی کلاسیک است. اما برای آشتیِ بین موسیقی کلاسیک و مردم چه باید کرد؟.
وقتی صبح تا شب از تمام رسانه ها بیشترین حجم از موسیقی پاپیولار پخش می شود، به طبع مخاطب هم همان موسیقی را می شنود و دوست دارد. برای گسترش موسیقی کلاسیک و موسیقی های جدی بیشترین نقش را رادیو تلویزیون دارد.
سبک باروک سنگ بنای آغاز آموزش موسیقی است
در ادامه این نشست لطفی ضمن اشاره به سبک هایی که آرکو تاکنون به آنها پرداخته گفت: اولین اجرایمان را با قطعه هایی از موسیقی باروک به صحنه بردیم. کنسرت پیش رو را با قطعه هایی از موسیقی رمانتیک انتخاب کرده ایم چون در سبک رمانتیک امکان بیشتری در انتخاب آثار داریم.
وی در ادامه درباه علت پیوستن بردیا کیارس به ارکستر آرکو گفت: او از اولین شاگردان من بود و ابراز تمایل کرد تا در اجرای ما کنارمان باشد. من هم استقبال کردم. کیارس در حال حاضر خودش از استادان حوزه موسیقی است.
اهمیت توان فرهنگی کمتر از نظامی نیست
لطفی در ادامه گفت: ارکسترها و هر فعالیت هنری جدی بازتاب و بیانگر قدرت و سطح فرهنگی و هنری یک کشور است. هر چقدر این اتفاق ها در سطح بالاتری رخ دهد، بیانگر قدرت آن کشور است. توان فرهنگی و هنری را بالاتر از توان نظامی هر کشوری می دانم.
موسیقی کلاسیک را به ارکستر سمفونیک محدود نکنیم
علی چعفری پویان در ادامه افزود: نماد زنده نگه داشتن موسیقی کلاسیک، تنها ارکستر سمفونیک تهران نیست. ارکسترهای کوچک و جانبی هستند که با کمترین امکانات و حداقل ترین پشتوانه ها دارند بار زنده نگه داشتن موسیقی کلاسیک را به دوش می کشند.
وی افزود: از چند دهه پیش تاکنون ارکسترهای زیادی تشکیل شده اما به دلیل نداشتن حمایت های لازم، آرام آرام کنار رفته اند.
وی افزود: ما نباید یادمان برود که موسیقی متعالی و غیرمتعالی داریم. سبک هایی از موسیقی هستند که اگر نباشند، دیگر سبک ها نمی توانند از آنها خوراک بگیرند. خیلی از نوازندگان موسیقی کلاسیک می توانند به گسترش موسیقی های دیگر هم کمک کنند.
برخورد با اساتید مناسب نیست
جعفری پویان افزود: ریشه های با ارزش موسیقی مان در حال خشک شدن است. ما باید سه یا چهار ماه تمرین کنیم تا تنها یک شب اجرا داشته باشیم. گاهی صد کنسرت برگزار می شود اما تنها چند کنسرت ارزش هنری دارند. باید از گروه هایی که کار هنریِ واقعی انجام می دهند، حمایت کنیم.
وی گفت: ابراهیم لطفی در آموزش و نوازندگی ساز ویلن کارهای بزرگی شکل داده است. اما باز هم برخوردی که با لطفی می شود، واقعا برخورد درست و حمایتی نیست. مسئولان فرهنگی باید بیایند و از چنین ارکسترهایی حمایت کنند. ما محل تمرین نداریم. چرا نباید ارکستر آرکو بهترین سالن های تمرینِ کشور را شکل دهد.من نگران آرکو هستم و امیدوارم بتوانیم با همکاری و حضور هنردوستان به حیات این ارکستر ادامه دهیم.
برای آرکو هدف مهم تر از نام است
نیما جوان مدیر اجرایی ارکستر آرکو در ادامه گفت: ما اکنون با نام آرکو کنار هم جمع شده ایم. اما پس از مدتی دیگر نام و عنوان مهم نیست و هدف اصلی به کمک برای ادامه حیات موسیقی کلاسیک تبدیل می شود.
وی افزود: برگزاری یک اجرا در تالار وحدت بسیار سخت و دشوار است. یکی از مسائلی که داشتیم این است که با مدیران نمی توانیم دیدار داشته باشیم. هفته گذشته بالاخره توانستیم حمایتی از سوی بنیاد رودکی داشته باشیم. این سبک از موسیقی به حمایت های بیشتری نیاز دارد. در چند ماه گذشته ما انرژی بسیاری خرج کردیم و موجب خستگی مان شد. این مسئله ما را درباره اجراهای بعدی هم دچار چالش می کند.
آرکو و وعده های توخالی
جوان افزود: در اجرای سال گذشته خیلی از مسئولان فرهنگی آمدند و اجرای ما را دیدند. همه هم بعد از اجرا از ما تعریف و تمجید کردند و وعده حمایت های بسیاری به ما دادند. الان نزدیک به یک سال است که پشت درِ اتاق یکی از همین مسئولان فرهنگی هستم. توقع داریم که در برخی روزها سالن های تمرین بنیاد رودکی به صورت رایگان در اختیار ما قرار گیرد. به خصوص در روزهایی که این سالن ها خالی هستند.
اسپانسرها به ما توجهی ندارند
وی ادامه داد: عشق ما را کنار هم جمع کرده است. سود مالی در چنین اجراهایی اصلا مطرح نیست و در کار هم نیست. همیشه مشکلات مالی با ما بوده و هست. مگر اینکه بتوانیم اسپانسر بگیریم که البته اسپانسرها تمایلی برای حمایت از این نوع موسیقی ندارند.
جوان گفت: در کشورهای دیگر اسپانسرها اگر از موسیقی های جدی حمایت کنند، از معافیت های مالیاتی برخوردار می شوند، اما در ایران چنین چیزی اصلا نیست.
وی افزود: ما در رپرتوار این کنسرت یک قطعه اجرا می کنیم که اگر در رسانه ها به خوبی معرفی شود، بی شک با اقبال زیادی مواجه می شود و می تواند یکی از پاپیولارترین قطعه های موسیقی در ایران باشد.
کنسرت ارکستر آرکو جمعه ۲۴ آبان در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
نظر شما