رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی شامگاه سهشنبه در هجدهمین جلسه شورای برنامهریزی و توسعه کردستان و مبادله تفاهمنامههای احداث سه هزار واحد مسکن محرومین و تکمیل راهآهن همدان به سنندج که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار داشت: انتقال آب از استانی که کشاورزی و آب شرب آن مشکل دارد به استانی دیگر به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
سید احسن علوی همچنین با تقدیر از آغاز عملیات اجرایی کلنگ زنی ساخت سه هزار واحد مسکن مددجویی و نیازمندان در کردستان، افزود: تخصیص قابل توجه اعتبار در ماههای پایانی سال از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به کردستان جای قدردانی دارد.
وی به طولانی شدن زمان اجرای راه آهن تهران - همدان - سنندج اشاره و هزینه تاخیر در اجرای آن را ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در ۱۵ سال اعلام کرد و یادآور شد: ۴۵ درصد اعتبارات صرف تاخیر در اجرای طرحهای عمرانی میشود که این برای کردستان که از محرومیت تاریخی مزمنی رنج می برد، مساله مهمی است.
علوی همچنین خواستار استفاده از بخش خصوصی برای تسریع در بهره برداری از این خط راه آهن شد و از نظام برنامهریزی متمرکز در تهران هم انتقاد کرد و بر تعمیم اختیارات برنامه و بودجهای به مدیران و مسوولین استانی تاکید کرد.
راه آهن حاصل زحمات دولت ۱۱ و ۱۲
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست طرح راهآهن همدان - سنندج را حاصل زحمات دولت یازدهم و دوازدهم برای رفع محرومیت از کردستان دانست و گفت: امیدواریم عملیات ساخت فرودگاه سقز هم در این دولت به اتمام برسد.
محسن بیگلری به وضعیت نامناسب راههای روستایی استان کردستان نیز اشاره کرد و افزود: شاخص ۴۰ درصدی برخورداری از راه آسفالت روستایی در برابر متوسط ۶۷ درصدی کشوری بسیار ناچیز است و باید عقب ماندگی ها در این حوزه جبران شود.
وی به مشکلات آب روستاهای سقز و بانه نیز اشاره کرد و یادآور شد: ۱۸۰ روستای این ۲ شهرستان مشکل آب شرب دارند که قرار است از سد چراغویس و عباس آباد تامین شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
تخصیص اعتبار برای محورهای بانه - مریوان، بانه - سردشت و کامیاران - بوکان از دیگر مباحث مطرح شده از سوی بیگلری در این نشست بود.
پاسخ مناسب سازمان برنامه و بودجه کشور به دغدغه نمایندگان
نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست تخصیص ۳۲۰ میلیارد تومان به راهآهن سنندج - همدان در سفر معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور را کار بزرگی دانست و گفت: این اعتبار به بخش بزرگی از دغدغه نمایندگان استان پاسخ مناسب داد.
سیدمهدی فرشادان اعتبار این طرح در ردیف بودجه امسال را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: رقم تخصیصی در این سفر معادل ۲ برابر اعتبار این طرح در سال جاری است که انتطار میرود در بودجه ۹۹ به ۴۸۰ میلیارد تومان برسد.
وی سپس به وضعیت جادههای استان و تصادفات مرگبار در آن هم اشاره کرد و یادآور شد: با اعتبارات قطره چکانی نمی توان در این حوزه کار زیادی از پیش برد چون کردستان نیازمند تبعیض مثبت در این بخش برای جبران محرومیت ه ا و کمبودها است.
فرشادان کریدور شمال جنوب را از طرحهای مهمی دانست که اعتبار تکمیل این طرح بین پنج استانی که از آن سهم دارند تقسیم شده است و همچنین وضعیت نامناسب آب شرب روستایی را از معضلات مهم استان کردستان دانست که در کنار نبود راه روستایی مناسب بر افزایش حاشیه نشینی دامن زده است.
این نماینده مجلس هم در سخنان خود با انتقال آب از سد آزاد به همدان مخالفت کرد و گفت: نیاز کردستان به منابع آبی بیش از دیگر مناطق است.
اختصاص درصدی از درآمدهای مرزی به زیرساختهای مرزها
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: درصدی از درآمد مرزهای صادراتی از جمله باشماق به توسعه زیرساختهای استانهای مرزی باید اختصاص یابد.
منصور مرادی افزود: امیدواریم این مساله در لایحه بودجه سال آینده گنجانده شود ضمن اینکه ما هم به ع نوان نماینده مردم در مجلس از آن حمایت میکنیم.
وی تکمیل جاده جدید مریوان - سنندج را نیازمند اعتبار جهشی دانست و یادآور شد: کمربندی مریوان هم از نقاط حادثه خیز است که روزانه تانکرهای حامل سوخت زیادی از آن تردد میکنند و اگر حادثهای رخ دهد غیرقابل جبران خواهد بود.